15 stycznia 2024

Masz Porsche Carerrę GT? Masz dzieło sztuki… nieużytkowej

Porsche Carrera GT

Porsche Carrera GT jest jednym z najznakomitszych modeli w historii tego producenta. To absolutnie imponujący supersamochód, który już od wielu miesięcy część jego właścicieli musi traktować jako dzieło sztuki… nieużytkowej. Oto dlaczego.

Od początku produkcji w 2004 roku do jej zakończenia dwa lata później powstało 1270 egzemplarzy tego samochodu. Porsche Carrera GT to absolutnie fantastyczne superauto z centralnie umieszczonym silnikiem V10 o pojemności 5,7 litra, bazującym na jednostce wyczynowej.

MASZ CARRERĘ GT? MASZ DZIEŁO SZTUKI

Zobacz wideo news

Wytwarza on 612 KM oraz 590 Nm maksymalnego momentu obrotowego, który trafia do kół tylnej osi. Auto waży 1380 kg, a od 0 do 100 km/h rozpędza się w 3,9 s. Imponuje nie tylko prowadzeniem, ale i jedynym w rodzaju, niepowtarzalnym dźwiękiem swojej wolnossącej jednostki napędowej.

Tylko, co z tego, skoro nie można nim jeździć (TUTAJ znajdziesz najdziwniejsze rozwiązania w historii motoryzacji)?

Porsche Carrera GT: 489 aut

W kwietniu 2023 roku Porsche poinformowało o wykryciu wady fabrycznej w samochodach, sprzedanych w Ameryce Północnej. Łącznie dotyczy ona 489 egzemplarzy tego modelu. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że niemiecki producent zalecił, aby do czasu rozwiązania problemu Carrery GT pozostały w garażach.

Prawdopodobnie dla właścicieli tego wartego fortunę samochodu nie stanowi to jakiegoś „wielkiego halo”. Może być jednak wysoce irytujące. W końcu auta, nawet tak wyjątkowe jak Porsche Carrera GT, kupuje się po to, aby nimi jeździć, a nie tylko je podziwiać.

Dziś mija już 9 miesięcy od wydania komunikatu, a Niemcy nadal nie mają gotowego rozwiązania. Według amerykańskiego rzecznika tej marki może minąć jeszcze dobre kilka miesięcy, nim uda się je wypracować. Najwcześniejsza data, jaką podaje, to lipiec, czyli 1 rok i 2 miesiące od wstrzymania eksploatacji tych aut (TUTAJ poznasz Porsche 928).

Problematyczny łącznik kulisty wahaczy

Dlaczego Niemcy odradzają prowadzenia Porsche Carrery GT? Chodzi o wadliwe łączniki kuliste wahaczy które znaleziono podczas kontroli w kilku egzemplarzach tego supersamochodu.

Po wnikliwej analizie uznano, że materiał użyty do ich wyprodukowania nie zapewnia „wystarczającej odporności na korozję pod wpływem soli i naprężeń mechanicznych przez cały okres użytkowania” – czytamy w informacji niemieckiego wytwórcy. Rozwiązaniem jest więc stworzenie nowych elementów z odpowiedniego materiału.

Do tego czasu właściciele Porsche muszą uzbroić się w cierpliwość. Jazda ich autami jest bowiem ryzykowna również z powodu tego, że np. w wyniku wypadku ubezpieczenie nie zadziała.

Cóż, czasem i bogatemu wiatr w oczy.