Land Rover Freelander. Jeszcze terenówka czy już SUV?
Już od lat 40. Land Rover produkuje samochody terenowe z prawdziwego zdarzenia. Nic dziwnego, że druga generacja Land Rovera Freelander, produkowana w latach 2006–2014, także świetnie poradzi sobie w terenie, bijąc pod tym względem na głowę większość popularnych SUV-ów.
Freelander nie jest jednak często spotykany na drogach, przez co pozwala się wyróżnić w tłumie innych aut. Atutem większości egzemplarzy jest napęd na cztery koła i system Terrain Response, dopasowujący tryb jazdy do warunków i drogi, na jakiej się znajdujemy. Minusem? Spory apetyt na paliwo i to niezależnie od wersji silnikowej.
Land Rover Freelander – Jaki silnik wybrać?
W przypadku Land Rovera Freelander na rynku wtórnym królują diesle. Wszystkie mają taką samą pojemność, a ich oznaczenia zmieniają się w zależności od mocy:
- ED4 – 2.2 l. o mocy 150 KM
- SD4 – 2.2 l. o mocy 190 KM
- TD4 – 2.2 l. o mocy 150 lub 160 KM.
Niemal wszystkie te silniki zapewniają osiągi na poziomie ok. 11 sekund do setki, tylko wersja 190-konna jest wyraźnie szybsza. Na rozwinięcie prędkości 100 km/h potrzebuje „zaledwie” 9,5 sekundy.
Silniki benzynowe Freelandera cieszą się mniejszą popularnością. Początkowo w gamie dostępna była tylko jedna benzyna, oznaczana jako i6 – 3.2 l. V6 o mocy 233 KM. Później w ofercie pojawił się silnik oznaczany jako Si4 – 2.0 turbo z bezpośrednim wtryskiem i mocą 241 KM. Oba silniki trudno uznać za oszczędne, ba, można je spokojnie zaliczyć do grona paliwożernych smoków.
Ile kosztuje Land Rover Freelander?
Na rynku wtórnym przeważają Freelandery z silnikiem diesla i napędem 4×4. W 2021 roku najniższa cena za auto tego typu to ok. 22 tys. złotych, a najwyższa – 60 tys. Na korzyść modelu przemawia brak poważnych wad konstrukcyjnych. Czasem jedynie padają łożyska tylnego mechanizmu różnicowego, a spora masa własna sprawia, że trzeba przygotować się na częstą wymianę hamulców.
Co jeszcze trzeba wziąć pod uwagę, kupując Land Rovera Freelander? Dowiedz się, oglądając nasz test.