24 maja 2024

Kolejna chińska marka rusza na polski rynek. Przedsprzedaż jej aut zacznie się już 10 czerwca

BYD Seal

Po MG, BAIC-u, Omodzie oraz innych producentach z Państwa Środka, teraz do Polski wjeżdża również BYD. Przedsprzedaż ruszy 10 czerwca, a na początku dostępne będę trzy modele. Poznaliśmy ich ceny.

BYD to bez wątpienia synonim sukcesu. Marka, która powstała w 2003 roku, obecnie jest największym wytwórcą z Chin oraz największym na świecie producentem hybryd plug-in. W przypadku elektryków ta firma z Państwa Środka podgryza pozycję Tesli. Ba, w czwartym kwartale 2023 roku nawet ją wyprzedziła.

BYD ma bardzo ambitne plany dotyczące Starego Kontynentu. Do 2030 roku chce zostać liderem sprzedaży aut na prąd. Aby tego dokonać zaoferuje Europejczykom nie tylko tanie elektryki, ale również hybrydy plug-in o zasięgu sięgającym nawet 2000 km.

BYD w Polsce: od 10 czerwca

Ale w Polsce, gdzie przedsprzedaż rozpocznie się 10 czerwca tego roku, na początku do oferty trafią trzy modele na prąd. Będą to BYD Dolphin (ok. 427 km zasięg wg WLPT) z ceną 141-150 tys. zł, Seal (520-570 km zasięgu), wyceniony na 207-234 tys. zł oraz Seal U (420-500 km zasięgu), do którego Chińczycy przypną metkę z kwotą 190-203 tys. zł (TUTAJ przeczytasz więcej o firmie BYD).

Pierwszy z nich wymiarami zbliżony jest do Volkswagena ID.3 i dostępny w czterech wersjach. Podstawowa, Active, łączy w sobie silnik o mocy 95 KM i akumulator LFP (litowo-żelazowo-fosforowy) o pojemności 44,9 kWh. Wariant Boost wykorzystuje tę samą baterię, ale oferuje 177 KM mocy.

Ponadto odmiany Comfort i Design są wyposażone w silnik o mocy 204 KM i akumulator LFP o pojemności 60,4 kWh. Chińczycy obiecują, że każdy BYD Dolphin otrzyma wysokowydajną pompę ciepła, a ładowanie baterii, niezależnie od wariantu, zajmie około 30 minut.

BYD-y Seal i Seal U

BYD Seal to najnowocześniejszy model tego wytwórcy i pierwsze aut z Chin, które awansowało do finałowej siódemki plebiscytu na Europejski Samochód Roku. Na rynku będzie konkurował z Teslą Model 3. Wyróżnia się napędem na tylne lub cztery koła, 800-woltową architekturą, a także baterią wykonaną w technologii CtB (Cell-to-Body). Podstawowa wersja ma silnik o mocy 313 KM, natomiast odmiana 4x4 dwa silniki, wyciskające z siebie 531 KM.

Wyposażenie standardowe BYD-a Seala składa się z 19-calowych kół aluminiowych, systemu jazdy półautonomicznej 2 poziomu, elektrycznie sterowanych, podgrzewanych i chłodzonych foteli oraz z 15,6-calowego ekranu centralnego, który można ustawić zarówno w pionie, jak też w poziomie. W najdroższym wariancie dodatkowo zyskamy wyświetlacz head-up oraz adaptacyjne amortyzatory.

BYD Seal U jest konkurentem Tesli Model Y. Zasila go bateria o pojemności 71,8 (LFP) lub 87 kWh (NMC). Do jego napędu służy 217-konny silnik elektryczny. Ładowanie DC odbywa się z mocą 115 lub 140 kW (w Sealu: 150 kW).

BYD w Polsce: 4 miasta na początek

Pierwsze BYD-y do Polski zawitają pod koniec sierpnia. Wtedy też jest spodziewana inauguracja działalności tego producenta w naszym kraju – powiedział ISBnews country manager BYD-a w Polsce, Blade Feng.

Początkowo w naszym kraju będą działały cztery salony sprzedaży. Znajdą się w Warszawie, Poznaniu, Bydgoszczy oraz w Gdyni. Wiadomo też, że BYD nawiązał współpracę z dużymi sieciami dealerskimi. To Cichy-Zasada, Krotoski oraz Plichta.

„Do końca sierpnia zakładamy pierwsze fizyczne dostawy samochodów BYD w Polsce i wtedy też nastąpi oficjalna inauguracja działalności firmy w Polsce” – stwierdził Feng podczas odbywającego się właśnie EV Experience 2024 na Torze Modlin.

Trzy elektryki to dopiero początek ekspansji BYD-a w naszym kraju. Docelowo w jego ofercie mają być tańsze auta na prąd, a także hybrydy plug-in o bardzo dużym zasięgu.

„Oceniamy, że polski rynek ma duży potencjał, to szósty największy rynek w Unii Europejskiej, z niewielką penetracją napędów alternatywnych. Chcemy pełnić istotną rolę w transformacji tego rynku, ale jest zbyt wcześnie, aby mówić o planach sprzedaży, najpierw musimy poznać odzew rynku na nasze produkty” – kontynuuje Feng.