Mandaty za parkowanie będą droższe
![straż miejska parkowanie osiedle odholowanie](/news/_next/image?url=https%3A%2F%2Fapimotopedia.wpengine.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F01%2Fobrazekpic11002184583334033with-ratio16_9-e1704910242484.jpg&w=1680&q=95)
To już pewne, resort spraw wewnętrznych i administracji planuje podwyżkę mandatów związanych z nieprawidłowym postojem pojazdów. Za to nie będzie wprowadzona zasada recydywy w przypadku złamania zakazu parkowania.
Od 2022 r. obowiązuje nowy taryfikator mandatów. Grzywny za większość popularnych wykroczeń wzrosły z maksymalnie 500 zł do 2500 zł, a przy recydywie do 5000 zł. Wizja zapłacenia kilku tysięcy złotych np. za przekroczenie prędkości działa odstraszająco. Jednak mandaty za parkowanie praktycznie nie zostały zmienione.
Mandaty za parkowanie – posłowie chcą zmian
Posłowie Paulina Matysiak, Klaudia Jachira i Franciszek Sterczewski wystosowali do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (szef tego resortu decyduje o wysokości grzywien) interpelację w sprawie kar za parkowanie.
Zwracają w niej uwagę, że sekcja „K” (zatrzymanie i postój) w aktualnie obowiązującym taryfikatorze, posiada dokładnie te same stawki grzywien od 2003 roku. Tymczasem pensja minimalna w tym okresie wzrosła o 430%, z 800 zł do 4242 zł. Parlamentarzyści zauważają, że za jazdę wzdłuż chodnika aktualnie kierowca płaci 1500 zł. Natomiast parkowanie z dala od krawędzi jezdni, które wymaga jazdy wzdłuż chodnika, karane jest kwotą tylko 100 zł. Co więcej, kary są na tyle niskie, że kierowcom bardziej opłaca się mandat za postój w miejscu niedozwolonym, niż uiścić opłatę w strefie płatnego parkowania. Za postój w SPP, ale poza wyznaczonym miejscem, np. na zakazie, nie trzeba kupować biletu.
Z tego powodu posłowie pytali się pod koniec maja, czy ministerstwo podniesie kwoty mandatów za parkowanie. Również czy planuje wprowadzić tzw. recydywę (podwójny mandat) w przypadku złamania zasad związanych z postojem.
Mandaty za parkowanie – minister potwierdza, będzie drożej
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji odpowiedziało na interpelację. W opinii resortu „należy uznać za słuszną argumentację Państwa Posłów w zakresie potrzeby dokonania stosownej korekty rozporządzenia w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń”. Wiceminister Czesław Mroczek zwrócił jednak uwagę, że oprócz mandatów kierowcom grozi również blokada na kół lub odholowanie samochodu. Co ważne, ministerstwo nie widzi potrzeby wprowadzenia recydywy mandatowej w przypadku wykroczeń związanych z postojem.
Kiedy wejdą zmiany? Tego nie wiadomo, w nadesłanej odpowiedzi resort tego nie zdradza. To może oznaczać, że podwyżki w taryfikatorze nie są priorytetem, a więc nie należy się ich zbyt prędko spodziewać.
Nie tylko mandaty, również zakaz postoju na chodniku
Z kolei Rzecznik Praw Obywatelskich przesłał do Ministerstwa Infrastruktury postulat zmian w zasadach postoju pojazdów. Ich autorem jest ruch społeczny „Miejska Agenda Parkingowa".
CZYTAJ TEŻ: Najdroższe mandaty – za te wykroczenia zapłacisz najwięcej
Wnioskodawcy chcą, aby przepisy pozwalały na postój auta na drodze dla pieszych wyłącznie w miejscach wyznaczonych do tego celu. Ma to wyeliminować powszechne parkowanie samochodów obiema osiami na chodniku. Również rozwiąże to problemy przechodniów, którzy muszą wchodzić na przejście dla pieszych zza zaparkowanych aut, a nawet ustępować pierwszeństwa pojazdom jeżdżącym po chodnikach.