6 października 2023

Kolumna MacPhersona – co to jest? Jak działa?

kolumna MacPhersona
Źródło: Volkswagen

Wspominając o zawieszeniu samochodowym, często można usłyszeć określenie „kolumna MacPhersona”. Jak zbudowany jest ten element i jaką funkcję pełni we współczesnych autach? Jakie są wady i zalety takiego rozwiązania?

Co to jest kolumna MacPhersona?

Kolumna MacPhersona jest jednym z elementów przedniego zawieszenia samochodu. Pracuje oddzielnie dla każdego z kół. Jej najbardziej charakterystyczną cechą jest sposób wykorzystania amortyzatora. Pełni bowiem jednocześnie dwie funkcje: podzespołu prowadzącego koło i tłumiącego wszelkie nierówności. Jednocześnie stanowi element skrętny (amortyzator obraca się względem swojej osi w trakcie kręcenia kierownicą).

Historia powstania kolumny MacPhersona

Nazwa kolumny pochodzi od nazwiska amerykańskiego konstruktora Earle'a S. MacPhersona, który wymyślił wspomniany element. Po raz pierwszy kolumnę MacPhersona wykorzystano w samochodzie już w 1949 roku, w jednym z modeli marki Ford. Rozwiązanie okazało się na tyle dobre, że z biegiem lat kolejni producenci wprowadzali je do swoich pojazdów.

Kolumna MacPhersona – budowa

Kolumna MacPhersona zbudowana jest z amortyzatora umieszczonego w sprężynie śrubowej oraz zwrotnicy koła, która odpowiada za kierowanie. W dolnej części pojazdu kolumna przymocowana jest do wahacza (trójkątnego lub pojedynczego), będącego elementem, który odpowiada za prowadzenie auta. W górnej do kielichów amortyzatora znajdujących się pod maską. Również w tym miejscu umieszczono specjalne łożyska i poduszki kolumny, odpowiednio amortyzujące drgania.

Wady i zalety kolumny MacPhersona

Wady:

  • wyraźnie odczuwalne wszelkiego rodzaju drgania z okolic zawieszenia
  • niska odporność na uszkodzenia mechaniczne, w związku z czym nie sprawdza się dobrze w autach o dużej mocy
  • często utrudnione szybkie zdiagnozowanie usterki i zlokalizowanie uporczywych dźwięków dochodzących z zawieszenia

Zalety:

  • prosta konstrukcja i przystępne ceny poszczególnych elementów kolumny
  • niższa waga niż w przypadku zawieszenia wielowahaczowego
  • dzięki zwartej budowie konstruktorzy oszczędzają dużo cennego miejsca, co jest szczególnie ważne w przypadku stosowania np. silników ustawionych poprzecznie
  • dobre tłumienie nierówności dzięki pracy zawieszenia w odpowiednim, szerokim zakresie
  • precyzja prowadzenia

Wymiana kolumny MacPhersona

Wymiana kolumny MacPhersona lub jej poszczególnych elementów nie jest czynnością skomplikowaną. Zanim jednak oddamy samochód do mechanika, warto zapytać o czas naprawy i jakie będą jej koszty. Można przyjąć, że na taką operację powinniśmy przeznaczyć od około 150 do kilkuset złotych.

Jeśli musimy wymienić pękniętą sprężynę lub uszkodzony amortyzator (obowiązkowo parami), sprawdźmy także stan pozostałych elementów kolumny. Koszt zakupu nowych poduszek i łożysk z reguły nie jest wysoki. Zyskamy również pewność, że wszystkie podzespoły, z których zbudowana jest kolumna, działają poprawnie i jeszcze długo nam posłużą. Co najważniejsze, nie będziemy musieli w krótkim odstępie czasu płacić powtórnie za pracę mechanika.

Należy także pamiętać, aby po wymianie kolumny MacPhersona i jej elementów ustawić na nowo geometrię zawieszenia. W większości przypadków możemy to zrobić praktycznie na każdej stacji diagnostycznej. Czynność nie zajmuje zbyt wiele czasu, a jej koszt nie powinien przekroczyć kwoty ok. 200 zł.

Podsumowanie

Kolumna MacPhersona znacząco poprawia komfort i precyzję prowadzenia. I od kilkudziesięciu lat sprawdza się w wielu modelach samochodów. Koszt zakupu i wymiany poszczególnych elementów tej konstrukcji zwykle nie jest wygórowany. Na dodatek poradzi sobie z tym praktycznie każdy mechanik.