16 stycznia 2024

Łożysko oporowe – jak działa? Jakie są objawy zużycia?

Łożysko oporowe
Źródło: Wikimedia Commons

Łożysko oporowe sprzęgła. Czym jest, w jaki sposób działa i jakie są objawy zużycia tego elementu? Odpowiadamy na najważniejsze pytania związane z tym zagadnieniem.

Łożysko oporowe – co to jest i jak działa?

Łożysko oporowe sprzęgła jest jednym z jego najważniejszych elementów. Nazywane również łożyskiem wyciskowym. Jego funkcja sprowadza się do odłączenia napędu przekazywanego z jednostki napędowej do przekładni. Dzieje się w tak w konsekwencji dociśnięcia tzw. sprężyny talerzowej docisku sprzęgła. W nowszych konstrukcjach na łożysko i łapę sprzęgła oddziałuje wysprzęglik. Najbardziej zaawansowanym rozwiązaniem jest tzw. wysprzęglik centralny będący połączeniem siłownika hydraulicznego z łożyskiem oporowym.

Łożysko oporowe sprzęgła – objawy uszkodzenia

Do najbardziej charakterystycznych objawów uszkodzenia łożyska oporowego sprzęgła zaliczamy:

Dziwne dźwięki

Różne niepokojące dźwięki dochodzące z okolic skrzyni biegów, w trakcie zmiany przełożenia (tzw. terkotanie, szumy, piski itp.). Dodatkowo może wystąpić hałas po odpuszczeniu pedału sprzęgła.

Skokowa praca pedału sprzęgła

Nienaturalne działanie pedału sprzęgła, to kolejny symptom zapowiadający usterkę któregoś z jego elementów. Nawet jeśli uszkodzeniu uległo łożysko oporowe, to prawdopodobnie i tak skończy się na wymianie kompletnego sprzęgła. Łączne koszty są podobne, a pracy praktycznie tyle samo. Tak czy inaczej, radzimy inwestować w elementy dobrej jakości, a nie najtańsze zamienniki.

Problemy ze zmianą przełożeń skrzyni biegów

Utrudniona zmiana biegów może sugerować problemy z łożyskiem oporowym. Nie jest to normalne zjawisko i jeśli zaobserwujemy tego typu przypadłość, warto zainteresować się stanem przekładni. Pamiętajmy, że nasze bezpieczeństwo jest najważniejsze. Problem ze zmianą biegów w sytuacjach wymagających szybkiej reakcji może być opłakany w skutkach.

Jazda z uszkodzonym łożyskiem – czy jest wskazana?

Poruszanie się samochodem z uszkodzonym którymkolwiek z jego elementów nie jest wskazane. Dotyczy to zarówno sprzęgła, łożyska oporowego, jak i wielu innych podzespołów. Wystąpienie jednego z objawów sugerujących niewłaściwe działanie sprzęgła lub jego elementów, to zjawisko, którego nie powinniśmy bagatelizować. Jazda z nieprawidłowo działającym łożyskiem oporowym jest nie tyle mało komfortowa, ile po prostu niebezpieczna. W niektórych przypadkach może skończyć się również całkowitym unieruchomieniem pojazdu.

Wymiana łożyska oporowego

Zalecamy wymianę łożyska oporowego przy każdej wymianie kompletnego zestawu sprzęgła. Powód jest prozaiczny. Lepiej niewiele dopłacić i mieć spokój na dziesiątki tysięcy kilometrów, niż w krótkim odstępie czasu robić dokładnie to samo. W ten sposób unikniemy też ponownych kosztów robocizny.

Jak nasmarować łożysko oporowe?

Tymczasowym rozwiązaniem, które może pomóc zredukować hałas generowany przez uszkodzone łożysko oporowe, jest jego nasmarowanie. Warto nadmienić, że do tej czynności powinniśmy używać wyłącznie smarów pozbawionych w składzie cząstek metalicznych.

Smarowanie przeprowadzamy zarówno w odniesieniu do łożyska oporowego, jak i tulei prowadzającej. Ograniczeniem może być rodzaj materiału, z jakiego wykonano wspomnianą tuleję. Jeśli jest to tworzywo sztuczne, smarowanie nie jest zalecane. Przed przystąpieniem do wykonania tej operacji zastanówmy się, czy lepszym wyjściem nie będzie zainwestowanie w nowe elementy. W niektórych sytuacjach smarowanie może również niewiele pomóc. Ma to miejsce w przypadku kiedy tuleja posiada poważne ubytki czy jest skorodowana.

Łożysko oporowe sprzęgła – koszt wymiany

Koszt zakupu łożyska oporowego uzależniony jest od konkretnego modelu pojazdu. Może wynieść od kilkudziesięciu do nawet kilkuset złotych. Kwota, jaką przyjdzie zapłacić za wymianę, to najczęściej kolejne kilkaset złotych. W obliczu tych wartości warto zastanowić się, czy nie lepszym rozwiązaniem będzie wymiana kompletnego układu sprzęgła.

Podsumowanie

Łożysko oporowe i takie elementy jak np. tuleja prowadząca, to niepozorne elementy, których zużycie może sprawić wiele problemów. Również finansowych. Ceny nowych podzespołów nie należą do przesadnie wysokich. Większym zmartwieniem jest koszt robocizny, który w tym przypadku najczęściej wynosi kilkaset złotych. Z tego powodu, w przypadku awarii, radzimy zastanowić się również nad wymianą sprzęgła i jego pozostałych elementów.