12 lipca 2023

Maglownica – jakie są objawy jej uszkodzenia i ile kosztuje wymiana? 

maglownica

Odpowiada przede wszystkim za przekazywanie poleceń z kierownicy na koła. Ma więc bardzo istotny wpływ na bezpieczeństwo. Maglownica – jakie są objawy jej uszkodzenia i ile kosztuje naprawa?

Maglownica jest drogim podzespołem, który systematycznie zużywa się w czasie jazdy. Może też dojść do jej przedwczesnego uszkodzenia, co wynika z niewłaściwych nawyków za kierownicą. Co ważne, właśnie, ze względu na wysoką cenę, maglownicę poddaje się regeneracji.

Ale co świadczy o jej zużyciu, ile kosztuje regeneracja i wymiana oraz kiedy maglownica już nie nadaje się do naprawy? O tym przeczytasz w poniższym artykule.

Co to jest maglownica i jak działa?

Maglownica to inaczej zębatkowa przekładnia kierownicza. Jest ona równie ważnym elementem w samochodzie, co np. wahacz. Jej zadanie polega na przekazywaniu ruchu z kierownicy do mechanizmu zwrotniczego, a awaria tego elementu może mieć przykre konsekwencje.

Z tego względu jej sprawne funkcjonowanie jest niezbędne dla bezpieczeństwa. W końcu odpowiada nie tylko za zmianę kierunku jazdy, ale również za utrzymywanie go na wprost.

Maglownica stanowi element układu kierowniczego i zazwyczaj jest ułożono poziomo względem kolumny kierowniczej. Jej końcówki są połączone z drążkami kierowniczymi. To właśnie za ich pomocą zmieniane jest położenie przekładni kierowniczej i tym samym kierunek jazdy.

Powszechnie w autach przednionapędowych stosuje się zębatkowe przekładnie kierownicze. Z kolei w przypadku modeli tylnonapędowych mają one konstrukcję ślimakową lub śrubowo-kulkową.

Objawy uszkodzonej maglownicy

Objawy uszkodzonej maglownicy, czyli co świadczy o tym, że może być z nią coś nie tak:

  • wyciek płynu z przekładni kierowniczej lub „pocenie” się jej
  • drgania kierownicy – w przeciwieństwie do niewyważonych kół zostają one przenoszone na cały samochód
  • silny opór przy kręceniu kierownicą – niewielka siła wspomagania lub jej zanik
  • ubytek płynu wspomagania kierownicy – niski poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym
  • trzaski w układzie kierowniczym w trakcie manewrów – mogą się pojawić stuki, szumy, pukanie i inne dźwięki
  • problemy z utrzymywaniem kierunku – nawet w trakcie jazdy na wprost wymagane są korekty kierownicy
  • blokowanie się kierownicy w czasie jazdy – dochodzi do niego w momencie wyłamania się zębów na zębatce
  • luzy na kierownicy – obrót kierownicy nie przekłada się od razu na ruch kół

Jakie są przyczyny uszkodzonej maglownicy?

W trakcie jazdy maglownica w naturalny sposób się zużywa. Jest to więc element eksploatacyjny o określonej wytrzymałości. Szacuje się ją na około 10 lat lub 200 000 km przebiegu.

Oto, co prowadzi do przedwczesnych uszkodzeń maglownicy:

  • nierówności dróg – częsta jazda po dziurawych asfaltach powoduje jej przyspieszone zużycie
  • kręcenie kierownicą w miejscu
  • stosowanie opon niskoprofilowych, które przenoszą większe drgania na maglownice niż standardowe koła
  • poruszanie się na felgach o rozmiarze niezalecanym przez producenta samochodu
  • wysokie krawężniki, na które najeżdżamy skręconymi kołami

Ile kosztuje wymiana maglownicy?

Nowa przekładnia kierownicza potrafi kosztować od około 1500-1600 zł do nawet 9000 zł. Tak naprawdę wszystko zależy od marki i modelu samochodu. Do tego dochodzi cena robocizny, która waha się od 300 do 500 zł. Ponadto po naprawie należy wykonać geometrię kół (TUTAJ przeczytasz o ustawieniu zbieżności).

Jak wygląda samodzielna wymiana maglownicy?

Warto na wstępie podkreślić, że samodzielna wymiana maglownicy nie jest łatwym zadaniem. Wymaga bowiem pewnych podstaw mechaniki oraz odpowiednich narzędzi. Ba, może się zdarzyć, że aby się do niej dostać trzeba będzie rozmontować różne podzespoły samochodu, co dodatkowo skomplikuje naprawę.

Jakie narzędzia będziemy potrzebować do wymiany maglownicy? Oto ogólna lista:

  • zestaw odpowiednich kluczy – mogą być potrzebne nietypowe klucze, ze względu na nietypowe śruby montażowe
  • różnego rodzaju śrubokręty
  • młotek
  • podnośnik samochodowy (najlepszy będzie hydrauliczny)

Oto, jak wygląda wymontowanie maglownicy krok po kroku:

  • uniesienie koła za pomocą lewarka i zabezpieczenie go
  • odkręcenie wahacza – może być wymagane w wielu różnych modelach samochodów
  • odkręcenie drążków kierowniczych
  • rozdzielenie maglownicy od kolumny kierowniczej (tutaj należy zdjąć gumową osłonę) – teraz powinien być już łatwy dostęp do maglownicy, ale należy pamiętać, że mogą być do niej przytwierdzone np. przewody wspomagania kierownicy, które należy zdemontować. Wcześniej warto podstawić pod nie pojemnik na płyn. Zaleca się, aby przy okazji spuścić cały olej przekładniowy i napełnić układ nowym o odpowiedniej specyfikacji
  • teraz można odkręcić śruby, które przytwierdzają maglownicę do auta i ją wyjąć

Montaż wykonujemy w odwrotnej kolejności do demontażu.

Ile kosztuje regeneracja maglownicy?

Na wstępie warto zaznaczyć, że nie każda maglownica nadaje się do regeneracji. Warsztat nie podejmie się tego zadania, jeśli:

  • jej obudowa jest połamana lub popękana
  • ma zniszczone mocowania
  • ma mocno skorodowane elementy ruchome
  • ma złamane lub zagięte przewody
  • ma uszkodzone mechanicznie zęby listwy i wałka

Jaki jest koszt regeneracji maglownicy? Średnio wynosi od 400 do 800-900 zł. Przykładowo regeneracja dla Volkswagena Golfa IV to około 500 zł, dla Citroena C5 to około 600 zł, a dla Audi A4 – około 550 zł.

Czym grozi jazda z uszkodzoną maglownica?

Wszystko zależy od rodzaju awarii. Jeśli nie jest poważna i nie wymaga natychmiastowej naprawy, takim autem można się poruszać. Ale trzeba wziąć pod uwagę fakt, że jazda nie będzie należeć do przyjemnych, a wcześniej czy później naprawa i tak będzie konieczna.

Teoretycznie można się poruszać, gdy z przekładni kierowniczej wydobywają się stuki, czy pojawiają luzy. Jednak, jeśli zaobserwujemy wycieki, auto należy jak najszybciej odstawić do naprawy. Inaczej możemy doprowadzić do nieodwracalnych szkód, przez co regeneracja maglownicy nie będzie możliwa.

FAQ

Ile trwa wymiana maglownicy?

To zależy od marki i modelu samochodu oraz tego, jak trudny jest dostęp do maglownicy. Przeciętnie przyjmuje się, że zabiera 2,5 do 3 godzin.

Po czym poznać, że maglownica jest do wymiany?

Maglownica nie nadaje się do regeneracji przede wszystkim, gdy ma skorodowane elementy mechaniczne oraz popękaną lub połamaną obudowę.

Jakie dźwięki wydaje uszkodzona maglownica?

Są stuki, szumy, pukanie i inne dźwięki, wydobywające się u dołu z przodu samochodu.

Czy można jeździć z uszkodzoną maglownicą?

Teoretycznie można, ale jazda nie będzie ani przyjemna, ani bezpieczna. W przypadku wycieków należy niezwłocznie odstawić auto do serwisu.