Kontrolka oleju w samochodzie – co jest przyczyną świecącej się lub migającej kontrolki ciśnienia oleju?
Kontrolka oleju to jedna z niewielu kontrolek, po której zapaleniu się szybciej zaczyna bić serce. Trudno się dziwić, w końcu świecąca kontrolka oleju rodzi pytania: czy jest go wystarczająco, by nie uszkodzić silnika? Czy mogę jechać dalej? Dlaczego w ogóle się świeci? Zatem co oznacza kontrolka oleju?
Warto na samym początku zaznaczyć, że podczas uruchamiania silnika świecąca kontrolka oleju jest widokiem normalnym. Gorzej, gdy po chwili nie zgaśnie albo zapala się podczas jazdy lub miga.
Kontrolka oleju – co oznacza
Kontrolka oleju tzw. olejarka lub konewka to tak naprawdę nie kontrolka poziomu oleju a czujnik ciśnienia oleju. Sygnalizuje zazwyczaj zbyt niskie ciśnieniu oleju, które może być jedynie spowodowane zbyt niskim poziomem oleju w układzie. Właśnie dlatego po zapaleniu się kontrolki w pierwszej kolejności trzeba sprawdzić poziom oleju w silniku.
Przyczyn świecącej kontrolki oleju może być jednak znacznie więcej od awarii czujnika lub przewodu przez awarię pompy olejowej na kłopotach ze smarowaniem kończąc.
Czerwona czy żółta kontrolka oleju?
W większości samochodów kolor kontrolki oleju jest czerwony. Czerwona kontrolka oleju oznacza konieczność natychmiastowego zatrzymanie auta i wyłączenia silnika by nie uszkodzić jego elementów. W końcu bez wystarczającego smarowania może dojść do zatarcia pierścieni, tłoków panewek i innych ruchomych elementów silnika.
W niektórych autach, np. koncernu Volkswagen, kontrolka oleju może być wyświetlona także w kolorze żółtym. Żółta kontrolka oleju nie oznacza problemów ze smarowaniem silnika, tylko osiągniecie przez olej minimalnego poziomu. Jeśli jego uzupełnienie nie jest możliwe, można jechać dalej, ale trzeba unikać wysokich obrotów, przechyłów w zakrętach i wciskania gazu do podłogi. Jak najszybciej trzeba także uzupełnić poziom oleju.
Czasami, zamiast kontrolki na desce może pojawić się także zwyczajny komunikat, uzupełnij poziom oleju. Wtedy sprawa jest oczywista.
Kontrolka oleju przy uruchamianiu silnika
Podczas uruchamiania silnika lub po włączeniu zapłonu, podobnie jak wiele innych kontrolek także i ta, oleju zapala się na desce rozdzielczej i po chwili gaśnie. Jeśli tak się nie dzieje, trzeba koniecznie sprawdzić poziom oleju.
Przyczyny świecącej kontrolki oleju mogą być bardzo różne. W większości przypadków powodem jest zbyt niski poziom oleju w silniku. O tym, że tak jest, może świadczyć też kontrolka zapalająca się na chwilę, szczególnie w trakcie szybkiego pokonywania zakrętów czy nierówności, gdzie auto znacznie się przechyla.
Mruganie kontrolki, świadczy wtedy o tym, że poziom oleju jest krytycznie niski.
Zapalona kontrolka oleju – jakie mogą być przyczyny?
Najczęstszą przyczyną zapalenia się kontrolki oleju jest niski poziom oleju a co za tym idzie niskie ciśnienie oleju. Jednak nie zawsze. Zapalona kontrolka ciśnienia oleju może również wskazywać na:
- awaria czujnika ciśnienia oleju lubi błędne jego wskazania,
- uszkodzenie przewodu pomiędzy czujnikiem, a kontrolką,
- awaria pompy oleju,
- zanieczyszczony wlot oleju z miski olejowej,
- zablokowany zawór regulujący ciśnienie oleju i wynikające z tego wskazania czujnika,
- awaria samej kontrolki.
Jeśli poziom oleju jest wystarczający, a kontrolka nadal się świeci lepiej nie kontynuować jazdy. Ba lepiej nie uruchamiać nawet silnika, bo może to doprowadzić do jego uszkodzenia, a nawet zatarcia.
Migająca kontrolka oleju – co oznacza?
Migająca kontrolka oleju w trakcie jazdy lub podczas gwałtownych skrętów albo hamowania i przyspieszania może wskazywać na niski poziom oleju w misce olejowej. Co prawda miska olejowa i układ smarowania są tak zaprojektowane, by wyeliminować tego rodzaju niedogodności, jednak przy naprawdę niskim poziomie oleju zdarza się, że kontrolka oleju zapala się i gaśnie, sygnalizując konieczność dolewki.
Co zrobić, gdy podczas jazdy zaświeci się kontrolka?
Jeśli podczas jazdy kontrolka się zapali, należy zatrzymać auto i sprawdzić poziom oleju. Jeśli na bagnecie jego poziom będzie wystarczający, nie oznacza to, że można kontynuować jazdę. Paradoksalnie sygnalizuje to większe kłopoty, bo leju jest wystarczająco, ale nie dochodzi on do wszystkich elementów silnika. Lepiej nie ryzykować zatarcia silnika i wezwać lawetę.
Jeśli na bagnecie będzie zbyt mało oleju, paradoksalnie jest to lepsza sytuacja. Wystarczy wtedy uzupełnić olej i można ruszyć w drogę.
Warto także pamiętać, że wiele silników zużywa olej i to w niemałych ilościach. Czasami nawet dolewki wymaga każdy 1 tys. km. Kierowcy takich aut jednak dobrze o tym wiedzą i wożą często zapas oleju w bagażniku.
Więcej o tym, jaki olej dolać pisaliśmy TUTAJ.