18 lipca 2023

Kontrolka płynu chłodniczego: co oznacza? Co należy robić?

kontrolka płynu chłodniczego

Kontrolka płynu chłodniczego jest jedną z tych, której bagatelizować nie można. Jeśli się pojawi, trzeba natychmiast zatrzymać samochód. Reakcja na czas w zasadzie nie spowoduje żadnej awarii, ale jeśli ją zignorujemy, możemy nawet zatrzeć silnik.

Silnik spalinowy podczas pracy, czyli spalania paliwa, wytwarza ogromne ilości ciepła. Zachwycamy się jego mocą, momentem obrotowym a w konsekwencji przyspieszeniem i prędkością samochodu. Jednak warto pamiętać, że efektywność silnika spalinowego jest mocno ograniczona. Sprawności cieplna każdego silnika, który spala paliwo, określa się mianem sprawności cieplnej. Określa ona, ile energii z jednostki paliwa przekształcana jest na ruch, a ile na ciepło. Dzisiaj sprawność cieplna najlepszych silników nieco ponad 40 proc. Oznacza to, że 40 proc. energii wytwarzanej z jednostki paliwa trafia na koła, pozostałe 60 idzie w gwizdek. To Ciepło, które trzeba odprowadzić, by silnik działał wydajnie.

Właśnie, dlatego w samochodach konieczny jest wydajny układ chłodzenia, Bez niego silnik nie będzie pracował nie tylko poprawnie, ale i w ogóle.
We współczesnych samochodach występują tak naprawdę dwie kontrolki płynu chłodniczego czerwona i niebieska. Ta pierwsza oznacza absolutny zakaz dalszej jazdy, niebieska, – że płyn chłodniczy ma niską temperaturę.

Co oznacza kontrolka płynu chłodniczego?


Kontrolka płynu chłodnicze to tylko jeden z elementów całego układu. Równie ważny jest wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej. Jeśli wskazówka wejdzie na czerwone pole to sygnał do postoju. Warto jednak pamiętać, że nie wszystkie współczesne auta mają taki wskaźnik.

Jeśli zapaliła się kontrola płynu chłodniczego, oznacza to, że mamy problem z układem chłodzenia i płyn zaczyna się gotować lub zaczyna go ubywać.
Trzeba się jak najszybciej zatrzymać, koniecznie wyłączyć silnik i sprawdzić, jaka jest przyczyna. Jeśli tego nie zrobimy, a jedynie zatrzymamy auto, sytuacja będzie jeszcze gorsza. Podczas jazdy powietrze przepływa przez chłodnice wydajnie, chłodząc płyn w układzie.

Kontrolka płynu chłodniczego — co robić?


Jeśli kontrolka płynu chłodniczego zapala się lub miga, warto podjąć odpowiednie kroki:

  • Sprawdź poziom płynu chłodniczego — otwórz korek zbiorniczka wyrównawczego i sprawdź, czy poziom znajduje się między minimalnym a maksymalnym oznaczeniem na zbiorniku. Jeśli poziom jest niski, dolej odpowiedni płyn chłodniczy, zgodnie z zaleceniami producenta.
  • Sprawdź stan płynu chłodniczego — zwróć uwagę na kolor płynu chłodniczego. Powinien być przejrzysty lub lekko zabarwiony na różowo, lub zielono, bez obecności zanieczyszczeń lub plam oleju. Jeśli płyn chłodniczy wydaje się brudny lub zanieczyszczony, może to wskazywać na konieczność wymiany.
  • Sprawdź, czy nie ma wycieków — skontroluj pod samochodem, pod maską i wokół układu chłodzenia w poszukiwaniu śladów wycieków płynu chłodniczego. Wycieki mogą wskazywać na uszkodzenia w układzie chłodzenia, takie jak pęknięte węże, nieszczelne połączenia lub uszkodzony chłodnica.
  • Skonsultuj się z mechanikiem — jeśli kontrolka płynu chłodniczego nadal się pali lub migocze, lub jeśli masz podejrzenia dotyczące wycieków, lub uszkodzeń, warto skonsultować się z wykwalifikowanym mechanikiem samochodowym. Specjalista może przeprowadzić dokładną diagnozę układu chłodzenia i podjąć niezbędne naprawy.

Co oznacza niebieska kontrolka płynu chłodniczego?


Niektóre samochody mają również niebieską kontrolkę płynu chłodniczego. Dla odmiany nie informuje ona o usterce, a jedynie o niskiej temperaturze jednostki napędowej. Zazwyczaj pojawia się zaraz po uruchomieniu silnika i pozostaje widoczna przez kilka minut, dopóki silnik nie uzyska optymalnej temperatury pracy.

Kiedy zapala się kontrolka temperatury?


Brak płynu chłodniczego w układzie chłodzenia samochodu może mieć kilka przyczyn. Kiedy może zapalić się kontrolka?

  • Wyciek płynu chłodniczego jest jedną z najczęstszych przyczyn zapalenia się kontrolki. Wyciek może wynikać z uszkodzonych węży, nieszczelnych połączeń, pękniętej chłodnicy, uszkodzonego termostatu lub uszkodzonego uszczelniacza. Objawy mogą obejmować plamy płynu chłodniczego pod samochodem, nadmierną utratę płynu chłodniczego, nagłe wzrost temperatury silnika lub widoczne uszkodzenia w okolicy układu chłodzenia.
  • Niewłaściwe napełnienie lub wymiana płynu chłodniczego — jeśli płyn chłodniczy został niewłaściwie napełniony lub wymieniony, może to prowadzić do jego niedoboru,
  • Uszkodzony zbiornik wyrównawczy — zbiornik wyrównawczy jest częścią układu chłodzenia, która pomaga w kompensowaniu rozszerzalności płynu chłodzącego. Jeśli zbiornik jest uszkodzony, może to prowadzić do utraty płynu chłodniczego. Objawy obejmują widoczne wycieki w okolicy zbiornika wyrównawczego lub widoczne uszkodzenia samego zbiornika.
  • Uszkodzony termostat — termostat kontroluje przepływ płynu chłodniczego w układzie chłodzenia w celu utrzymania optymalnej temperatury silnika. Uszkodzony termostat może zakłócić cyrkulację płynu chłodzącego i prowadzić do niedoboru płynu chłodniczego. Objawy mogą obejmować nagłe wzrosty temperatury silnika lub niestabilną temperaturę pracy silnika.


Kontrolka płynu chłodniczego – jakie mogą być skutki


Jazda bez odpowiedniej ilości płynu chłodniczego może mieć poważne skutki dla układu chłodzenia samochodu i silnika. Jakie?

  • Przegrzewanie silnika — płyn chłodniczy odpowiada za odprowadzanie ciepła z silnika, utrzymując go w odpowiedniej temperaturze. Jeśli brakuje płynu chłodniczego, silnik może się przegrzać, co prowadzi do poważnych uszkodzeń. Przegrzanie silnika może prowadzić do uszkodzenia uszczelki głowicy, pęknięcia bloku silnika lub innych poważnych uszkodzeń, które mogą być kosztowne w naprawie.
  • Niedziałający system ogrzewania i klimatyzacji — w niektórych samochodach, szczególnie tych starszych, płyn chłodniczy jest również używany do chłodzenia skraplacza klimatyzacji. Brak płynu chłodniczego może prowadzić do niedziałającego systemu klimatyzacji, co wpływa na komfort jazdy w gorące dni.
  • Pogorszona wydajność paliwa — prawidłowy układ chłodzenia zapewnia optymalne warunki pracy silnika, co przekłada się na wydajność paliwową. Brak płynu chłodniczego i przegrzanie silnika mogą prowadzić do zwiększonego zużycia paliwa i obniżonej wydajności.
  • Poważne uszkodzenia silnika — najpoważniejszym skutkiem jazdy bez płynu chłodniczego jest ryzyko poważnych uszkodzeń silnika. Silnik może ulec przegrzaniu, a to może prowadzić do uszkodzenia ważnych komponentów, takich jak głowica, tłoki, panewki itp. Naprawa takich uszkodzeń może być bardzo kosztowna

Czy można dolać wody do płynu w chłodnicy?


Tak, jeśli zapali się na kontrolka płynu chłodniczego i stwierdzimy brak płynu w układzie, warto uzupełnić go czymkolwiek. Woda ma niższą temperaturę wrzenia, a zimą szybko zamarza niż płyn, ale będzie lepsza niż pusty układ. Trzeba jednak pamiętać, by przed zimą wymienić płyn w układzie na taki, który nie zmarznie, powodując dalszych uszkodzeń.


Co oznacza migająca kontrolka płynu chłodniczego?


Migająca kontrolka układu chłodzenia oznacza potencjalną awarię układu konieczność skontrolowania pojazdu.

Kiedy i ile dolać płynu do chłodnicy?


Ilość płynu chłodniczego nie powinna być ani za niska, ani za duża. Podczas nagrzewania jego objętość rośnie. Do kompensacji służy zbiornik wyrównawczy z zaznaczonym odpowiednim poziomem płynu.

Kontrolka płynu chłodniczego — czy można jechać?


Nie, jeśli zauważymy wyciek płyny chłodniczego, powinniśmy zatrzymać auto i wyłączyć silnik. Dalsza jazda może być ryzykowna, nawet jeśli będziemy uzupełniać płyn. Oczywiście wszystko zależy od rodzaju wycieku. Jeśli jednak zdecydujemy się na dalszą jazdę, narażamy się nie tylko na potencjalną awarię, ale i mandat. Jazda autem, które gubi jakikolwiek płyn, nie jest dozwolona. Oznacza, bowiem niesprawność.

Czy można jeździć bez płynu chłodniczego?


Absolutnie nie. Jazda bez płynu chłodniczego bardzo szybko doprowadzi do poważnego uszkodzenia silnika z zatarciem włącznie.