Fiat wyciął Tipo z polskiego rynku. Czy i kiedy pojawi się jego następca?
Ogromne porządku w gamie Fiata. Wraz z końcem roku zniknęło z niej Tipo, a Grande Panda, jak nie była oferowana, tak nadal nie jest. Niedługo powinno się to jednak zmienić, a w przyszłym roku do gamy dołączy następca Tipo.
Fiat Tipo powrócił do gamy tej włoskiej marki w 2016 roku z absolutnie okazyjną ceną. Kosztował bowiem od 44 900 zł, dzięki czemu szybko zaczął przyciągać do siebie klientów.
W 2024 roku za Fiata Tipo trzeba było zapłacić już 95 367 zł – na tyle wyceniono najtańszy, 130-konny wariant wysokoprężny w odmianie kombi. Włosi wycofali go z rynku jednak w drugiej połowie roku. Pod koniec swojego życia w Polsce to auto kosztowało od 123 000 zł i dostępne było wyłącznie z jednym silnikiem do wyboru.
To 1,5-litrowa jednostka benzynowa z układem hybrydowym i automatem. Rozwijała 130 KM i 240 Nm. W przypadku hatchbacka zapewniała przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,0 s i prędkość maksymalną 207 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosiło 5,3 l/100 km.
Koniec Fiata Tipo po 8 latach na rynku
Fiat Tipo w Polsce początkowo był oferowany w odmianie sedan. Później – na początku 2017 roku – dołączyły do niego hatchback i kombi. W pierwszym pełmnym roku na naszym rynku sprzedano 2979 sztuk tego modelu, natomiast rekord przypadł na 2019 rok.
Wtedy do klientów trafiły 9384 egzemplarze Fiata Tipo. Tak dobry wynik zapewnił temu autu 8. miejsce na polskim rynku oraz 5. wśród klientów indywidualnych. Rok wcześniej – ze sprzedażą 8058 sztuk – był on numerem 1 w sprzedaży pozaflotowej.
Fiat Tipo obecnej generacji, czyli typ 356, powstaje w tureckich zakładach Tofas, mieszczących się w Bursie i jest eksportowany do około 40 krajów świata. Na rodzimym rynku nazywa się Egera, natomiast w Meksyku i na Bliskim Wschodzie to Dodge Neon.
Włoskie auto w swojej karierze zdobyło liczne nagrody i wyróżnienia. Jedną z nich był tytuł Internetowego Samochodu Roku OTOMOTO.PL w kategorii nowych aut osobowych za 2017 rok. Ale ważniejsze wyróżnienie przyszło 3 lata później. Wtedy to Fiata Tipo uznano liderem niezawodności w badaniu niemieckiego GTU dla aut w wieku 1-3 lat.
TUTAJ poznasz Fiata Grande Pandę.
Tipo zastąpiło trzy modele
Fiat Tipo zastąpił trzy modele. Były to Bravo, Linea oraz Stilo w odmianie kombi. Powstaje od 2015 roku i do tej pory z tureckich zakładów Tofas wyjechało już ponad 800 000 egzemplarzy tego samochodu.
W październiku 2020 roku to włoskie auto przeszło obszerny lifting. W jego wyniki wprowadzono m.in. nową osłonę chłodnicy, oświetlenie w technologii LED, a także zmodernizowano wnętrze. Klasyczne zegary zastąpiono cyfrowymi, a w centralnym punkcie kokpitu znalazł się nowy, 10-calowy ekran dotykowy.
W miejsce klasycznych jednostek 4-cylindrowych, wprowadzono 3-cylindrowce z serii FireFly. Bez zmian pozostał turbodiesel 1.3 Multijeat, ale większa jednostka 1.6 Multijet otrzymała zastrzyk dodatkowych 10 KM (130 KM).
W 2022 roku rozpoczęto sprzedaż odmiany 1.5 FireFly Turbo, zaopatrzonej w 48-woltową instalację elektryczną i 7-biegową przekładnię dwusprzęgłową. Właśnie z tym silnikiem pod maską Tipo zakończyło swój żywot na polskim rynku.
TUTAJ poznasz 10 najważniejszych faktów na temat Fiata 500.
Koniec Fiata Tipo: zawiniły nowe przepisy
Wycofanie z polskiego rynku Fiata Tipo najprawdopodobniej wiąże się z nowymi przepisami, ograniczającymi emisję dwutlenku węgla do atmosfery, zakładającego obniżenie go ze 116 do 94 gram na 1 km. Po zniknięciu tego auta z cenników oraz zaprzestaniu produkcji hybrydowego Fiata 500, oferta Fiata jest bardzo skromna.
Składają się na nią „sześćsetka” w odmianach elektrycznej i hybrydowej, „pięćsetka” oraz hybrydowa Panda. Grande Panda złapała spore opóźnienie, spowodowane problemami w oprogramowaniu systemów wsparcia kierowcy. To samo wcześniej spotkało siostrzanego Citroena C3, z którym dzieli on podzespoły.
W naszym kraju wciąż nie ma cenników Grande Pandy, ale wkrótce ma się to zmienić. Zamówienia na to auto w Polsce zostaną otwarte pod koniec stycznia – informuje rzecznik prasowy tej włoskie marki. Grande Panda, podobnie jak Citroen C3, ma być oferowana zarówno z silnikami spalinowymi, jak i w wariancie elektrycznym.
Nowy Fiat Tipo pojawi się za rok?
Zgodnie z nieoficjalnymi informacjami Włosi pracują już nad następcą Tipo. Na razie otrzymał on fikcyjną nazwę Fastback. Jego premiera jest planowana na 2026 rok. To nowe auto ma się wyróżniać trójbryłowym nadwoziem – w tej chwili więcej o nim nie wiadomo.
Być może stanie się też modelem uterenowionym, czyli najpopularniejszym obecnie na świecie typem samochodu. Pamiętać jednak należy o tym, że Tipo jest popularne np. w Turcji, gdzie sedany nadal są bardzo pożądane.
Nowe Tipo powstanie na platformie Smart Car, która obok niewygórowanych kosztów, wyróżnia się też możliwością zastosowania różnych rodzajów napędu. Dlatego może „obsłużyć” zarówno silniki spalinowe (w tym układy hybrydowe), jak i elektryczne.
W tym roku do gamy Fiata dołączy następca 500X, który być może otrzyma nazwę Multipla lub Giga Panda. Obok wspomnianych wyżej modeli, Włosi planują również rozwijanie „pięćsetki”. Pod koniec 2025 roku lub na początku przyszłego pojawi się nowy, hybrydowy wariant odmiany na prąd.