31 marca 2024

Import używanych samochodów o 37% w górę

samochody z dużym przebiegiem Golf IV

Luty był kolejnym miesiącem z dobrymi informacjami z rynku samochodów używanych. Jak podaje PZPM, liczba rejestracji importowanych pojazdów była aż o 37% wyższa niż przed rokiem.

Sprowadzane samochody są nieco młodsze i rośnie udział pojazdów niskoemisyjnych, przede wszystkim hybryd i hybryd plug-in. Także skumulowany wynik importu od początku roku wyraźnie pokazuje, że znacząco poprawiła się dostępność samochodów na zagranicznych rynkach.


W statystykach PZPM (na podstawie CEP) widać, że rok do roku ubyło importowanych samochodów w wieku ponad 10 lat, a więcej było tych młodszych. Co trzecie rejestrowane w lutym auto miało 4-10 lat. Nadal jednak to te najstarsze pojazdy stanowią ponad połowę importu. Zmniejsza się udział pojazdów spalinowych w liczbie pierwszych rejestracji. Co ciekawe, większy spadek odnotowały silniki benzynowe niż Diesle. Natomiast rośnie nie tylko udział, ale także dynamika importu pojazdów hybrydowych. Porównując rok do roku, najbardziej „urosły” hybrydy plug-in, bo o ponad 200%. Pamiętajmy jednak, że to przede wszystkim „efekt bazy”, czyli cały czas relatywnie niewielkich liczb odniesienia. Od początku roku sprowadzono bowiem 800 sztuk hybryd plug-in i niespełna 5 000 zwykłych hybryd.


Także wśród ogłoszeń wystawianych na OTOMOTO nie widać dużej ekspansji samochodów niskoemisyjnych. Jest ich więcej niż przed rokiem, ale nadal stanowią raczej margines oferty. W lutym, samochody hybrydowe wystawiono w 3,5% ogłoszeń, a pojazdy elektryczne w 1,2% ofert. Także wyświetlenia tych ogłoszeń, choć rosną, to jeszcze bardzo daleko im do zainteresowania samochodami typowo spalinowymi. Co ciekawe, porównując rok do roku spadła na OTOMOTO dostępność aut z silnikiem Diesla, a wzrosła z silnikami benzynowymi.


Na rynku samochodów używanych niezmiennie królują przedstawiciele niemieckiej motoryzacji. Pierwsza czwórka pod względem zainteresowania użytkowników OTOMOTO to BMW, Audi, Mercedes-Benz i Volkswagen. Także ranking popularności modeli zdominowany jest przez pojazdy produkowane za Odrą, a na pierwszym miejscu niezmiennie znajduje się BMW Serii 3. Wśród najczęściej oglądanych ogłoszeń tego modelu znajdowały się egzemplarza zarówno relatywnie młode (rok produkcji 2020), ale także te z roczników 2006-2007. Uwzględniając wszystkie marki i modele, najczęściej oglądane były ogłoszenia pojazdów z roczników 2018-2019 (blisko 15% wyświetleń ogłoszeń).


Co piąte wyświetlane ogłoszenie to samochody z przebiegiem 150 000-200 000 kilometrów. Nadal największe zainteresowanie wzbudzają używane SUV’y i ich popularność jest większa niż przed rokiem (26,1% wyświetleń, wzrost o 1,7 p.p. r/r). Na kolejnych miejscach plasowały się w lutym sedany i modele kombi (odpowiednio 19,2% i 17,2% wyświetleń ogłoszeń).


Użytkownicy częściej oglądali oferty pojazdów z automatyczną skrzynią biegów (51,5% wyświetleń), choć rok temu to manualna skrzynia cieszyła się większym zainteresowaniem.

W wynikach importu i pierwszych rejestracji dynamicznie rośnie udział samochodów sprowadzanych z USA. Nie widać tego jednak w liczbie pojazdów wystawianych na OTOMOTO, których było 2,5% ogłoszeń. Być może jest to efekt indywidualnego importu i sprowadzania do Polski coraz bardziej popularnej Tesli.