Kupić na własność, czy wziąć w najem?
Szansa dla motoryzacji
– Spadek zaufania do transportu publicznego, carsharingu, ograniczenie mobilności społeczeństwa to łatwo rzucające się w oczy problemy, które pojawiły się niemal natychmiast po wybuchu pandemii koronawirusa w Polsce – mówi Przemysław Vonau, dyrektor generalny OTOMOTO. Ale to właśnie za tymi zjawiskami należy upatrywać wzrosty zainteresowania zakupem własnego pojazdu.
Już w marcu Ipsos opublikował raport przygotowany w oparciu o badanie opinii konsumentów w Chinach, z którego jasno wynikało, że “coś jest na rzeczy”. Wzrost zainteresowania korzystaniem z prywatnych samochodów w stosunku do okresu przed wybuchem pandemii był niemal dwukrotny. O wiele ponad połowę spadła chęć korzystania z metra, czy autobusów miejskich. Aż 66% respondentów, którzy nie posiadali samochodu przyznało, że rozważają jego zakup w ciągu sześciu miesięcy!
Modele posiadania pojazdu: własność i najem
Konsument staje u progu wielu wyborów i decyzji, które należy podjąć. Samochód nowy, czy używany? Jaki typ? Jaka marka i jaki model? Czy to auto codziennego użytku, czy dla “niedzielnego kierowcy”? I tak dalej… Na tej drodze pojawia się coraz więcej wątpliwości, a i rynek daje coraz większe możliwości wyboru. Bo oprócz tradycyjnego modelu zakupu samochodu na własność – za gotówkę lub na kredyt – można dziś wziąć samochód również w najem. Czyli na abonament. Można też auta nie kupować i rozważyć carsharing.
– Wciąż posiadanie na własność jest dla nas bardzo istotne i ma znaczenie, gdyż daje poczucie swego rodzaju bezpieczeństwa. Pytanie czy nie złudnego? Warto więc dodać, że coraz częściej zależy nam na tym by samochód po prostu móc używać w taki sposób w jaki jest on nam potrzebny. Fakt w jaki on do nas przynależy staje się drugorzędny – mówi Łukasz Domański, prezes zarządu Carsmile.
Od kilku lat jesteśmy świadkami zderzenia idei konserwatywnego, dotychczasowego modelu posiadania pojazdu na własność, z rozwiązaniami znacznie młodszymi. Mowa o rozwiązaniach czasowych, abonamentowych, które powszechne są choćby w przypadku usług telekomunikacyjnych. Ich geneza tkwi w modelach dostosowanych dla świata biznesu, jednak staje się dostępna także dla klienta indywidualnego.
Auto na własność – dla kogo to rozwiązanie?
- niska bariera wejścia: za 20-30 tysięcy możemy mieć sprawny i wygodny samochód
- duma z posiadania: samochód jest własnością, „nikt mi go nie zabierze”,
- bezpieczeństwo majątku: “jak stracę pracę, będę mógł moim autem nadal jeździć”
- szkody na pojeździe: w przypadku niewielkich wcale nie trzeba ich naprawiać, decyzyjność po stronie właściciela, bo samochód nie zostanie “zdany” po zakończeniu użytkowania
- mniejsza utrata wartości na pojeździe: najczęściej samochód na własność to samochód używany
- swoboda decyzji dotyczących pojazdu: wprowadzanie zmian w pojeździe, detailing, tuning, etc.
Najem samochodu – dla kogo to rozwiązanie?
- nowy samochód z niską barierą wejścia: brak konieczności kredytowania, oszczędzania na auto
- niska miesięczna rata z zapewnioną pełną obsługą i serwisem
- jasno określony i względnie krótki czas użytkowania: najczęściej 2-3 lata od nowości, a nie 5-10 lat do momentu odłożenia większej kwoty na zakup kolejnego auta
- brak konsekwencji spadku wartości pojazdu: po zakończeniu umowy samochód wraca do operatora