Koenigsegg Jesko Absolut. Najszybszy i kropka.
Hipersamochody Agera, One, Regera czy Gemera okazały się dla Koenigsegga zbyt słabe. Szwedzki konstruktor wziął się zatem do roboty i stworzył najszybszy pojazd w historii. To Koenigsegg Jesko Absolut. Hipersamochód o mocy 1600 KM.
Kosmiczna technologia, aktywna aerodynamika, stopy lekkich metali, kompozyty i silnik 5.0 V8 twinturbo (bez elektrycznych wspomagaczy). Tak w skrócie można opisać model Jesko w wersji Absolut. Ten sam silnik, ale podkręcony, ten sam układ przeniesienia napędu na tylne koła ze specjalną 9-stopniową skrzynią Lightspeed Transmission, która przełącza po kilka biegów w dół i w górę pomijając te niepotrzebne plus dodatkowe lotki i co ciekawe brak olbrzymiego skrzydła powodującego większy docisk tylnej osi – to sposób na jeszcze lepsze osiągi.
Były bardziej opływowe
Jak pokazały analizy w tunelu aerodynamicznym, samochód trzeba było odrzeć ze wszystkich wystających elementów, które przy tak dużych prędkościach powodują niepotrzebne i groźne zawirowania powietrze. W ich miejsce pojawili się gładkie powierzchnie, zupełnie jak w samolocie. Efekt to zmniejszony do 0,278 Cx współczynnik oporu powietrza i niewyobrażalna prędkość.
Swoja drogą General Motors EV1 oraz elektryczno-dieslowy Volkswagen XL1 miały wynik jeszcze lepszy, bo 0,19.
531 km/h
Wróćmy jednak do Koenigsegga. Brzmi to, jak przechwałki, ale fakt jest niezaprzeczalny – silnik V8 osiąga moc 1600 KM, a moment obrotowy jest kosmiczny, jak moc i wynosi 1500 Nm. Wszystko to sprowadza się do jednego – prędkość maksymalna ponad 530 km/h. Choć firma tego nie potwierdza oficjalnie, już „zwyczajny” Jesko mógł gnać 480 km/h. Zmiany, jakie zafundowano Absolutowi, mają sprawić, że bariera 531 km/h pęknie jak bańka mydlana. Kłopot jedynie w tym, że na całym świecie nie ma takiego toru, na którym można byłoby to sprawdzić.
Absolut zdaniem Koenigsegga jest najszybszym hipersamochodem, jaki stworzyła szwedzka firma. Najciekawszy w tej historii jest jednak fakt, że założyciel firmy Szwed Christian von Koenigsegg zapowiedział, że szybszego samochodu nigdy nie wyprodukuje. Oficjalny komunikat brzmi – już nigdy nie podejmiemy się próby stworzenia szybszego seryjnego samochodu drogowego.
A Koenigsegg Jesko Abosult wycenianya został na 16 mln zł. Cos mało jak na najszybszego Koenigsegga na świecie.
Pożyjemy, zobaczymy.