Koło zmiennych faz rozrządu – co to jest i jakie daje objawy?

W momencie debiutu system zmiennych faz rozrządu był bardzo ciekawym rozwiązaniem. Jednocześnie sposobem na rozwijanie mocy bez używania takich elementów jak turbosprężarka. Najważniejszą rolę odgrywa tutaj tzw. koło zmiennych faz rozrządu.
Czym jest koło zmiennych faz rozrządu?
Koło zmiennych faz rozrządu znane również jako wariator czy nastawnik, jest najważniejszym elementem systemu zmiennych faz rozrządu. Wyglądem bardzo przypomina tradycyjne koła napędu rozrządu, jednak w tym przypadku odpowiada za ustalenie odpowiedniego momentu czasu otwarcia i zamknięcia zaworów. Jest to bardzo istotne, między innymi po to, aby zachować odpowiednią kulturę pracy jednostki napędowej.
Jak działa koło zmiennych faz rozrządu?
System zmiennych faz umożliwia korzystanie z wyższego momentu obrotowego już przy niższej prędkości obrotowej silnika. Dzieje się tak dlatego, że rozwiązanie to steruje momentem otwierania i zamykania zaworów. Jednocześnie zmiany faz warunkowane są przez aktualne ciśnienie oleju. Natomiast za kontrolowanie przepływu oleju odpowiada specjalny zawór elektromagnetyczny.
Koło zmiennych faz rozrządu – objawy
Usterka, jeśli nie zostanie zdiagnozowana w odpowiednim czasie, może prowadzić do kolejnych, kosztownych awarii. Często również do uszkodzenia jednostki napędowej. Oto najczęstsze objawy szwankującego systemu zmiennych faz:
- spadek mocy oraz zwiększone zużycie paliwa
- charakterystyczny dźwięk przypominający tzw. klekotanie diesla
- problemy z uruchomieniem samochodu i nagłe gaśnięcie silnika (dopiero po kilku próbach udaje się skutecznie uruchomić pojazd)
Jak sprawdzić koło zmiennych faz rozrządu?
Pierwszym objawem jest specyficzny hałas generowany przez rozgrzany silnik naszego samochodu. W niczym nieprzypominający odgłosów pracy benzynowej jednostki napędowej. Kojarzący się za to bardzo mocno z tzw. klekotem diesla.
Drugim sposobem są oględziny rozrządu. Po zdjęciu obudowy należy sprawdzić, czy pasek rozrządu nie ma luzów. W jaki sposób rozpoznać zużycie? Po prostu ściskamy pasek i jeśli koła napędu zbliżają się do siebie, a po chwili odskakują, oznacza to, że element prawdopodobnie wymaga wymiany.
Awaria koła zmiennych faz rozrządu – co robić?
Jeśli mamy podejrzenia, a być może niemal i pewność, że w naszym aucie jest coś nie tak ze wspomnianym systemem, udajmy się jak najszybciej do mechanika. Przy okazji warto wspomnieć, aby szczególną uwagę zwrócić na dobór warsztatu o dobrej opinii. W przypadku tej usterki koszt zakupu części najczęściej nie jest niski, a niefachowa naprawa może jeszcze bardziej zaszkodzić niż pomóc.
Regeneracja koła zmiennych faz rozrządu
W przypadku niektórych modeli, ceny opisywanego koła mogą przyprawić o zawrót głowy. Oczywiście można kupić używane elementy, ale jest to bardzo ryzykowne posunięcie. Na szczęście istnieje jeszcze jedno wyjście z sytuacji, czyli zlecenie naprawy tego elementu.
Regeneracja koła polega na naprawie jego poszczególnych części. Należą do nich wieniec zębaty oraz zęby koła łańcuchowego. Co więcej, profesjonalne firmy zajmujące się tego typu usługami chwalą się tym, że proces naprawy, jak i użytych do tego celu części dają w efekcie gwarancję dłuższej wytrzymałości niż oryginalne podzespoły. Koszt oczywiście uzależniony jest od danego silnika, marki i modelu samochodu.
Jazda z uszkodzonym kołem zmiennych faz rozrządu
Jazda z tego typu defektem nie należy do przyjemnych. Chociażby ze względu na hałas generowany przez silnik, ale i sytuacje, w których możemy mieć problemy z uruchomieniem samochodu. Na dodatek odczujemy zwiększone zapotrzebowanie jednostki napędowej na paliwo. Do tego wszystkiego, usterka powoduje szybsze zużywanie się silnika i może generować kolejne problemy. Nie zalecamy więc jazdy z tym mankamentem.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Czy przy wymianie rozrządu trzeba wymienić koło zmiennych faz?
O tym, czy koło zmiennych faz kwalifikuje się do wymiany powinien zadecydować mechanik, oceniając stopień zużycia. Niektóre osoby wymieniają też wspomniany element profilaktycznie. Takie podejście jest całkowicie zrozumiałe, ponieważ wymiana na pewno nie zaszkodzi, a przynajmniej pozwoli nam spać spokojnie, bez obaw o ewentualną usterkę.
Ile kosztuje naprawa zmiennych faz rozrządu?
Wszystko zależy od tego, który element systemu uległ uszkodzeniu. Koszt elektrozaworu to kilkaset złotych, podobnie w przypadku nastawnika zmiennych faz, choć w niektórych przypadkach cena jego naprawy może zwiększyć się nawet do prawie 2000 złotych.