8 marca 2024

Kiedy trzeba pamiętać o DMC i masie własnej?

Zdjęcie: GettyImages.

Nieprzestrzeganie dopuszczalnych mas to nie tylko kwestia bezpieczeństwa, ale i poważne kłopoty z prawem.

Kierowcy często zapominają o masie własnej i dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) pojazdu, lekceważąc ich znaczenie. Tymczasem to parametry, które są kluczowe dla bezpieczeństwa pasażerów i kondycji auta.

Przeciążenie auta to pogorszenie prowadzenia, w tym dłuższa droga hamowania, problemy z pokonywaniem zakrętów czy ryzyko utraty kontroli nad pojazdem. To również wzmożone zużycie opon, układu hamulcowego, amortyzatorów, a nawet silnika. Zbyt duża masa pojazdu może również mieć wpływ na kłopoty z prawem, w tym mandaty karne, punkty karne, a nawet odholowanie pojazdu.

Teoria dotycząca masy pojazdu

Masa własna to nic innego jak waga pojazdu z jego normalnym wyposażeniem, paliwem, olejami, smarami i cieczami, ale bez kierowcy. Jeśli jednak zważymy samochód już z kierowcą oraz przewożonymi pasażerami i ładunkiem otrzymamy – masę rzeczywistą. 

Z kolei dopuszczalna masa całkowita to największa dopuszczalna masa pojazdu obciążonego osobami i ładunkiem. Określa się ją podczas badań homologacyjnych i wpisuje do dowodu rejestracyjnego.

Dopuszczalna ładowność to największa masa ładunku i osób, jaką może przewozić pojazd. Aby ją obliczyć, wystarczy odjąć masę własną od dopuszczalnej masy całkowitej.

Masa pojazdu – ograniczenia tonażowe!

Na niektórych drogach o słabej nośności spotykamy znaki zakazujące ruchu pojazdów o określonej masie rzeczywistej. Oznacza to, że dopuszczalna masa pojazdu (DMC) nie ma tu znaczenia. Często spotykane ograniczenie to 7 ton. Nierzadko jednak można też spotkać ograniczenia do 2,5 tony. To już poważny problem, bo oznacza zakaz wjazdu dla większości pick-upów, aut dostawczych i dużych SUV-ów.

Pamiętaj, że masa rzeczywista to nie to samo co DMC! Nawet jeśli DMC twojego auta jest poniżej 2,5 tony, po zabraniu pasażerów masa rzeczywista może zostać przekroczona, co uniemożliwi legalny wjazd na daną drogę.

Pociągniesz zestaw o DMC 4250 kg z kat. B

Masa ma znaczenie w przypadku uprawnień. Posiadając prawo jazdy kat. B, nie można ciągnąć przyczepy, jeśli DMC zestawu przekracza 3500 kg. Aby legalnie poruszać się takim zestawem, należy dodatkowo legitymować się prawem jazdy kat. E. Jednakże nie jest to całkowicie prawdą. Masa zestawu może wynosić nawet 4250 kg. Istnieją jednak pewne warunki — do pojazdu można podłączyć tylko przyczepę lekką (DMC do 750 kg). Jeśli przyczepa posiada wyższe DMC (np. 760 kg), to dla prawa jazdy kat. B graniczna masa zestawu wynosi 3500 kg.

CZYTAJ TEŻ: Prawo jazdy kategorii B+E. Wszystko co musisz wiedzieć

Masa pojazdu ważna przy parkowaniu

Według przepisów dopuszcza się zatrzymanie lub postój na drodze dla pieszych kołami jednego boku, lub przedniej osi pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t. To wyklucza z parkowanie na drodze dla pieszych większych pojazdów. 

Auto osobowe z przyczepą – opłata za masę

Pojazdy lub zespoły pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony podlegają elektronicznej opłacie za korzystanie z wybranych dróg krajowych. W rezultacie, gdy podłączymy przyczepę do samochodu osobowego, możemy być zobowiązani do dodatkowego uiszczenia opłaty za przejazd. Ważne jest, aby pamiętać, że Inspekcja Transportu Drogowego regularnie kontroluje, czy kierowcy aut osobowych z przyczepami opłacili e-TOLL. Za brak uregulowania opłaty grozi kara w wysokości 1500 złotych.

Przekroczenie dopuszczalnej masy pojazdu – co grozi?

W wielu krajach, w tym w Polsce, kontrola wagi pojazdów odbywa się automatycznie. Jeśli okaże się, że dopuszczalna masa została przekroczona, kierowca musi liczyć się z konsekwencjami w tym z zakazem dalszej jazdy. Kierowca nie będzie mógł kontynuować jazdy bez uprzedniego zdjęcia nadmiaru ładunku. W ostateczności pojazd może zostać zatrzymany do czasu usunięcia nadmiaru ładunku.

Za przekroczenie dopuszczalnej masy grozi mandat w wysokości 3000 zł.