17 września 2023

Legendy branży – 5 najpopularniejszych modeli taksówek na świecie

TAXI
Mercedes W123 Taxi. Kiedyś bardzo częsty widok, również na polskich ulicach. Źródło: Wikimedia Commons.

Legendarne taksówki z całego globu – słyną z trwałości i na stałe wpisały się w popkulturę. Oto 5 najbardziej rozpoznawalnych modeli.

Wiele lat temu mówiono: ,,jeśli szukasz trwałego samochodu i nie wiesz jaki model wybrać, to spójrz czym jeżdżą taksówkarze”. Dziś w skład flot korporacji taxi wchodzą modele najróżniejszych marek. Niektórym z nich jednak daleko do dawnych, solidnych aut.

Jednak obok ponadprzeciętnej trwałości, dawne taksówki były na dodatek proste i tanie w obsłudze. Wszak przy wyborze pojazdu do tej roli zazwyczaj przeważają względy czysto ekonomiczne.

Oto 5 legendarnych pojazdów, które święciły – a czasem nadal święcą – triumfy w tej wymagającej branży.

Amerykańskie TAXI: Checker Marathon

Nie sposób wyobrazić sobie ulic Nowego Jorku bez charakterystycznych, żółtych taksówek. W przeszłości uwagę przyciągał także pewien nietypowy model nieznanej na naszym kontynencie marki. Natomiast w Stanach Zjednoczonych Checker, bo o nim mowa, był wiodącym producentem pojazdów dla korporacji taxi.

Omawiana tu urokliwa taksówka to wytwór Checker Motors Corporation. Znajdująca się w stanie Michigan firma zajmowała się produkcją aut specjalistycznych już od 1920 roku. Lecz jej pojazdy trafiały również do odbiorców indywidualnych. Historia opisywanego modelu sięga lat 50. ubiegłego wieku.

Pierwszy Checker, o symbolu A8, zjechał z taśmy montażowej w 1956 roku. W swoich czasach samochód wyróżniał się modną stylistyką i przestronną kabiną. Na przestrzeni kolejnych lat zastosowano liczne modyfikacje. Jednak ogólny zarys bryły auta pozostał bez zmian. W roku 1958 pojawiła się odmiana A9, a w 1963 roku – A11.

W początkowym okresie produkcji pod maskę auta trafiały silniki sześciocylindrowe, które dostarczała firma Continental. Następnie stosowano jednostki Chevroleta. W wyniku tego pojawiły się wersje V8 o pojemnościach od 4,4 do 5,7 litra. Nie zapomniano też o dieslach. Pod koniec produkcji stosowano wysokoprężny silnik Oldsmobile’a o pojemności 5,7 litra. Łącznie występowało ponad dwadzieścia wariantów mocy jednostek napędowych (od 80 do 300 KM).

Kilkanaście lat temu zawieszono działalność firmy. Jednak już wcześniej, od 1982 roku, przedsiębiorstwo nie zajmowało się produkcją samochodów. Na ulicach miast Checker Marathon został zastąpiony przez równie popularne Chevrolety Caprice i Fordy LTD (Crown Victoria). Dziś dobrze zachowany Checker to wydatek nawet ponad 100 tys. dolarów. Wydaje się więc, że magia tego modelu wciąż trwa.

London TAXI: Austin FX4 i jego następcy

Czarne, londyńskie taksówki są równie rozpoznawalne jak amerykański Checker. Wszystko zaczęło się od samochodu Austin FX4. Model ten wytwarzano w Wielkiej Brytanii od 1958 do 1997 roku. Do 1982 roku pod szyldem marki Austin, a następnie firmy Carbodies. Trzynaście lat później przedsiębiorstwo przemianowano na London Taxis International. W następnych latach dochodziło do kolejnych zmian w firmie (nazwy, własności, przejęcia).

Hackney carriage

Tak potocznie określa się w Wielkiej Brytanii licencjonowane taksówki, a więc i opisywany model. Zwrot ten stanowi nawiązanie do historycznych, londyńskich dorożek z XVII wieku. Skupmy się jednak na samochodach.

Austina FX4 zaprojektowano we współpracy z jedną z londyńskich firm związanych z branżą taxi. Za produkcje nadwozia odpowiadało przedsiębiorstwo Carbody. Auta wyposażano w silniki wysokoprężne o pojemności 2178 cm³, ale od 1962 roku oferowano też jednostki benzynowe (pojemność: 2199 cm³).

W większości egzemplarzy można było znaleźć automatyczne skrzynie biegów, choć nie zrezygnowano także z tradycyjnych, manualnych przekładni.

Z czasem pojawiły się kolejne odmiany tego auta: FX4D, FX4R, FX4Q, FX4S, FX4S-Plus, FX4W, ale i FL2 oraz Fairway. Co z tym związane, przeprowadzano kolejne zmiany. Montowano nowe silniki, modyfikowano również wnętrze i nadwozie. Jednak, co ważne, charakterystyczny kształt nadwozia nie zmienił się przez cały okres produkcji. Podobnie jak w przypadku amerykańskiego Checkera, auto oferowano również klientom indywidualnym.

Od końca lat 60. modele z serii FX profesjonalnie dostosowywano na potrzeby taxi. Widać to szczególnie we wnętrzu tych urokliwych pojazdów. Tapicerkę foteli wykonano z materiału winylowego, skutecznie pochłaniającego dźwięk. Standardem stała się również przegroda oddzielająca kierowcę od pasażerów.

Charakterystyczny daszek z napisem ,,TAXI” nad przednią szybą montowano przez cały okres produkcji. Większość modyfikacji przeprowadzano z uwagi na rosnące potrzeby rynku. W rezultacie przeprojektowano m. in. tylne drzwi (FX4W), aby w aucie swobodnie mieścił się wózek inwalidzki.

Produkcję modeli z serii FX zakończono w 1997 roku. Następce, o oznaczeniu TX1, zaprezentowano w tym samym czasie. Stylistyką wyraźnie nawiązano do kultowego pierwowzoru. Do dziś powstało kilka odmian tego samochodu. Najnowszą wizją legendarnej, angielskiej taksówki jest pojazd elektryczny o nazwie LEVC TX.

Legenda TAXI: Mercedes W123

Znane ze swojej niezawodności modele W123 do dziś wykorzystywane są jako taksówki. Szczególnie w odległych zakątkach świata. Z obsługą tego auta poradzi sobie każdy mechanik, a większość części zamiennych nadal jest bez problemu dostępna.

Samochód produkowano od 1975 do 1986 roku w praktycznie niezmienionej formie. Wersje taxi występowały w odmianie sedan, ale i jako kombi oraz wydłużone limuzyny (long).

Taksówkarze najchętniej korzystali z Mercedesów z silnikami wysokoprężnymi. Były to jednostki o pojemnościach 2.0, 2.2, 2.4 i 3.0 litrów. Najsłabsza odmiana generowała moc zaledwie 55 KM, a najmocniejsza niewiele ponad 120 KM. Silniki benzynowe miały pojemności 2.0, 2.3, 2.5 i 2.8 litrów (moc od 84 do 185 KM).

Warto wspomnieć, że producent oferował też wersje fabrycznie przystosowane do roli taksówki. Takie auta najłatwiej można rozpoznać po charakterystycznym, kremowym kolorze nadwozia. Zaś na desce rozdzielczej montowano w nich plastikowy daszek z miejscem na taksometr.

Niezniszczalny

O wręcz legendarnej trwałości modelu najlepiej świadczy fakt, że wiele W123 jest do dziś używanych jako taksówki. Przebiegi rzędu kilku milionów kilometrów (!) nie robią na tych autach większego wrażenia. Nawet jeśli wiele z nich ma kilkukrotnie lakierowane nadwozie czy zużyte elementy wnętrza. Mimo bolączek, większość W123 nadal dzielnie radzi sobie z wymagającą rolą taksówki.

TAXI z charakterem: Peugeot 406

Zaprezentowany w połowie lat 90 model 406 jest jednym z najbardziej udanych samochodów francuskiego producenta. Auto ceniono ze względu na bezawaryjność i ciekawą stylistykę. Ponad dwadzieścia lat temu 406-ka była jednym z najchętniej kupowanych modeli klasy średniej.

Prosta obsługa i wytrzymałość samochodu sprawiły, że szybko zainteresowali się nim taksówkarze. W rezultacie 406-kę można było spotkać w tej roli wielu zakątkach świata, w tym także w Polsce. Peugeot 406 zasilał flotę m.in. Miejskiego Przedsiębiorstwa Taksówkowego (MPT) w Warszawie. Pojawiały się nawet opinie, że francuskie auto było równie solidne jak Mercedes W124. Do napędu wykorzystywano silniki wysokoprężne i benzynowe (najczęściej z instalacją LPG).

Mówiąc o tym samochodzie w kontekście taksówek, nie sposób nie wspomnieć o filmie ,,Taxi” w reżyserii Luca Besson’a. Wybór auta wykorzystanego do głównej roli padł właśnie na Peugeota 406.

Zmodyfikowane filmowe egzemplarze zachowały się do dziś i można je oglądać w muzeum ,,L'Aventure Peugeot”.

Nowa era TAXI: Toyota Prius

Dziś w świecie motoryzacji dominuje podejście proekologiczne. Jednym z prekursorów tego trendu była Toyota Prius. Model, który być może nie zachwycał urodą, ale wyznaczał nowe, światowe standardy. Również w branży taksówkarskiej.

Samochód zaprezentowano w 1996 roku, ale do produkcji trafił rok później. Największym wyróżnikiem pojazdu było źródło napędu. Priusa oferowano jako hybrydę. Silnik spalinowy o pojemności 1,5 litra (moc 58 KM) połączono z elektrycznym (moc 40 KM).

Auto odniosło ogromny sukces w Japonii, a w niedługim czasie sprzedaż rozszerzono o kolejne rynki. Najważniejszym z nich okazały się być Stany Zjednoczone. Szczególnie dobrze przyjęła się tam druga generacja Priusa, zaprezentowana w 2003 roku. Wskutek tego hybrydowe Toyoty można coraz częściej spotkać na ulicach amerykańskich miast w roli taksówek.

Toyota Prius okazała się trwałym i praktycznym samochodem. Potwierdzeniem tego jest rynek wtórny, na którym często można znaleźć egzemplarze z przebiegami nawet kilkuset tysięcy kilometrów. Jednocześnie widok hybrydowego Priusa z logo taxi na dachu jest też coraz bardziej powszechny również w Polsce.

Wspólny mianownik

Każdy z opisywanych pojazdów odegrał istotną rolę w historii branży taksówkarskiej. Amerykański Checker i słynne londyńskie taxi to wręcz ikony popkultury.

Wizerunki tych modeli pojawiały się na obrazach, koszulkach i wszędzie tam, gdzie artyści mogli wykazać się kreatywnością. Mercedes W123 to auto kultowe, którego legendy nie sposób kwestionować. Konstruktorzy Peugeota 406 pokazali natomiast, że potrafią stworzyć ładny i trwały samochód. A dzięki roli filmowej auto stało się być może wręcz najsłynniejszą taksówką świata.

I na koniec Prius. Toyota udowodniła sceptykom, że samochody hybrydowe są równie dobre, co diesle. I na dodatek – bardziej ekologiczne.