Kolejna sensacyjna nowość z Rosji: Łada X-cross 5 [WIDEO]
Pomimo sankcji ze strony zachodu, AvtoVAZ zaprezentował zupełnie nowy model. To kolejny samochód z Rosji, którego korzenie wywodzą się z Chin. Jest nim Łada X-cross 5.
Samochodowy rynek rosyjski po inwazji na Ukrainę praktycznie całkowicie się załamał. Nagle pozamykano fabryki zagranicznych koncernów, przerwano łańcuchy dostaw i wstrzymano produkcję u lokalnych wytwórców. To, podobnie jak coraz gorsza sytuacja gospodarcza, sprawiło, że ludzie przestali kupować auta.
Wkrótce jednak pomocną dłoń wyciągnęli Chińczycy, których firmy samochodowe obecnie zalewają Rosję swoimi produktami. Co więcej, dzięki nim udało się reanimować markę Moskwicz (TUTAJ przeczytasz o Moskwiczu 6).
Teraz współpracę z Chińczykami nawiązał również AvtoVAZ – właściciel m.in. Łady. Efekt? Proszę bardzo – Łada X-cross 5 – będąca tak naprawdę klonem FAW-a Bestune'a T77. Samochód ma powstawać w byłej fabryce Nissana, a jego produkcja wystartuje w połowie bieżącego roku.
Sprzedaż już w połowie roku
Zdjęcia Łady X-cross 5 wyciekły do sieci po konferencji dealerów rosyjskiego koncernu w Soczi. Auto ma trafić do sprzedaży jeszcze latem, a do końca 2023 roku plany zakładają produkcję nawet 10 tys. egzemplarzy.
Fabryka Nissana stała się własnością AvtoVAZ-a 7 lutego 2023 r. Do wiosny 2022 roku firma montowała w niej popularne w Rosji crossovery w postaci Qashqaia, Murano i X-Traila. Za wykupienie 99% jej udziałów rosyjski gigant zapłacił zaledwie 1 euro. Firma zachowuje jednak prawa do odkupienia aktywów w ciągu najbliższych 6 lat, pod warunkiem uzyskania zgody rosyjskiego rządu.
AvtoVAZ planuje w pierwszym etapie zorganizować produkcję trzech modeli. Mają to być auta kompaktowe i klasy średniej, które w bliżej nieokreślonej przyszłości dołączą do Łady X-cross 5.
Łada X-cross 5: SUV klasy średniej
Nowy rosyjski model to średniej wielkości crossover. Oryginał produkcji FAW, sprzedawany pod submarką Bestune, mierzy 4,525 m długości, 1,845 m szerokości oraz 1,615 m wysokości. Rozstaw osi wynosi z kolei 2,70 m, a prześwit – przyzwoite 18 cm.
Na zewnątrz samochód AvtoVAZ-a praktycznie niczym nie różni się od chińskiego odpowiednika. Nowa jest wyłącznie osłona chłodnicy, na której znalazł się znaczek rosyjskiej marki. Łada X-cross 5 korzysta z reflektorów LED i ma bardzo nowoczesną kabinę.
W kokpicie znalazły się dwa duże ekrany – o przekątnej po 12,3 cala – których układ przypomina ten, stosowany w modelach Mercedesa. Wnętrze sprawia jakościowe wrażenia i ma fizyczny panel klimatyzacji z pokrętłami oraz liczne przyciski na konsoli środkowej.
Bagażnik nie imponuje pojemnością. Standardowo mierzy 375 l, natomiast po złożeniu kanapy jego wielkość wzrasta do 1525 l.
Wyłącznie z przednim napędem
Parametry techniczne Łady X-cross 5 są utrzymywane w tajemnicy. Ale należy spodziewać się, że nie będą się one niczym różniły od chińskiego odpowiednika. Samochód powstał na platformie modułowej ASUV. W przednim zawieszeniu ma kolumny McPhersona, natomiast w tylnym – belkę skrętną.
Pod maską Łady X-cross 5 ma pracować 1,5-litrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem, legitymujący się mocą 160 KM i maksymalnym momentem obrotowym o wartości 258 Nm. Trafiają one wyłącznie do przednich kół albo za pomocą 6-biegowej przekładni ręcznej, albo też poprzez 7-stopniowy automat BorgWarner z dwoma mokrymi sprzęgłami.
Auto od 0 do 100 km/h ma się rozpędzać w 9,7 s i średnio na 100 km zużywać 6,8 l benzyny.
Łada X-cross 5: wyposażenie i cena
Co istotne, FAW Bestune T77 jest oficjalnie sprzedawany w Rosji od 2021 roku. Już podstawowy wariant tego modelu ma na pokładzie m.in. dach panoramiczny, tempomat, kamerę cofania, tylne czujniki parkowania, skórzane wnętrze oraz system bezkluczykowy. Najbogatsze wersje odpowiednika Łady X-cross 5 mogą mieć kamery, przekazujące widoczność dookoła samochodu, oświetlenie nastrojowe w kabinie czy asystenta zmęczenia kierowcy.
Ceny Łady X-cross 5 na tę chwilę są oczywiście nieznane. W Rosji Bestune T77 kosztuje 2 169 000 rubli, co w przeliczeniu na złotówki daje około 112 000 zł. Najlepsze wersje dochodzą z kolei do 2 432 000 rubli (ok. 125 000 zł). Jednocześnie producent oferuje klientom szereg zniżek, choćby przy skorzystaniu z wybranej formy kredytowania oraz jeśli w rozliczeniu odda się swój stary samochód. Całkowita korzyść może wynieść około 150 000 rubli (ok. 7700 zł).
Prawdopodobnie cena Łady X-cross 5 nie powinna wiele odbiegać od chińskiego odpowiednika. Możliwe, że będzie ona nawet tańsza niż T77, ze względu na lokalizację produkcji w Rosji. Przykładowo Moskwicz 3, powstający w byłej fabryce Renault (montaż SKD), jest tańszy niż bliźniaczy JAC JS4 o około 15 000 rubli (ok. 700 zł).