Leasing w euro – najważniejsze informacje
Leasing w euro to popularna forma finansowania dla polskich przedsiębiorstw, szczególnie tych działających na rynkach międzynarodowych. Oferuje wiele korzyści, takich jak niższe oprocentowanie czy brak kosztów przewalutowania dla firm uzyskujących przychody w euro.
Jednocześnie niesie ze sobą pewne ryzyka, jak np. wahania kursów walut. Warto dokładnie przeanalizować, czy taki leasing jest odpowiednią opcją dla konkretnego przedsiębiorstwa, uwzględniając jego specyfikę i potrzeby finansowe.
Czym charakteryzuje się leasing w euro?
Leasing w euro, jak sama nazwa wskazuje, oparty jest na walucie obcej. Raty leasingowe takiej umowy wyrażane są w euro, a oprocentowanie bazuje na stawce EURIBOR, a nie WIBOR, która jest stosowana do leasingów w naszej rodzimej walucie. Faktura zakupu przedmiotu w leasingu może być wyrażona zarówno w euro, jak i w złotówkach. Innymi słowy jest to leasing walutowy i leasing denominowany.
Leasing walutowy spłacany jest bezpośrednio w euro, co jest idealne dla przedsiębiorców uzyskujących dochody w tej walucie. W większości przypadków unika się różnic kursowych, choć podatek VAT i tak spłacany jest w złotówkach, przeliczanych po średnim kursie NBP lub kursie leasingodawcy.
Leasing denominowany natomiast oznacza, że klient spłaca raty w rodzimej walucie, przeliczając je z harmonogramu wyrażonego w euro na złotówki według kursu sprzedaży finansującego. W tym przypadku pojawia się spread walutowy, czyli różnica między kursem kupna a sprzedaży, co może zwiększać koszty leasingu. Przy wyborze tej formy finansowania, warto uwzględnić te różnice kursowe i koszty z nimi związane.
Oprócz powyższego, pozostałe warunki leasingu są takie same jak w przypadku finansowania w złotówkach. Dostępny okres leasingu jest taki sam. Można wybrać leasing operacyjny w euro lub leasing finansowy. Również zasady amortyzacji czy wykup z leasingu (również z możliwością dokonania tego na osobę fizyczną) pozostają bez zmian.
Jakie są korzyści z leasingu w walucie euro?
Leasing w euro dla firm niesie za sobą szereg korzyści, które warto wziąć pod uwagę przy wyborze odpowiedniego finansowania. Oto szczegółowe omówienie tych korzyści:
Niższe koszty finansowania. Jednym z głównych atutów leasingu w euro jest niższe oprocentowanie w porównaniu do transakcji w złotówkach. Oprocentowanie takiego leasingu jest oparte na wskaźniku EURIBOR, który jest niższy niż polski WIBOR. Na chwilę powstawania tego artykułu EURIBOR 1M wynosił 3,27 %. Z kolei WIBOR 1M 5,82%. Stawka EURIBOR 3M wynosiła 3,26 %, a WIBOR 3M 5,86%. Dzięki temu przedsiębiorstwa mogą cieszyć się niższymi kosztami finansowania, co może znacząco poprawić ich płynność finansową.
* stan na 06.11.2024
Stabilność kosztów. Leasing w euro pozwala na stabilność kosztów dla firm, które uzyskują przychody w tej samej walucie. Dzięki temu przedsiębiorstwa mogą lepiej planować swoje wydatki, nie martwiąc się o wahania kursów walut.
Firmy, które zarabiają w euro, unikają kosztów związanych z wymianą walut. Przewalutowanie przychodów na złotówki może generować znaczne koszty, szczególnie przy dużych transakcjach. Leasing w euro pozwala na zminimalizowanie tych kosztów, co jest korzystne dla firm działających na rynkach międzynarodowych.
Lepsza elastyczność finansowa. Dzięki leasingowi w euro przedsiębiorstwa mogą lepiej zarządzać swoim kapitałem obrotowym. Niższe raty leasingowe w porównaniu do leasingu w złotówkach oznaczają, że firmy mogą przeznaczyć zaoszczędzone środki na inne cele inwestycyjne lub operacyjne, co zwiększa ich elastyczność finansową.
Leasing w euro – jakie są ryzyka?
Leasing w euro ma swoje zalety, ale posiada również pewne wady, które należy dokładnie rozważyć przed podjęciem decyzji o zawarciu umowy. Oto szczegółowe omówienie tych ryzyk.
- Ryzyko walutowe. Jednym z głównych ryzyk związanych z tą formą finansowania ryzyko walutowe. Przedsiębiorstwa, które zarabiają głównie w złotówkach, mogą być narażone na wahania kursów walut. Gdy kurs euro wzrośnie w stosunku do złotówki, raty leasingowe w złotówkach mogą się zwiększyć, co prowadzi do wyższych kosztów finansowych.
- Spread walutowy. Kolejnym ryzykiem jest spread walutowy, czyli różnica między kursem kupna a sprzedaży euro. Banki i instytucje finansowe stosują różne kursy wymiany, co może generować dodatkowe koszty przy przewalutowaniu. Spread walutowy wpływa na wysokość płatności, zwiększając całkowity koszt finansowania.
- Ryzyko zmiany stopy procentowej. Oprocentowanie leasingu w euro jest związane z wskaźnikiem EURIBOR, który może ulegać zmianom. Wzrost stopy procentowej EURIBOR może prowadzić do zwiększenia kosztów finansowania. Przedsiębiorstwa powinny uwzględniać to ryzyko, planując swoje budżety i analizując długoterminowe zobowiązania finansowe.
- Podatek VAT płatny w złotówkach. Podatek VAT od leasingu w euro jest przeliczany na złotówki, co może generować dodatkowe koszty. W przypadku wzrostu kursu euro w stosunku do złotówki, kwota VAT do zapłacenia w złotówkach może wzrosnąć. Firmy leasingowe muszą uwzględniać te koszty w swoich kalkulacjach i planować odpowiednie rezerwy finansowe.
Sprawdź atrakcyjne finansowanie OTOMOTO Lease.
Kto powinien rozważyć leasing w euro?
Leasing w euro jest szczególnie korzystny dla przedsiębiorców, którzy mają przychody w euro i prowadzą rozliczenia w tej walucie. Dzięki temu mogą uniknąć ryzyka kursowego i lepiej zarządzać swoimi finansami. Leasingodawcy, chcąc eliminować ryzyko kursowe i zwiększać bezpieczeństwo spłaty, oferują finansowanie w walucie głównie takim przedsiębiorcom. Oto konkretne typy firm, które mogą z niego skorzystać:
- Firmy eksportowe
- Przedsiębiorstwa eksportowe
- Firmy świadczące międzynarodowe usługi transportowe i logistyczne
- Przedsiębiorcy i podwykonawcy świadczący usługi zagranicznym kontrahentom
- Oddziały zagranicznych firm w Polsce
Firmy leasingowe z reguły będą wymagać od klientów przedstawienia odpowiednich dokumentów potwierdzających rozliczenia walutowe, choć zdarzają się również firmy akceptujące jedynie oświadczenie.
Opłacalność leasingu w euro – jakie są koszty takiego leasingu?
Koszty leasingu w euro różnią się nieco od tych w złotówkach i zależą od kilku kluczowych czynników. Oto szczegółowe omówienie kosztów, które niesie tego typu finansowanie.
- Oprocentowanie. W leasingu w euro jest zazwyczaj oparte na wskaźniku EURIBOR. Wskaźnik ten jest często niższy niż polski WIBOR, co przekłada się na niższe koszty finansowania. Warto jednak pamiętać, że oprocentowanie może się zmieniać w zależności od sytuacji na rynku finansowym.
- Marża leasingodawcy. Jest to dodatkowa opłata pobierana przez firmę leasingową za udostępnienie finansowania. Wysokość marży jest z reguły niższa niż w standardowym rozwiązaniu. Koszt finansowania będzie zatem mniejszy.
- Ewentualny Spread walutowy (leasing denominowany). Spread walutowy to różnica między kursem kupna a sprzedaży euro stosowanym przez banki i instytucje finansowe. Spread wpływa na koszty przewalutowania płatności rat, co może zwiększać całkowity koszt zobowiązania.
- Koszty związane z podatkiem VAT. Podatek VAT od leasingu w euro jest przeliczany na złotówki, co może generować dodatkowe koszty w przypadku wzrostu kursu waluty. Przedsiębiorstwa muszą uwzględniać te koszty w swoich kalkulacjach i planować odpowiednie rezerwy finansowe.
Pozostałe koszty są analogiczne do tych dla leasingu w złotówkach. Koszty leasingu w euro można wstępnie skalkulować za pomocą kalkulatorów online dostępnych w internecie lub poprzez wysłanie prośby o przygotowanie symulacji finansowania do leasingodawcy.
Leasing w euro a VAT
Konstrukcja leasingu w euro obliguje do zapłaty podatku VAT w złotówkach, co niestety nie pozwala uniknąć kwestii spreadu walutowego. Podatek VAT jest przeliczany na złotówki według średniego kursu NBP z dnia poprzedzającego dzień płatności. Przeliczenie to może generować dodatkowe koszty, szczególnie w przypadku wahań kursów walut. Wartość VAT z faktury w euro musi być przeliczona na złotówki, a wzrost kursu euro oznacza wyższe zobowiązania podatkowe. Firmy muszą uwzględniać te zmiany przy księgowaniu VAT, co może zwiększać złożoność prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Leasing w euro a koszty przewalutowania
Kiedy firma zarabia w złotówkach, a leasing spłaca w euro, konieczne jest przewalutowanie przychodów na euro, co generuje dodatkowe koszty. Spread walutowy, czyli różnica między kursem kupna a sprzedaży euro oferowanym przez banki i instytucje finansowe, wpływa na całkowity koszt przewalutowania i może być znaczącym obciążeniem finansowym dla przedsiębiorstwa. Im większy spread, tym wyższe koszty przewalutowania. Koszty przewalutowania mogą również zależeć od częstotliwości, z jaką firma musi wymieniać złotówki na euro. Firmy, które muszą przewalutowywać duże kwoty lub robić to często, będą ponosić wyższe koszty.
Wymogi leasingodawców czyli jakie są dokumenty potrzebne do zawarcia leasingu w euro?
Dokumentacja wymagana do zawarcia leasingu w euro zasadniczo nie różni się znacząco od tej w leasingu w złotówkach. Ewentualne różnice mogą wynikać z konieczności udowodnienia, że prowadzi się rozliczenia w euro. Finansujący podchodzą do tego zagadnienia w dwojaki sposób.
Jedne wymagają twardych dowodów, uznając, że produkt jest przeznaczony tylko dla przedsiębiorców uzyskujących przychody w euro. U większości finansujących leasingobiorca będzie musiał przedstawić wyciąg z walutowego konta bankowego lub okazać faktury wystawione w walucie obcej. Dodatkowo klient musi oświadczyć, jaki procent jego przychodów stanowią rozliczenia w euro. Brak spełnienia tego warunku zamyka drzwi do leasingu walutowego.
Inne firmy bazują na oświadczeniu klienta, że posiada częściowe rozliczenia walutowe. Choć nie słyszałem, aby firmy leasingowe weryfikowały faktyczny stan tych oświadczeń, należy pamiętać, że takie prawdopodobieństwo istnieje. Jeśli leasingodawca odkryje niezgodności, mogą czekać nas przykre konsekwencje. Aby je dokładnie poznać, należałoby przeanalizować Ogólne Warunki Umowy Leasingowej.
Leasing w euro a leasing w PLN – różnice
Poniżej przedstawiamy tabelę porównującą leasing w euro z analogicznym finansowaniem w złotówkach, aby zobrazować różnice i pomóc w podjęciu decyzji o wyborze odpowiedniego rozwiązania.
Podsumowanie – leasing w euro
Leasing w euro to atrakcyjna forma finansowania dla firm działających na międzynarodowych rynkach. Jego główne korzyści to niższe koszty finansowania, stabilność kosztów oraz unikanie kosztów przewalutowania. Jednakże, wiąże się z pewnymi ryzykami, takimi jak ryzyko walutowe i spread walutowy. Firmy eksportowe, importowe i transportowe szczególnie mogą skorzystać z tego typu finansowania, o ile są przygotowane na potencjalne zmiany kursów walut. Decyzja o tym czy wybrać leasing w euro czy PLN powinna być dokładnie przemyślana, uwzględniając specyfikę działalności firmy.
FAQ
Po jakim kursie przeliczać leasing w euro?
Leasing w euro przelicza się według bieżącego kursu zaproponowanego przez finansującego lub średniego kursu ogłoszonego przez NBP, przewidzianego w umowie waluty.
Czy leasing w euro się opłaca?
Tak, leasing w euro się opłaca ze względu na niższe finalne oprocentowanie takiej umowy. Jest to szczególnie korzystne dla przedsiębiorców, którzy rozliczają się w tej walucie, ponieważ mogą uniknąć kosztów przewalutowania i ryzyka kursowego
Leasing w Euro czy w PLN?
Leasing w euro jest korzystny dla firm z przychodami w euro, natomiast leasing w PLN jest lepszy dla firm operujących głównie na rynku krajowym.