27 czerwca 2023

Który fotoradar w Polsce robi najwięcej zdjęć? Znamy „zwycięzcę”

fotoradar ZURAD
Zdjęcie: GettyImages.

GITD podsumowało skuteczność fotoradarów w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2023 r. Najwięcej wykroczeń zarejestrowało urządzenie w Warszawie. Wyłapuje przekroczenia prędkości oraz przejazdy przez skrzyżowanie na czerwonym świetle.

Miejcie się na baczności!

Główny Inspektorat Transportu Drogowego podsumował pracę urządzeń wchodzących w skład systemu CANARD (Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym). Od stycznia do maja 2023 r. fotoradary oraz odcinkowe pomiary prędkości zarejestrowały 301 tys. wykroczeń. 

Ich rekordową liczbę zarejestrował fotoradar na skrzyżowaniu ulic Ostrobramskiej i Zamienieckiej w Warszawie. To aż 4,8 tys. wykroczeń. Obowiązuje tutaj ograniczenie prędkości do 50 km/h, ale fotoradar wyłapuje również przejazd przez czerwone światło.

POSTRACH KIEROWCÓW Z WARSZAWY

Zobacz video news

Warszawski postrach

To fotoradar nieco inny niż inne. Wygląda tak samo, jak pozostałe, jednak jego sposób działania jest odmienny, nowocześniejszy. Wszystko dzięki pętli indukcyjnej, która znajduje się w asfalcie na wszystkich pasach ruchu. Każdy kierowca, który w momencie włączenia się czerwonego światła i po uwzględnieniu czasu opóźnienia przekroczy pętlę indukcyjną, zostanie zarejestrowany, a jego ruch udokumentowany w postaci dwóch zdjęć. 

Ten sam radar mierzy również prędkość. Po wyłączeniu czerwonego światła urządzenie robi pomiar prędkości, który oparty jest na wyliczeniu średniej prędkości auta pomiędzy dwoma czujnikami.

Skuteczność tego urządzenia jest bardzo duża, ponieważ robi ono pomiary dla każdego pasa osobno, a co za tym idzie, potrafi w jednym momencie zarejestrować trzy wykroczenia. Nawet jeśli wszystkie trzy samochody będą znajdować się na fotografii, to każdy kierowca otrzyma ważny mandat. (ZOBACZ też: Jak zapłacić mandat z fotoradaru? Poradnik krok po krok).

Nowe odcinkowe pomiary prędkości w Polsce

W tym roku na polskich drogach zostanie zamontowanych 39 nowych, odcinkowych pomiarów prędkości. Wszystkie w ramach projektu rozbudowy systemu fotoradarowego, realizowanego przez CANARD.

Nowe urządzenia obejmują swoim zasięgiem łącznie ok. 200 km dróg. Po zakończeniu tego etapu rozbudowy systemu CANARD będzie dysponował 73 tego rodzaju urządzeniami. Z ich wykorzystaniem kontrolowanych będzie łącznie ok. 400 km dróg. Więcej o tym pisaliśmy TUTAJ.