Koncentrat do chłodnic – czy jest lepszy od płynu? Jak go używać?

Układ chłodzenia silnika odgrywa niezwykle istotną rolę. Wchodząca w jego skład chłodnica stanowi rodzaj wymiennika ciepła, który utrzymuje prawidłową temperaturę pracującej jednostki napędowej. Istotną rolę odgrywa tutaj również chłodziwo. Co wybrać – koncentrat do chłodnic czy płyn?
Na rynku dostępnych jest wiele różnych gotowych płynów i koncentratów do chłodnic. Podstawowa różnica pomiędzy nimi polega na tym, że drugi przed wlaniem do układu chłodzenia wymaga odpowiedniego rozcieńczania. Z kolei płyny są gotowe do użycia zaraz po zakupie (TUTAJ przeczytasz o odpowietrzeniu układu chłodzenia).
Co jest lepsze i co wybrać? Odpowiadamy!
Czym jest koncentrat do chłodnic?
Koncentrat do chłodnic składa się z samego glikolu etylenowego (EG) lub propylenowego (PG). Jest on wzbogacony m.in. o dodatki antykorozyjne.
Po dodaniu do koncentratu odpowiedniej ilości wody demineralizowanej otrzymujemy płyn chłodniczy. Kluczem do prawidłowego „funkcjonowania” tak otrzymanego specyfiku jest przede wszystkim zadbanie o odpowiednie proporcje.
Choć niektórzy producenci twierdzą, że ich koncentrat chłodniczy można wymieszać ze zwykłą wodą z kranu, zaleca się stosować wodę demineralizowaną. Zapobiega to m.in. powstawaniu osadów wewnątrz układu.
Płyn do chłodnic czy koncentrat – co wybrać?
Aby uzyskać wysokiej jakości płyn chłodzący musimy zadbać o odpowiednie proporcje wody i koncentratu (zazwyczaj to 50:50). Tylko wtedy zachowuje on wszystkie swoje właściwości (TUTAJ poznasz płyny występujące w samochodzie).
Z tego względu lepszym rozwiązaniem jest wybór gotowego płynu do chłodnic. Ma on jednorodną strukturę, co pozwala na efektywne chłodzenie silnika i zapobiega powstawaniu tzw. zatorów wodnych. Czyli miejsc, w których koncentrat nie został wystarczająca dobrze wymieszany z wodą.
Przy wyborze koncentratu ważna jest również proporcja, w jakiej miesza się preparat z wodą demineralizowaną. Ma to bezpośredni wpływ na temperaturę zamarzania, która w połączeniu z odpowiednią ilością wody może sięgać np. -37 stopni Celsjusza.
Wybierając między płynem a koncentratem do chłodnic bezpieczniej jest kupić gotowy produkt. Unikniemy problemów wynikających z nieprawidłowego wymieszania koncentratu z wodą lub powstania niejednorodnej struktury płyny. Rozwiązanie to będzie szczególnie pomocne dla osób, które nie mają dużego doświadczenia z serwisowaniem samochodu.
Zaletą koncentratu chłodniczego może być jego cena. Przykładowo opakowanie 5 l (do -37 stopni Celsjusza) niebieskiego koncentratu kosztuje około 30 zł. Do tego należy doliczyć wodę demineralizowaną w cenie około 5-6 zł za 5 l. Wychodzi nam około 35-36 zł za 10 l płynu.
Z kolei niebieski płyn do chłodnic (do -35 stopni Celsjusza) to wydatek około 40 zł. Tyle że otrzymujemy tutaj jedynie 5-litrowe opakowanie.
Jaka jest różnica między płynem do chłodnic i koncentratem?
Płyn chłodniczy musi spełnić wiele różnych funkcji. Podstawowa polega na utrzymywaniu temperatury rozgrzanej jednostki napędowej na niezagrażającym jej poziomie. Poza tym musi mieć mieć właściwości antykorozyjne oraz zapobiegać osadzaniu się kamienia w układzie (TUTAJ dowiesz się, jak długo trwa całkowite schłodzenie silnika).
Dobry płyn chłodniczy nie powinien też wchodzić w reakcje z materiałami, z jakich powstał układ chłodzenia. Czyli przede wszystkim z aluminium oraz gumą.
Składa się on z w 50% z wody demineralizowanej, a w 49% – z glikolu etylenowego i propylenowego. Ich zadanie polega na niedopuszczeniu do zamarzania w niskich temperaturach oraz na wspomaganiu procesu chłodzenia. 1% to dodatki chemiczne, odpowiedzialne m.in. za brak reakcji płynu z gumą.
Z kolei koncentrat do chłodnic składa się z samego glikolu etylenowego (EG) lub propylenowego (PG) oraz dodatków.
Koncentrat do chłodnic – jak rozrobić? Z czym mieszać?
Istnieją dwa podstawowe rodzaje koncentratów: glikol etylenowy (EG) i glikol propylenowy (PG). Glikol to związek chemiczny należący do rodziny alkoholi. Główne różnice między EG i PG to poziom toksyczności i temperatura zamarzania.
Glikol propylenowy (PG) ma wyjątkowo niską toksyczność i często znajduje się w kosmetykach, produktach higieny osobistej, a także w innych przedmiotach, które mogą mieć kontakt z ludźmi oraz zwierzętami. Z drugiej strony glikol etylenowy (EG) jest trujący i należy obchodzić się z nim ostrożnie, aby ograniczyć narażenie ludzi/zwierząt.
Ale potrzeba więcej glikolu propylenowego (PG), aby osiągnąć ten sam punkt zamarzania, co w przypadku etylenowego (EG). Czyni go to mniej wydajnym termicznie, zwłaszcza w niższych temperaturach.
Niezależnie od tego, czy stosuje się EG, czy PG, stosunek mieszaniny wynosi 50% glikolu i 50% wody. Czasami w południowym lub cieplejszym klimacie stosuje się 40% glikolu. Z kolei w ekstremalnie niskich temperaturach może to być nawet 60% glikolu. Najczęściej jednak proporcje wynoszą 50:50.
Właściwy stosunek zapewnia odpowiednią ochronę przed wysokimi i niskimi temperaturami Niezależnie od rodzaju glikolu (PG lub EG) pamiętaj, by zawsze dokładnie go wymieszać z wodą demineralizowaną.
Jak wymieszać koncentrat do chłodnic?
Aby uzyskać najlepszą mieszankę należy użyć stosunku objętości do objętości, a nie wagi. Na przykład, jeśli chcesz uzyskać stosunek 50:50, użyj jednego litra glikolu na każdy litr wody.
Gęstość EG jest wyższa niż wody. Oznacza to, że gdybyś miał wykorzystać wagę, musiałbyś użyć innego obliczenia, aby uzyskać właściwe rozcieńczenie. Podobnie, potrzeba więcej PG, aby osiągnąć ten sam punkt zamarzania, co w przypadku EG.
Jakość wody jest kolejnym kluczowym elementem w przestrzeganiu najlepszych praktyk dotyczących rozcieńczania koncentratu do chłodnic. Chociaż woda z kranu może być odpowiednia do picia i gotowania, nie oznacza to, że jest idealna do chłodziw.
Chlorek i fluor są zwykle dodawane do wody wodociągowej jako środek dezynfekujący, aby zapobiegać infekcjom przenoszonym przez wodę i chorobom pasożytniczym. Ale te chemikalia wraz z twardością wody, żelazem, siarczanami i innymi substancjami mogą powodować różne niepożądane reakcje w układzie chłodzenia.
Dlatego najlepiej do rozcieńczania koncentratu do chłodnic używać wody demineralizowanej. Jej stosowanie ma na celu zapobieganie powstawaniu i osadzaniu się kamienia.
Czy można mieszać płyn do chłodnic z koncentratem?
Koncentrat do chłodnic można dolać do układu chłodzenia w celu uzupełnienia ubytków. Ale pod warunkiem, że jest on mieszalny z innymi płynami – informację o tym można znaleźć na opakowaniu.
Oczywiście, wcześniej należy go rozcieńczyć.
Jaki koncentrat płynu chłodniczego wybrać?
Na rynku dostępne są różne rodzaje koncentratów i płynów chłodzących, w zależności od technologii inhibitorów zastosowanych w ich składzie.
Jest to bardzo ważna kwestia, ponieważ każdy kolor reprezentuje unikalną formułę, której nie należy mieszać z innymi rodzajami płynów chłodzących. Co więcej, mieszanie płynów chłodzących o różnych formułach może mieć poważny wpływ na układ chłodzenia i skutkować nawet awarią silnika.
Najpopularniejsze rodzaje płynów chłodzących silnik to:
- technologia dodatków nieorganicznych (IAT) z krzemianami do pojazdów/silników o dużym przebiegu lub starszych
- technologia kwasów organicznych (OAT) z kwasami organicznymi i wydłużoną żywotnością
- hybrydowy OAT (HOAT) z krzemianami i kwasami organicznymi o wydłużonej żywotności
- hybrydowy OAT, bezfosforanowy (HOAT), bez NAP, o wydłużonej żywotności
- fosforanowany HOAT (P-HOAT) z fosforanami i kwasami organicznymi o wydłużonej żywotności; spełnia wymagania większości azjatyckich producentów pojazdów
- krzemowany HOAT (Si-OAT) z krzemianami i kwasami organicznymi o wydłużonej żywotności; spełnia wymagania większości europejskich producentów pojazdów
W przeszłości, aby pomóc użytkownikom w określeniu właściwości płynu chłodzącego, stosowano oznaczenia kolorystyczne. Każda formuła chłodziwa miała „swój własny kolor”. Na przykład, płyny chłodzące IAT były zazwyczaj zielone, OAT pomarańczowe, a hybrydowe formuły OAT – turkusowe.
Obecnie kolor płynu nie powinien być ostatecznym wskaźnikiem typu chłodziwa. Mianowicie, te same kolory mogą oznaczać różne rodzaje chłodziw. Na przykład chłodziwa P-HOAT i Si-OAT mogą być różowe.
Z drugiej strony, różne kolory mogą być używane dla tego samego typu produktu. Jednym z takich przykładów są najnowsze opatentowane formuły płynów chłodzących Valvoline. Czyli HT-12 Pink i HT-12 Green, które są płynami chłodzącymi typu Si-OAT.
Co ważne, wszyscy producenci silników mają różne wymagania dotyczące płynów chłodniczych. Aby wybrać właściwy, należy sprawdzić instrukcję obsługi samochodu.
Czy można wlać koncentrat do chłodnicy?
Nie należy wlewać samego koncentratu do chłodnicy. Przed użyciem należy go rozcieńczyć. Dlaczego? Ponieważ nierozcieńczony nie ma wystarczającej zdolności do pochłaniania ciepła z silnika, prowadząc do jego przegrzania.
Z kolei zimą czysty glikol zamarza już przy -12 stopniach Celsjusza.