Martwy punkt – jak radzić sobie z obszarem bez widoczności?
Skutków daleko szukać nie trzeba. Począwszy na kolizji w mieście na zatłoczonej drodze podczas zmiany pasa ruchu, na wypadku drogowym np. na autostradach czy drogach ekspresowych kończąc. Martwy punkt powoduje, że kierowca nie widzi pojazdu na sąsiednim pasie, na który zamierza wjechać. Czy problem da się zminimalizować lub w ogóle wyeliminować? Odpowiedź brzmi: tak.
Czy potrafisz wyprzedzać? A można to robić na pasie z prawej strony? >>>
Jak ustawić lusterka by zlikwidować martwy punkt?
Jak to zrobić? Należy skorygować ustawienie lusterek, bo w nich jest cała istota.
- W lusterku wewnętrznym kierowca powinien widzieć przestrzeń za pojazdem, czyli największą część tylnej szyby, a najlepiej całą.
- Lusterka zewnętrzne powinny być ustawione, tak żeby horyzont przebiegał idealnie przez środek lustra, czyli nie mogą być ustawione ani w chmury, ani w ziemię. Kierowca powinien widzieć jedynie skrawek swojego pojazdu. Nie może on zajmować ani połowy, ani nawet 1/3 lustra, tylko jak najmniejszą jego część. Będzie to niezwykle pomocne przy takich manewrach jak wyprzedzanie, omijanie czy też parkowanie. Ok. 95% powierzchni lustra to wolna przestrzeń, aby w jak największym stopniu zlikwidować martwą strefę.
Błędnie ustawione lusterka zewnętrzne, w których kierowca widzi znaczną część swojego samochodu, spowodują również powielenie się widoku na obszar objęty już przez lusterko wewnętrzne. Zamiast wykorzystać możliwości obserwacji większej przestrzeni wokół auta, skupiamy się na tych samych punktach. Zupełnie niepotrzebnie.
Martwy punkt a nowe technologie
Producenci samochodów stosują już lusterka sferyczne lub asferyczne. Ich skrajna część nachylona jest pod ostrzejszym kątem niż reszta zwierciadła.
Wielu producentów aut oferuje często jako wyposażenie opcjonalne układ ostrzegający o obiektach w martwym polu. Pionierem tego rozwiązania jest Volvo, już na przełomie 2004 i 2005 roku wprowadziło do seryjnej produkcji system BLIS (Blind Spot Information System). W większości samochodów system ten ostrzega o obiektach w martwym polu za pomocą umieszczonej na lusterku lampki koloru żółtego. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie, ale pamiętać należy, iż ten system, jak każdy inny, tylko wspomaga kierowcę i nie zwalnia z go obserwacji wokół pojazdu.