Koło pasowe wału korbowego – czym jest i jakie daje objawy?

Koło pasowe wału korbowego to niewielkich rozmiarów element, który pełni kilka bardzo ważnych funkcji w samochodzie. Usterki tego elementu mogą mieć poważne konsekwencje. Przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące koła pasowego.
Co to jest koło pasowe wału korbowego. Jak działa?
Koło pasowe wału korbowego jest elementem, który za pomocą siły przekazywanej na pasek wprawia w ruch kolejne układy, takie jak układ klimatyzacji czy wspomagania, ale i ładowania. Pełni także rolę elastycznego tłumika drgań generowanych przez jednostkę napędową. Część ta podlega naturalnemu zużyciu, a wszelkich objawów zwiastujących koniec żywota koła pasowego nie powinno się lekceważyć, gdyż mogą działać destrukcyjnie na pozostałe elementy jednostki napędowej. Stan koła powinno kontrolować się co około sto tysięcy przejechanych kilometrów.
Co to jest tłumik drgań skrętnych?
Jak już wspomniano, koło pasowe pełni także funkcję tłumika drgań skrętnych. Skutecznie tłumi wszelkie naprężenia powstające w trakcie pracy silnika. Wszystko za sprawą zastosowania odpowiedniej jakości gumy lub mieszanki elastomerowej użytych do konstrukcji koła pasowego i wkomponowanych w metalową obudowę. Może występować w formie otwartej (z otworami na śruby, najczęściej w silnikach benzynowych), jak i zamkniętej (w jednostkach wysokoprężnych).
Objawy uszkodzonego koła pasowego wału korbowego
Do najczęściej spotykanych objawów uszkodzonego koła pasowego zaliczamy:
- zużycie materiałowe elementów metalowych i gumowych lub mieszanki elastomerowej, pęknięcia, korozja
- dziwne odgłosy typu piszczenie czy buczenie wydobywające się spod maski
- nieprzyjemne i wyraźnie wyczuwalne drgania na kierownicy lub nawet przenoszące się na całe nadwozie pojazdu. Objaw często mylony z uszkodzeniem poduszki silnika, dlatego przed wymianą koła pasowego w takim przypadku zalecamy szczegółową weryfikację u mechanika.
- nieprawidłowa praca silnika na biegu jałowym, taka jak zwiększanie i zmniejszanie obrotów, połączone z nierównomierną pracą jednostki napędowej
- nieprawidłowa praca rozrządu, co odczujemy w trakcie jazdy (np. spadek mocy, większe zużycie paliwa)
- niedziałające wspomaganie kierownicy, którego pompę uruchamia koło pasowe
- alternator nie wytwarza prądu – element ten napędzany jest właśnie poprzez koło pasowe, a więc jego usterka pociąga za sobą brak reakcji ze strony alternatora. Objaw bardzo często mylony z symptomami rozładowanego akumulatora
Jak sprawdzić koło pasowe wału korbowego?
W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na wcześniej wymienione symptomy. Jeśli mamy uzasadnione podejrzenia co do zużycia koła pasowego, warto obejrzeć ten element z bliska. Wszelkie mechaniczne uszkodzenia czy nieprawidłowa praca stanowią wyraźny sygnał, aby wymienić tę część na nową. Odgłosy, takie jak piski, mimo ogólnej dobrej kondycji paska, również wskazują na uszkodzenie koła pasowego. W trakcie sprawdzania możemy zdjąć pasek i delikatnie poluzować śruby koła.
Czy można jeździć z uszkodzonym kołem pasowym wału korbowego?
Jazda z uszkodzonym kołem pasowym nie jest zalecana. Oczywiście, jeśli przestanie działać taki element jak klimatyzacja, to jak uważają niektórzy nic złego się nie stanie, kierując się zasadą „przecież i tak mało co jej używam”. Warto jednak uświadomić takiej osobie, że znacznie poważniejsze w skutkach mogą być awarie układu wspomagania, alternatora czy drgania, o których wspominano. Mają one niekorzystny wpływ na zużycie kolejnych elementów jednostki napędowej, co w przyszłości może skutkować poważnymi naprawami, np. w sytuacji, kiedy dojdzie do uszkodzenia wału korbowego.
Ile kosztuje wymiana koła pasowego wału korbowego?
Na rynku dostępne jest wiele zamienników kół pasowych do popularnych modeli samochodów. Ich ceny kształtują się na poziomie od niewiele ponad 100 do prawie 2000 złotych. Koszt robocizny może wynieść od około 100 do kilkuset złotych. Warto, aby naprawa była przeprowadzona w odpowiedni sposób, a wykonanie zastosowanych części nie odbiegało znacząco od oryginału. Jakość elementów koła pasowego jest bowiem równie ważna, jak kwestia prawidłowej wymiany tej części.
Jak wymienić uszkodzone koło pasowe wału?
Po zdemontowaniu pasków napędowych i odkręceniu koła pasowego należy pamiętać o kilku bardzo ważnych zasadach:
- stosujemy nowe śruby dołączone do zakupionego koła pasowego
- śruby dokręcamy przy użyciu odpowiedniego momentu, dlatego przed przystąpieniem do wymiany warto zainteresować się tą kwestią
W zależności od marki i modelu auta, a także typu jednostki napędowej, czas i proces wymiany mogą się różnić. Wykonując profesjonalną wymianę, warto użyć specjalistycznego ściągacza