16 kwietnia 2023

Lancia Pu+Ra HPE. Krok bliżej seryjnej produkcji

Lancia Pu+Ra HPE
Lancia Pu+Ra HPE

Pamiętacie markę Lancia? Dzisiaj jest cieniem siebie samej. Ale ma się to zmienić. Lancia Pu+Ra HPE to kolejny projekt, którym podsycana jest nadzieja na wskrzeszenie włoskiej legendy.

Dzisiaj Lancia to już niemal tylko wspomnienie. Jedynie we Włoszech można kupić wysłużoną i produkowaną w Tychach od 2011 roku małą Ypsilon. Jej sprzedaż miała zakończyć się już w 2018, jednak koncern postanowił dać jej czas do 2024 roku.

A co się stało z takimi legendami jak Flavia, Gama, Kappa czy Thesis? Zostały jedynie w pamięci kilku entuzjastów. Bo o Lancii Voyager a tym bardziej Lancii Thema we Włoszech wszyscy chcieliby chyba szybko zapomnieć. To efekt fuzji z Chryslerem, który swoje modele zaczął oferować właśnie z nazwami włoskich legend.
No i są jeszcze Lancia Delta i Stratos. I to właśnie one mocniej rozpalają serca miłośników włoskich samochodów sportowych.

Liczy się design


Lancia Pu+Ra HPE nie ma jednak z nimi wiele wspólnego. To koncept, który jest kolejnym wcieleniem wcześniejszego pomysłu o nazwie Lancia Pu+Ra Zero na wskrzeszenie marki. Został przygotowany przez włoskich stylistów i zaprezentowany podczas Milano Design Week, czyli najważniejszego wydarzenia w świecie designu.

Plany Lancii należącej do koncernu Stellantis są ambitne. Zakładają wprowadzenie na rynek kilku nowych modeli, ale czysto elektrycznych. Jedynie nowa Ypsilon, która ma się pojawić w przyszłym roku, będzie zarówno w wersji hybrydowej, jak i elektrycznej. Wskrzeszona będzie też Delta, jednak marka mocno skręca w stronę premium. Dowodem tego ma być koncepcyjna Lancia Pu+Ra HPE.

O szczegółach niewiele wiadomo. Lancia twierdzi, że zasięg seryjnego samochodu wyniesie przynajmniej 700 km dzięki niewielkiemu zużyciu energii na poziomie 10 kWh/100 km. W przypadku dzisiejszych elektryków to wynik raczej nierealny.

Lancia Pu+Ra HPE to także pierwszy samochód wyposażony w wirtualny interfejs S.A.L.A., który pojawi się także w nowym Ypsilonie. Dzięki niemu Lancia będzie pierwszą marką w koncernie, która wykorzystywać będzie technologie Chameleon i TAPE (Tailored Predictive Experience). Umożliwia ona pełną obsługę wszystkich funkcji auta m.in. audio, klimatu, oświetlenia za pomocą jednego przycisku lub głosowo.

Pu+Ra HPE - co to znaczy?


Pu+Ra odnosi się do nowego języka projektowania marki, natomiast HPE to historyczny skrót nieco zmodyfikowany na współczesne potrzeby. Dzisiaj to High Performance Electric, w latach 70. w przypadku Lancii Beta oznaczał „High Performance Estate”, symbol sportowego charakteru i praktyczności. Później wykorzystywany także w modelu Delta.

Nawiązania do historycznych modeli Lancii jest tutaj więcej. To choćby grill z trzema promieniami światła, tylna szyba z żaluzją no i proporcje auta i linie nawiązujące delikatnie do największej legendy, czyli modelu Stratos.

Na razie jednak Lancii kupić w Polsce nie będziemy mogli. Jeśli wszystko się uda, to na początku sieć sprzedaży ruszy w Niemczech, Francji, Holandii, Portugalii, Belgii no i Włoszech. Jeśli liczycie na designerskie salony, to też poczujecie zawód. Lancia będzie sprzedawana w salonach razem z DS Automobiles i Alfą Romeo. To nowy model salonów o nazwie House of Stellantis Premium.

Lancia Pu+Ra HPE