Nie zapomnij o jeździe na suwak oraz korytarzu życia

Tradycyjnie 1 listopada to czas wzmożonego ruchu, korków i masowych wyjazdów, kiedy wielu kierowców zapomina o zasadach jazdy na suwak i korytarza życia. Przypominamy, że te przepisy są kluczowe dla bezpieczeństwa i płynności ruchu.
Korek na drodze i opóźnienia to już niemal symbol masowych wyjazdów na groby. Niestety, kierowcy często sami utrudniają sobie życie, zapominając o podstawowych przepisach, takich jak jazda na suwak czy tworzenie korytarza życia. Przypominamy, że stosowanie tych zasad jest nie tylko obowiązkiem, ale także pomaga w płynniejszym przejeździe, zwłaszcza na zatłoczonych autostradach i drogach ekspresowych.
Korek na drodze – obowiązkowy suwak
Kierowcy wciąż zapominają o jeździe na suwak, mimo że przepisy wprowadzające taki obowiązek obowiązują już od grudnia 2019 r. Oto najważniejsze zasady wpuszczania pojazdów.
Przy jednostronnym zwężeniu kierowca jadący pasem, który umożliwia kontynuację jazdy, wpuszcza na swój pas (tuż przed zwężeniem) jedno auto z kończącego się pasa ruchu. W przypadku zanikania zarówno prawego, jak i lewego pasa, kierowca poruszający się środkowym pasem wpuszcza najpierw pojazd z prawej strony, a następnie ten z lewego pasa.
Korek na drodze – najczęstsze błędy podczas zatoru
Kierowcy na pasie kończącym powinni dojechać do jego końca i dopiero wtedy włączyć się na pas sąsiedni, sygnalizując to kierunkowskazem. Najczęstsze błędy podczas zatoru to:
- ustawianie się tylko na jednym pasie, to wydłuża korek
- blokowanie wjazdu pojazdom z pasa kończącego
- zajmowanie sąsiedniego pasa, aby inni nie mogli dojechać nim do końca
- wpuszczanie kilku pojazdów, co zmienia tempo jazdy innych i wydłuża korek
Uwaga! Kierowcy nie mogą stosować jazdy na suwak, jeśli ruch odbywa się płynnie na wszystkich pasach. Zasada suwaka obowiązuje tylko wtedy, gdy znacznie zwalniają wszystkie pasy, a nie tylko ten, na którym występuje zwężenie.
CZYTAJ TEŻ: Czy pamiętasz o obowiązkach podczas jazdy we mgle?
Korytarz życia podczas zatoru
Również od końca 2019 r. kierowcy na drogach z co najmniej dwoma pasami w jednym kierunku muszą tworzyć tzw. „korytarz życia”. Uczestnicy ruchu umożliwiają w ten sposób przejazd pojazdom służb ratunkowych, drogowym oraz pomocy drogowej, jeśli biorą one udział w akcji ratunkowej.
Jak tworzyć korytarz podczas zatoru? Kierowcy na skrajnym lewym pasie zjeżdżają w lewo, a kierowcy na innych pasach kierują się na prawo. Po przejeździe pojazdu uprzywilejowanego kierowcy wracają na swoje pierwotne pasy ruchu. Gdy na autostradzie lub drodze ekspresowej tworzy się zator, kierowcy powinni czekać na syreny. Należy ustawić pojazdy przy krawędzi pasa.
Korek na drodze – mandaty
Wielu osób zapomina o wpuszczaniu innych podczas zatoru. Za ignorowanie jazdy na suwak grozi mandat od 500 zł i 8 punktów karnych. Wymuszanie pierwszeństwa przy tej zasadzie może skutkować grzywną do 5000 zł. Kierowcy, którzy nie tworzą korytarza życia, ryzykują mandat do 2500 zł i 6 punktów karnych. Taka sama kara finansowa grozi kierowcom, którzy korzystają z drogi przeznaczonej dla pojazdów ratunkowych.