Kontrowersyjna reklama Volkswagena. Wykorzystali AI, by „wskrzesić” zmarłą piosenkarkę

Popularna niegdyś brazylijska piosenkarka Elis Regina wzięła udział w reklamie Volkswagena. Zmarła ponad 30 lat temu, ale została „wskrzeszona” za pomocą sztucznej inteligencji, co budzi wiele kontrowersji.
Kim była Elis Regina?
Elis Regina była gwiazdą brazylijskiej sceny muzycznej. W latach 60. i 70. spopularyzowała nowy nurt muzyczny nazywany tropicalia. Piosenkarka zmarła w 1982 roku, w wieku 37 lat w wyniku śmiertelnego zatrucia mieszanką alkoholu i środków uspokajających. Do tego czasu nagrała dziesiątki, cieszących się szeroką popularnością płyt, które rozeszły się w ponad 80 milionach egzemplarzy. Muzyczną ścieżką podążyła za nią jej córka, Maria Rita.
I to właśnie matkę z córką można zobaczyć w najnowszej reklamie Volkswagena, która pojawiła się na rynku brazylijskim. Producent samochodów postanowił odtworzyć wizerunek Elis, dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji. Teledysk powstał z okazji 70-lecia marki.
Reklama budzi kontrowersje
W tej krótkiej reklamie obie artystki wykonują hymn z czasów dyktatury Como Nossos Pais. To jeden z najbardziej znanych utworów Elis. Piosenkarka była zagorzałą przeciwniczką brazylijskiej dyktatury wojskowej w latach 1964-85 – reżimu, z którym Volkswagen współpracował. W świetle tych historycznych faktów Conar, a więc brazylijski samorząd zawodowy branży reklamowej, ma wątpliwości, czy wykorzystanie wizerunki Elis jest etyczne ponieważ, gdyby żyła mogłaby odrzucić współpracę z tą marką samochodową.
Dodatkowo niespodziewana śmierć artystki pogrążyła Brazylię w żałobie. Do tej pory wielu odbiorców czuje się z nią emocjonalnie związana – zauważa dziennik The Guardian.
Twórcy teledysku wykorzystali do nagrania „sobowtóra” zmarłej, czyli podobnej do niej kobiety, oraz sztucznej inteligencji. „Chcieliśmy stworzyć wyjątkowy moment. Chwilę, która zjednoczy jedną z najznakomitszych piosenkarek Brazylii z córką, będącą współczesną ikoną” – napisał w oświadczeniu Volkswagen. Koncern motoryzacyjny broni się, że rodzina zmarłej od początku wyraziła zgodę na udział w projekcie, co w rozmowie z The Guardian potwierdza João Marcello, najstarszy syn zmarłej wokalistki, który w 1982 miał 11 lat. Przekonuje, że reklama pokazuje wzruszającą, romantyczną i artystyczną stronę technologii, która pozwoli dotrzeć sztuce jego matki do kolejnego pokolenia. (ZOBACZ też: Jak Chat GPT opisuje właścicieli aut różnych marek? Czy kieruje się stereotypami? Sprawdź!).
Conar postawił również pytanie, czy stosowanie technik do stworzenia iluzji, że zmarli twórcy nadal żyją, nie spowoduje, iż „niektórzy, zwłaszcza dzieci i nastolatki, będą mylić fikcję z rzeczywistością”. Organizacja zapowiada przeprowadzenie dochodzenia i wydanie orzeczenia w ciągu 6 tygodni.