5 grudnia 2023

Końcówki drążków kierowniczych – objawy zużycia i wymiana

Końcówki drążków kierowniczych
Źródło: Autor

Końcówki drążków kierowniczych są niewielkim elementami zawieszenia, które bez problemu kupimy w każdym sklepie motoryzacyjnym. Ich ceny nie są wygórowane, a na rynku występuje wiele zamienników. Tym bardziej warto na bieżąco kontrolować ich stan.

Czym jest końcówka drążka kierowniczego?

Rola tego elementu polega na łączeniu zwrotnicy z drążkiem kierowniczym. Dzięki temu, poruszając kierownicą, możliwe jest skręcanie kół w tym samy kierunku. Wraz z pozostałymi elementami zawieszenia końcówki drążków kierowniczych odpowiedzialne są za precyzję i bezpieczeństwo prowadzenia samochodu. Ich uszkodzenia mogą mieć wpływ również na inne podzespoły auta, o czym piszemy w dalszej części artykułu. Należy pamiętać, że nawet jeśli dbamy o nasz pojazd, wraz z wiekiem i liczbą przejechanych kilometrów końcówki drążków będą ulegać naturalnemu zużyciu.

Jak wygląda końcówka drążka kierowniczego?

Końcówki drążków kierowniczych są kilkunastocentymetrowymi elementami zakończonymi przegubem kulowym. Kształt tych elementów jest zbliżony do litery L. Znajdziemy je na końcu drążków kierowniczych. W miejscu styku ze zwrotnicą koła. Wspomniany przegub wyposażony jest dodatkowo w gumową osłonę, która zabezpiecza przed dostawaniem się do środka zanieczyszczeń. Natomiast w środku wypełniony smarem.

Końcówki drążków kierowniczych – objawy

Objawy zużytych drążków kierowniczych:

  • pogorszenie właściwości jezdnych samochodu (mniejsza stabilność, mniej precyzyjna reakcja w trakcie wykonywania ruchów kierownicą)
  • hałasy dochodzące z okolic zawieszenia (w tym przypadku najczęściej są to charakterystyczne stuki)
  • pokonywanie wybojów staje się o wiele bardziej wyczuwalne
  • wibracje lub drgania na kierownicy
  • problemy z ustawieniem prawidłowej zbieżności
  • opóźniona reakcja na ruchy kierownicą, co należy do wyjątkowo niebezpiecznych zjawisk

Jazda z uszkodzoną końcówką drążka kierowniczego – czym grozi?

Jazda z uszkodzoną końcówką drążka kierowniczego jest bardzo niebezpieczna i należy jej unikać. Prowadzenie samochodu ulegnie znacznemu pogorszeniu. Auto będzie zachowywać się niestabilnie, może też wystąpić zjawisko tzw. ściągania w którąś ze stron (efekt nieprawidłowego ustawienia geometrii). Wyjątkowo mocno zużyta końcówka drążka może doprowadzić nawet do oderwania koła w samochodzie! Uszkodzone drążki kierownicze mają także wpływ na nierównomierne zużywanie się opon.

Jak wymienić końcówki drążków kierowniczych?

Jeśli dysponujemy podstawowymi umiejętnościami z zakresu mechaniki pojazdowej i odpowiednimi warunkami, możemy pokusić się o samodzielną wymianę końcówek drążków kierowniczych. W tym celu:

  • przed przystąpieniem do tej operacji przygotujmy sobie odpowiednie klucze oraz odpowiedni środek chemiczny, tzw. odrdzewiacz. Może bowiem zdarzyć się, że śruby będą mocno zapieczone
  • unosimy samochód za pomocą lewarka lub na podnośniku
  • zaznaczamy (np. flamastrem) miejsce na drążku, w którym zaczyna się końcówka
  • odkręcamy koło i zaczynamy od poluzowania nakrętki kontrującej
  • odkręcamy śrubę znajdującą się przy zwrotnicy
  • wybijamy przegub (można to zrobić także za pomocą specjalnego ściągacza służącego do tego celu)
  • z drążka kierowniczego wykręcamy końcówkę
  • rozpoczynamy montaż nowej końcówki, przykręcamy go do zwrotnicy, dokręcamy nakrętkę
  • zakładamy i przykręcamy koło
  • opuszczamy pojazd i dokręcamy koło

Jeśli wszystkie czynności wykonamy prawidłowo, czas potrzebny na wymianę nie powinien być dłuższy niż godzina.

Uszkodzone końcówki drążków kierowniczych – przyczyny

Przyczyny wystąpienia uszkodzeń drążków kierowniczych, przegubu lub osłony przegubu, to:

  • agresywny styl jazdy (ruszanie z tzw. piskiem opon czy dynamiczne ruszanie ze skręconymi kołami)
  • zbyt szybkie pokonywanie nierówności
  • stosowanie najtańszych zamienników drążków kierowniczych o wątpliwej jakości
  • przesadne obniżenie zawieszenia w samochodzie

Wymiana końcówek drążków – ile kosztuje?

Bez względu na to, z jakim samochodem mamy do czynienia, wymiany końcówek drążków powinien podjąć się każdy mechanik. Koszt usługi uzależniony jest od danego warsztatu, ale można przyjąć, że zaczyna się od kwoty około 100 zł za jeden drążek. Pamiętajmy, że po wymianie drążków zalecane jest ustawienie zbieżności w aucie na nowo. Możemy to zrobić w większości stacji diagnostycznych, po uprzednim umówieniu się.

Jak sprawdzić końcówki drążków kierowniczych?

Najskuteczniejszym sposobem na sprawdzenie, w jakim stanie są drążki kierownicze, jest uniesienie auta na podnośniku lub wjazd na kanał. Jedna z osób pozostaje w samochodzie i wykonuje dynamiczne ruchy kierownicą w obu kierunkach, a druga, która jest pod samochodem, sprawdza, jak zachowują się drążki. Duże luzy tych elementów oznaczają konieczność ich natychmiastowej wymiany.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

Jak sprawdzić, czy drążek kierowniczy jest do wymiany?

Można to zrobić, np. udając się na stację kontroli pojazdów. Diagnosta bez problemu zweryfikuje czy drążek nadaje się do wymiany. Wyraźne luzy i stuki, to jedne z objawów zużycia.

Ile wytrzymują końcówki drążka?

To ile wytrzymają końcówki drążków kierowniczych, zależy od kilku czynników. Styl jazdy, jakość zastosowanych części, stan dróg, po których w większości poruszamy się pojazdem, to najpopularniejsze. Teoretycznie końcówki drążków powinny wytrzymać nawet kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. W praktyce często jednak niewłaściwy sposób jazdy, w połączeniu z nie najlepszym stanem dróg, skutkuje koniecznością ich wymiany znacznie szybciej.

Co ile wymiana końcówki drążka?

Nawet jeśli nie końcówki drążków nie generują niepokojących hałasów, warto co jakiś czas sprawdzić ich stan. Wszelkiego rodzaju luzy czy korozja są wyraźną zapowiedzią wymiany tego elementu w niedalekiej przyszłości.

Czy można jeździć z uszkodzoną końcówką drążka kierowniczego?

Zdecydowanie odradzamy takie rozwiązanie. Zużyty drążek będzie pracować nieprawidłowo, co w efekcie wpłynie niekorzystnie na zbieżność. Źle ustawiona sprawi, że jazda samochodem może być po prostu niebezpieczna. Dodatkowo ucierpią na tym opony, których zużycie będzie postępować nierównomiernie.