Toyota Land Cruiser – super fura z ogłoszenia
Aby przygotować kolejną generację Land Cruisera, pewien Japończyk przejechał najtrudniejsze off-roadowe trasy świata poprzednim modelem. Po powrocie przyznał – ten samochód nie ma wad. Tak powstała najbardziej legendarna seria najbardziej legendarnego auta terenowego – Toyota Land Cruiser J7, która produkowana jest do dzisiaj.
Land Cruiser to legenda i marka sama w sobie. Wcale nie trzeba dodawać, że to Toyota. Z jednej strony to oczywiste, z drugiej niepotrzebne. I tak w zasadzie od początku lat 50. kiedy auto trafiło do seryjnej produkcji. Od razu zachwyciło swoimi możliwościami, prostotą i niezawodnością. W kraju zniszczonym przez wojnę nie potrzeba było nic bardziej skomplikowanego. Otwarte nadwozie, konstrukcja oparta na ramie, mocny, a raczej niezawodny silnik, bo pierwszy miał zaledwie 85 KM i wytrzymały napęd na cztery koła – to były kluczowe cechy nowego pojazdu.
Jeep Toyoty
Wspomniany Japończyk to Masomi Yoshi, który w trasę po świecie pod koniec lat 70. wybrał się modelem J4. Można powiedzieć, że była to już trzecia generacja Land Cruisera, która cały czas bardzo mocno przypominała jeszcze Jeepa Wranglera. Jak to możliwe?
Toyota próbowała zbudować auto terenowe już na początku lat 40. Zapatrzona na amerykańskiego Bantama MK-II, który służył na wielu wojennych frontach, zbudował auto do złudzenia przypominające późniejszego Jeepa z części, które miała do dyspozycji.
Konstrukcja okazała się jednak zbyt słaba, a napęd zbyt delikatny. Do tego armia oraz policja nie były zainteresowane zakupem nieznanego i lokalnego samochodu. W końcu na rynku dostępny był Jeep produkowany na licencji przez Mitsubishi.
Toyota BJ
Toyota nie porzuciła jednak idei budowy lekkiego samochodu terenowego i w 1951 roku zaprezentowała kolejny prototyp. Auto był znacznie nowocześniejsze a napęd na cztery koła mocniejszy. Nazwano je Toyota Jeep BJ. Gdy pierwsze egzemplarze wyjechały z taśm produkcyjnych w 1953 roku, firma Willys Overland, ta od Jeepów, zaprotestowała, bo nazwę zastrzegła sobie jeszcze w 1946 roku.
Toyota BJ została zbudowana na prostym podwoziu lekkiej ciężarówki typu SB i otrzymała benzynowy silnik o pojemności 3386 cm3. Szybko zwróciła uwagę potencjalnych klientów swoimi niezwykłymi jak na tamte czasy możliwościami terenowymi, które udowodniła podczas specjalnego pokazu. Toyota zaprosiła przedstawicieli policji i innych państwowych służb pod górę Fuji, aby na własne oczy zobaczyli, jak BJ wdziera się na szóstą stację szlaku wiodącego na szczyt świętej góry Japończyków. Ludzie byli pod wrażeniem, jednak pierwsze zamówienia składano dość ostrożnie.
J2 – Land Cruiser
Jak odmienić wizerunek samochodu? Zmienić jego nazwę. Na taki pomysł wpadł ówczesny dyrektor techniczny Toyoty, Hanji Umehara. Gdy w 1955 roku do sprzedaży wchodziła druga generacja Jeepa Toyoty, czyli model J2 zmieniono mu nazwę na Land Cruiser. W wolnym tłumaczeniu może to oznaczać „lądowy krążownik”. Japończycy nie przejęli się jednak, że na rynku jeździł już inny Land — Land Rover „lądowy włóczęga”. Nie przejęli się także, że ich własny Land Cruiser nadal do złudzenia przypominał wyglądem Jeepa.
W sierpniu 1955 odbyła się premiera nowego modelu, serii J2 z rzędowymi sześciocylindrowymi silnikami o mocy 85 lub 125 KM. Główną zmianą było przeniesienie reflektorów z błotników w atrapę chłodnicy auta. Dzięki temu Toyota J2 zyskała charakterystyczny wygląd przodu.
J4 – Bandeirante
Kolejna seria J4 pojawiał się w roku 1960. Od razu w trzech wersjach podwozia o różnych rozstawach osi, krótkim: J40, J41 i J42, średnim: J43, J44 i J46 oraz długim: J45 i J47. Na bazie krótkiego i średniego nadwozia zbudowane zostały wersje z miękkim i twardym dachem, a na długim pickup i kombi.
W 1967 roku wersję kombi zastąpił model J55, dzięki czemu produkcję pojazdu rozdzielono na dwa odrębne modele: J5 i J4, później J7. Najciekawsze jednak jest to, że seria J4 oferowana była aż do 2001 roku. Co prawda oficjalnie zastąpiła ją w 29184 roku seria J7, jednak w Brazylii cały czas powstawała pod nazwą Bandeirante.
Land Cruiser J7 – do dzisiaj
W 1984 roku, po objechaniu najtrudniejszych tras off-roadowych na świecie i stwierdzeniu, że produkowanej Toyocie Land Cruiser serii J4 niczego nie brakuje, na rynku pojawia się jednak następca. Czwarta generacja albo jak kto woli seria J7 – poprawiona, unowocześniona i co najważniejsze bardziej osobowa wersja najsprawniejszej terenówki Toyoty.
Co ważne jednak auto występowało w dwóch odmianach; heavy duty było przeznaczone do pracy, nastawione na wytrzymałość i jak najlepsze możliwości terenowe oraz light duty. Była to bardziej komfortowa wersja na sprężynach zaprojektowana z myślą o wymagających większego komfortu Europejczykach.
Poza tym w 1985 roku pojawiła się wersja J70 o nazwie Bundera (krótki) i Prado (średni i długi rozstaw osi). To jeszcze bardziej osobowa wersja auto, tak naprawdę pomyślana o rynku europejskim. Różnica w budowie polegała na zastosowaniu mostów napędowych i sprężyn zamiast resorów. Do napędu użyto zaś słabszych, mniejszych silników, gdyż w założeniu auta te nie potrzebowały ogromnego momentu obrotowego przydatnego do jazdy w terenie. Produkcje modelu zakończono w 1996 roku.
Druga ojczyzna Toyoty
Jednym z największych rynków dla tego modelu do dzisiaj jest Australia i Afryka. Właśnie dlatego seria J7 z większymi i mniejszymi zmianami produkowana jest tam nadal. Nadal jednak to auto, które pamięta czasu lat 80. W 1999 roku modernizacja zmieniła nieco oznaczenia (J78 (Troop Carrier) i J79 (pickup superlong), jednak główną zmianą było zastosowanie przedniego mostu napędowego z serii J8 i jego zawieszenia opartego na sprężynach śrubowych, a także poszerzenie kabiny.
W 2007 roku przeprowadzona została kolejna modernizacja serii J7 przeznaczonej na rynek australijski. Pojazd otrzymał nowy pas przedni, a kształt przednich reflektorów został dostosowany do obecnej wówczas linii stylistycznej marki. Przy okazji liftingu zastosowano całkowicie nowy, ośmiocylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 4.5 l wyposażony w turbosprężarkę.
Na tym nie koniec. W przyszłym roku auto z 37-letnim stażem doczeka się kolejnego liftingu i pojawi się także wersja rocznicowa. Powstanie 600 Land Cruiserów J7 z okazji 70 rocznie istnienia modelu. Niestety wszystkie trafią na rynek Australijski.
Od J8 do J30
I choć seria J7 produkowana jest nadal, w międzyczasie powstawały kolejne serie legendarnej terenówki. W październiku 1989 r. rynku pojawił się pierwszy w historii nieco zaokrąglony Land Cruiser J8, w 1996 J9, a w 1999 seria J10 nazywana także 100. Później przyszła pora na bardziej współczesne modele 120, 150 i oraz serię J20. Niebawem na ulicach pojawia się także najnowsze wersje Land Cruisera, czyli serię 300.
Wejście do sprzedaży kolejnej serii nigdy nie oznaczało jednak zakończenia poprzedniej. Właśnie dlatego w różnych częściach świata można znaleźć najróżniejsze modele Toyoty Land Cruiser. W Australii najtańsza odmiana serii J7 to wydatek 72 tys. dolarów australijskich. Za nieco ponad 200 tys. można kupić sobie białe kombi z napędem na cztery koła i silnikiem 4,5 l.