„Maluszek” ma już 50 lat! Fiat 126p to symbol polskiej motoryzacji
Dokładnie 6 czerwca 1973 roku w bielskiej Fabryce Samochodów Małolitrażowych został zmontowany z włoskich części pierwszy Fiat 126p. To autko zmotoryzowało całą Polskę i stało się kultowym symbolem PRL-u.
Pół wieku Malucha
Przez całe lata był najpopularniejszym samochodem w Polsce i stał się symbolem motoryzacji w naszym kraju. Nie da się ukryć, że Maluch pozostawił trwały sentyment w sercach milionów kierowców.
W październiku 1972 r. model 126 został zaprezentowany na salonie samochodowym w Turynie, a kilka dni później miał swoją premierę na warszawskim Placu Defilad. W plebiscycie na samochód roku Fiat 126 zajął szóste miejsce, co świadczyło o jego ogromnej popularności.
Pierwszego Fiata 126 ze znaczkiem „p" i silnikiem o pojemności 650 cm3 zmontowano w Bielsku-Białej 6 czerwca 1973 r. z włoskich części. Kilkanaście dni później, podczas święta komunistycznego dziennika „Trybuny Robotniczej" wylosowano na Stadionie Śląskim pięć Fiatów 126p. Były to pierwsze samochody, które trafiły do rąk prywatnych właścicieli. Cena Malucha wynosiła wtedy 69 tys. zł. Średnia pensja natomiast 3-4 tys. zł. Trzeba było zatem wydać około 20 średnich pensji, aby je nabyć. Ale nie tylko! Potrzebny był jeszcze oczywiście talon.
Fiat 126p, od 1997 roku oficjalnie zwany już także Maluchem, był włoską konstrukcją. W Polsce produkowany był na licencji do września 2000 roku. Początkowo w naszym kraju powstawał tylko w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej. Od 18 września 1975 roku również w fabryce Fiata w Tychach. Początkowo napędzał go 2-cylindrowy, chłodzony powietrzem silnik 0,6 l i mocy24 KM. Później montowano w nim także 2-cylindrowy motor 0,65 l, który oferował 25 KM. (ZOBACZ też: Fiat 126p – przygoda, która trwa do dzisiaj).
Kultowy Maluch na całym świecie!
Milionowego Malucha wyprodukowano w 1981 r., dwumilionowego w 1985 r., a trzymilionowego 20 lipca 1993 r, co było dowodem na trwałość i popularność tego małego samochodu. Ostatni model opuścił fabrykę 22 września 2000 r. Ogółem w Polsce wyprodukowano ich ponad 3,3 mln, z czego ponad 1,1 mln z Bielsku-Białej, a resztę w Tychach. (PRZECZYTAJ też: „Prawdziwe historie”. Fiat 126p, czyli poczciwy Maluch).
Co trzeci Maluch, który powstawał w Polsce był eksportowany. Oczywiście w tych krajach traktowano go jako drugi samochód w rodzinie, pełniący funkcję auta miejskiego.
W sumie Fiacik trafił do 24 krajów świata. Oprócz krajów Europejskich (Włochy, Francja czy Grecja) pojechał m.in. do Australii, Nowej Zelandii i Chile. W latach 1985-1989 do Chin sprzedano 23 tys. egzemplarzy, z czego 5 tys. służyło tam jako taksówki. Na Kubie do dziś można spotkać Fiata 126 p gdzie nazywany jest „polaquito".