Korekta lakieru. Na czym polega, ile kosztuje i jak przeprowadzić ją samemu?
Pozwala przywrócić wygląd samochodu do fabrycznego stanu. Jest jednak dość droga, a w przypadku samodzielnego przeprowadzenia – zabiera dużo czasu. Korekta lakieru – na czym polega, ile kosztuje i czy można ją przeprowadzić samemu?
Zupełnie nowy samochód ma idealnie lśniący lakier. Ale z czasem, podobnie jak inne elementy pojazdu, ulega on zużyciu. Na nadwoziu pojawiają się więc przeróżne zadrapania i rysy.
W rezultacie auto traci swój początkowy urok. Ale wcale tak nie musi być – sytuację ratuje korekta lakieru.
Korekta lakieru – co to jest?
Korekta lakieru to proces trwałego usuwania zadrapań powierzchniowych, śladów po rysach, zmętnień, uszkodzeń i innych niedoskonałości. Czyli przywrócenia go do pierwotnego, nieskazitelnego stanu.
Aby zrozumieć, na czym polega ten proces, należy pamiętać, że lakier samochodowy zazwyczaj składa się z kilku warstw. Pierwszą stanowi podkład, następnie jest warstwa bazowa, później – metaliczna lub perłowa – a na samym wierzchu znajduje się warstwa bezbarwna (może być też matowa). To właśnie ona zapewnia gładkość lakieru, chroni bazę przed degradacją i jest odporna na działanie promieni słonecznych (promieniowanie ultrafioletowe).
Co ważne, nie każdy samochód nadaje się do korekty lakieru. Nie usunie się w ten sposób głębokich zarysowań, które wnikają w inne warstwy lakieru. Poza tym w przypadku aut z lakierem w złym stanie nie ma ona sensu (TUTAJ dowiesz się, jak usunąć smród benzyny z kabiny).
Przed przeprowadzeniem korekty zaleca się dokładną kontrolę stanu lakieru. Dlaczego? Jeśli w czasie prac okaże się, że np. ma on niewystarczającą grubość, zamiast poprawić wygląd samochodu, możemy mu tylko zaszkodzić.
Korzyści płynące z korekty lakieru
Oto kluczowe korzyści wynikających z korekty lakieru:
- przywrócenie lakierowi pierwotnego wyglądu
- zwiększenie wartości odsprzedaży samochodu
- ochrona powierzchni i zapobieganie dalszym uszkodzeniom
- oszczędność pieniędzy na naprawy lakieru
Rodzaje korekty lakieru
O tym, jaką przeprowadzić korektę lakieru decyduje jego stan. W przypadku lżejszych otarć powierzchni można zastosować polerkę o podwójnym działaniu i pastę wykańczającą. Z kolei przy głębszych zadrapaniach niezbędne będą już polerka rotacyjna i specjalna pasta.
Proces korekty lakieru może trwać od kilku godzin do nawet kilku dni – wszystko zależy od poziomu wymaganej pracy. Obecnie wyróżnia się trzy podstawowe rodzaje korekt lakieru: jedno-, dwu- lub trzyetapową (TUTAJ przeczytasz o tym, jakie ryzyko niesie brak regularnego serwisowania samochodu).
Korekta jednoetapowa
Jest to podstawowy wariant korekty lakieru. Dzięki niemu usuniemy mikrorysy i przywrócimy autu fabryczny wygląd. Oznacza to, że jego lakier odzyska wcześniejszy blask.
W przypadku takiej korekty mamy do czynienia wyłącznie z jednym etapem prac. Ich przeprowadzenie zaleca się w samochodach, które wymagają tylko odświeżenia lakieru. Czyli z lekko zmatowiałą powłoką wierzchnią, delikatnymi zadrapaniami i tzw. hologramami (ryski, które załamują światło). W jej przypadku nie stosuje się dodatkowych zabezpieczeń, utrwalających efekty.
Na czym polega korekta jednoetapowa? Opiera się ona przede wszystkim na precyzyjnym doborze odpowiednich pasty i narzędzi, które są dostosowane do twardości lakieru. Odbywa się ją w kilku krokach, czyli:
- mycie detailingowe (m.in. mycie wstępne, mycie wnęk, felg i opon, pędzelkowanie trudno dostępnych miejsc, mycie szyb wewnątrz i na zewnątrz, aplikacja quick detailera i dressingu opon)
- maszynowe polerowanie auta metodą one step (do jej wykonania niezbędne są: maszyna polerska, pad do polerowania oraz odpowiednio dobrana pasta)
- odtłuszczenie lakieru
- aplikacja wosku albo detailera
Korekta dwuetapowa
To bardziej wymagający zabieg, przeznaczony dla samochodów z mocniej zużytą powłoką lakierniczą. Czyli z głębszymi zadrapaniami i uszkodzeniami niż przy korekcie jednoetapowej.
Co ważne, w przypadku takiego zabiegu zaleca się skorzystać z oferty firm detailingowych. Wymaga on bowiem już dużych wiedzy i doświadczenia. Czyli odpowiednich technik polerskich, a także kombinacji kosmetyków.
Tutaj przede wszystkim używa się past o większych właściwościach ściernych oraz twardszych padów polerskich. Powierzchnię opracowują się w sposób bardziej precyzyjny niż przy usłudze jednoetapowej.
Już po odpowiednim przygotowaniu auta (dokładne umycie) w pierwszym etapie usuwa się warstwę wierzchnią lakieru bezbarwnego. Służą do tego tzw. pasty tnące (typu cut). Później, w drugim etapie dąży się do uzyskania jak najbardziej gładkiej powierzchni.
W tym przypadku stosuje się delikatne pady i pasty wykończeniowe, czyli o niedużych właściwościach ściernych. Po przeprowadzeniu tego zabiegu auto powinno wyglądać, jakby właśnie opuściło bramy salonu.
Korekta trzyetapowa (pełna)
To najbardziej długotrwały i wymagający proces korekty lakieru. Jego stosowanie zapewni usunięcie praktycznie wszystkich możliwych defektów i zarysowań. Pozwala on na nadanie maksymalnego połysku, co uzyskuje się aplikując najwyższej klasy wosk, powłokę ceramiczną lub folię ochronną PPF (TUTAJ przeczytasz o oklejaniu samochodu).
W tym procesie usuwa się największą ilość lakieru. W efekcie zwiększa się ryzyko przetarcia bazy przy kolejnym polerowaniu. Wielu specjalistów od detailingu przyznaje, że najlepsza jest korekta dwuetapowa, a od trzyetapowej już się odchodzi, ze względu na jej najbardziej inwazyjny charakter.
Poza tym odpowiednio przeprowadza korekta lakieru – nawet dwuetapowa – daje na tyle dobry efekt, że głębsze zarysowania są praktycznie niewidoczne. Tym samym nie wpływają na efekt końcowy.
Korekta lakieru: czy można przeprowadzić ją samemu?
Tak, choć tutaj zaleca się, aby samodzielnie przeprowadzać wyłącznie jednoetapową korektę lakieru. W przypadku korekty wieloetapowej warto już skorzystać z doświadczonego studia detailingowego.
Korekta lakieru krok po kroku
Na początku należy zdać sobie sprawę z faktu, że korekta lakieru to czasochłonne przedsięwzięcie. Poza tym wymaga ona dokładności, nieco doświadczenia oraz cierpliwości.
W przypadku korekty lakieru każdy etap prac jest tak samo ważny. Im bardziej się więc do niego przyłożymy, tym lepszy uzyskamy efekt końcowy
Mycie wstępne
Mycie wstępne rozpoczynamy od nałożenia aktywnej piany. Jej zadaniem jest zmiękczenie brudu i osadów zalegających na aucie. Co ważne, nie musi się ona wcale mocno pienić, aby uzyskać zakładany efekt – substancje zawarte w pianie i tak „zrobią” swoje. Jak długo chemia powinna pozostać na samochodzie informuje etykieta na opakowaniu aktywnej piany.
Pianę spłukujemy wodą pod ciśnieniem. Później przechodzimy do mycia nadwozia przy pomocy gąbki. Co istotne, nasączamy ją środkiem do mycia w jednym wiadrze, a przepłukujemy – w drugim (TUTAJ przeczytasz o regeneracji reflektorów).
Usuwanie tłustych zanieczyszczeń
Gdy już umyjemy auto i je wytrzemy – najlepiej, niepozostawiającą włókien ścierką z irchy – nanosimy środek na tłuste zabrudzenia. Czyli kleje, czy resztki asfaltu.
Oczywiście, po jego zastosowaniu, auto należy ponownie umyć pod ciśnieniem i osuszyć.
Usuwanie osadów i lotnej rdzy
W tym etapie sięgamy po kolejny preparat. Tym razem taki, który skutecznie poradzi sobie z zabrudzeniami, jak pył hamulcowy, lotna rdza czy inne osady.
Także i tutaj po zastosowaniu środka, należy umyć i osuszyć nadwozie samochodu.
Glinkowanie nadwozia
Glinkowanie nadwozia pozwala na usunięcie najdrobniejszych zanieczyszczeń, jak sadza, żywica czy resztki owadów. Służy do tego specjalna masa plastyczna, przypominająca swoją konsystencją plastelinę.
Na rynku dostępne są różne rodzaje glinek – o różnych stopniach twardości. Miękkie stosuje się na lakiery świeże i zadbane. W przypadku starszych aut można stosować glinki o średnim poziomie twardości.
Przed polerowaniem auta można jednak sięgnąć po najtwardsze glinki. Mimo że miękka glinka jest najbardziej bezpieczna dla lakieru, najlepsze efekty daje glinka twarda (TUTAJ przeczytasz o tym, czym jest detailing).
Polerowanie lakieru
Do polerowania nadwozia wykorzystuje się mechaniczne pady różnych typów i pasty polerujące. Wykonuje się je etapami na niewielkich powierzchniach. Przed przystąpieniem należy jednak zabezpieczyć elementy, których nie będziemy polerować oraz podzielić sobie nadwozie na mniejsze strefy robocze – np. taśmą malarską.
Oto kolejne kroki polerowania:
- zaimpregnowanie pada przez pierwszym użyciem – warto nałożyć na niego nieco środka polerującego
- nałożenie pasty polerskiej – tutaj warto kierować się wskazówkami producenta, które są zawarte na opakowaniu
- polerowanie zaczynamy na niewielkiej powierzchni i na niskich obrotach polerki. Obroty następnie stopniowo zwiększamy
- w czasie polerowania należy utrzymywać stałą siłę nacisku
- należy unikać zbyt długiego polerowania w jednym punkcie, ponieważ może to prowadzić do zbytniego nagrzania lakieru (TUTAJ dowiesz się wszystkiego o lakierach samochodowych)
- ruchy polerki powinny być też delikatne i dokładne
- po zakończeniu polerowania, resztę pasty usuwamy ściereczką z mikrofibry i przy okazji sprawdzamy, czy nie ma różnic pomiędzy poszczególnymi powierzchniami. Jeśli są, należy to poprawić
- ostatni etap to pozostawienie pasty do zakonserwowania – zgodnie z czasem podanym na opakowaniu środka polerskiego
Należy zdać sobie sprawę, że samo mycie samochodu, zgodnie z powyższymi krokami może trwać nawet 2 godziny. Na wszystkie czynności związane z korektą lakieru warto sobie przeznaczyć przynajmniej jeden dzień roboczy. Tym bardziej że pośpiech nie jest tutaj wskazany.
Akcesoria potrzebne do polerowania samochodu
Przygotowując się do polerowania samochodu, oprócz odpowiedniej ilości czasu, trzeba dysponować również niezbędnymi akcesoriami. Są to:
- sprzęt do dokładnego mycia karoserii – wiadra, gąbki, myjka ciśnieniowa (TUTAJ poznasz zasady mycia samochodu)
- substancje chemiczne do czyszczenia i polerowania – szampon, aktywna piana, deironizer, zmywacz do smoły i kleju, glinka lub glinka z szamponem
- rotacyjna maszyna polerska – to koszt od 250-300 zł do nawet ponad 1000 zł
- pady do polerki – o różnych poziomach twardości
- pasta polerska – dostępne są pasty mocno ścierające (cuttingowe), średnio ścierające i nabłyszczające (polishingowe) oraz finishingowe, które przeznaczone są do drugiego polerowania
- ściereczka z mikrofibry
- miękkie ręczniki
Korekta lakieru: dodatkowe zabezpieczenie
Po dwu lub trzyetapowej korekcie lakieru, zabezpiecza się go powłoką ceramiczną lub woskiem.
Powłoka ceramiczna
Z powodu faktu, że od lat stosuje się już lakiery wodne, powłoka lakiernicza nie jest równie twarda, jak w starszych samochodach. Oznacza to, że ma niższą odporność na zarysowania czy wpływ warunków atmosferycznych.
Z tego względu właściciele aut, szczególnie drogich, sięgają po powłokę ceramiczną. Czym ona jest? To preparat, powstały przy wykorzystaniu nanotechnologii. Po nałożeniu wiąże się on z lakierem, tworząc w ten sposób dodatkową warstwę ochronną, która ma grubość kilku mikronów.
Powłoka ceramiczna chroni lakier, ponieważ:
- ma właściwości hydrofobowe, przez co woda nie osiada na nadwoziu samochodu
- poprawia właściwości antykorozyjne – lakier staje się bardziej odporny na ptasie odchody czy np. sól drogową
- poprawia wygląd samochodu – nabiera on dodatkowego błysku
- poprawia odporność nadwozia na promienie ultrafioletowe
- ogranicza ryzyko pojawienia się drobnych zarysowań
Co istotne, przy odpowiedniej konserwacji, powłoka ceramiczna wytrzyma od 5 do 10 lat.
Wosk
Wosk również zapewnia dodatkową ochronę lakieru i pozwala wyciągnąć z niego głębię. Dzięki niemu do nadwozia mniej przywierają brud czy woda.
Na tle ceramiki jego trwałość jest jednak mocno ograniczona. Najdłużej wytrzymują tzw. woski twarde. Ich trwałość określa się na okres do 3 miesięcy, choć najlepsze woski są w stanie przylegać do karoserii samochodu nawet przez cały rok – przynajmniej według producentów takich preparatów.
Są też woski na mokro, czy preparaty w atomizerze. Ich zakup jest tańszy, krócej się je nakłada, ale nie zapewniają równie długotrwałego efektu.
Ile kosztuje korekta lakieru?
Korekta lakieru nie należy do tanich. W przypadku firm detailingowych jej cena jest uzależniona nie tylko od rodzaju usługi, ale również od klasy samochodu oraz miejsca, gdzie mieści się studio. I tak:
- korekta jednoetapowa to wydatek od około 1000 zł
- dwuetapowa – od około 1600 zł
- trzyetapowa – od około 2500 zł
Korekta lakieru: podsumowanie
Korekta lakieru pozwala na przywrócenie go do praktycznie fabrycznego stanu. W przypadku wieloetapowej usługi z zastosowaniem powłoki ceramicznej uzyskujemy długotrwały efekt. Niestety, nie jest to tania „zabawa” i nie każdy samochód się do niej nadaje.