Lancia Thema II – Chrysler 300 w europejskim wydaniu
Lancia Thema to Włoch z krwi i kości. Co do tego nikt nie ma wątpliwości. Fiat po wycofaniu Chryslera z Europy postanowił jednak zmienić wizerunek tej włoskiej limuzyny i do budowy jej II generacji wykorzystał Chryslera 300. I choć auto samo w sobie było niezłe, Chryslera ze znaczkiem Lancii świat motoryzacji nie kupił.
Takie przeszczepy w motoryzacji są znane nie od dzisiaj, jednak jak ktoś próbuje na siłę wcisnąć klientom historię, mit i legendę włoskiej motoryzacji w amerykańskim opakowaniu — porażka murowana. Tak było z Lancią Themą II generacji, która po zmianie polityki przez FCA (Fiat Chrysler Automobiles) w 2011 roku pojawiła się na europejskim rynku.
To nic innego jak Chrysler 300 ze zmienionymi znaczkami. Auto być może i prezentuje się obłędnie, a przy tym ma bogate wyposażeni, jednak nijak przystaje do europejskich gustów. Za duża, zbyt plastikowe w środku (choć Włosi naprawdę zrobili sporo, by odmienić wnętrze auta, włącznie ze skórzaną tapicerką) i paliwożerna Lancia 300 nie podbiła rynku. Zeszła ze sceny szybciej niż się pojawiła, bo już po trzech latach od rozpoczęcia produkcji.
Lancia Thema II – dostępne silniki
W Lancii Thema II gen. Montowano tylko dwa silniki – oba V6. Pierwszy to rdzenny Amerykanin, czyli silnik Pentastar o pojemności 3.6 l i mocy 286 KM produkowany przez Chryslera od wielu lat. Pozwala rozpędzić auto do setki w 7,7 sekundy i rozwinąć maksymalną prędkość 240 km/h. Dobre osiągi niestety idą tu w parze z bardzo wysokim dwucyfrowym spalaniem. Dobra wiadomość jest taka, że ten silnik dobrze współpracuje z instalacją LPG.
Drugi to Diesel włoskiej produkcji VM Motori o pojemności 3.0 l. i mocy 190 lub 239 KM. Bez znaczenia jednak jakiej mocy trafi się Lancia z dieslem pod maską, silnik nijak pasował do charakteru limuzyny. Osiągi, jakie zapewniał, były do tego delikatnie mówiąc umiarkowane. 9,7 sekundy do setki (w słabszej wersji) to niewiele. Jedynie spalanie było niezłe ok. 7 litrów wg zapewnień producenta i 232 km/h prędkości maksymalnej mogły rekompensować wszelkie niedogodności.
Jeśli więc liczysz na mocniejsze wrażenia we włoskiej limuzynie, trzeba zrezygnować z Lancii i wybrać jej pełnowartościowy amerykański wariant — Chryslera 300. Wtedy pod maską znajdziesz V8 o monstrualnych jak na europejskie standardy pojemności 5.7 lub 6.4 l.
Ile kosztuje Lancia Thema II?
Ceny Lancii Thema II w 2022 roku zaczynają się od 40 tys., a sięgają niemal 90 tys. złotych. Bliźniacze podobieństwo sprawia, że fani tego modelu mogą szukać także wśród aut z emblematem Chryslera. Nowe egzemplarze Chryslera 300 nadal można kupić w amerykańskich salonach za ponad 30 tys. dolarów. Używane Chryslery w Polsce kosztują od 80 do 120 tys. złotych. Czy warto postawić na auto, które nie zyskało na naszym rynku dużej popularności? Zdecyduj, oglądając nasz test.