12 stycznia 2024

Mazda ze znacznym wzrostem sprzedaży. Większość klientów wybiera SUV-y

Mazda Iconic SP

W 2023 roku Mazda sprzedała w Polsce o 52,4% więcej pojazdów niż przed rokiem. Klienci głównie wybierali SUV-y – który z nich okazał się najpopularniejszy?

Mazda przedstawiła wyniki sprzedaży na polskim rynku za rok 2023. Na ich podstawie można rzec, że stare, dobre czasy wreszcie wróciły. Miniony rok upłynął pod znakiem ponownego stabilizowania się rynku samochodowego po burzliwych, pandemicznych wstrząsach. Od 2020 roku branża motoryzacyjna borykała się bowiem z przerywanymi łańcuchami dostaw czy problemami z dostępnością części. Te turbulencje odbijały się na klientach, którzy musieli długo czekać na odbiór zamówionych pojazdów, a ograniczenia skazywały ich na kompromisy.

Jednak rok 2023 przyniósł wyczekiwaną przez wszystkich stabilizację. Dzięki temu Mazda zrealizowała zaległe zamówienia i zanotowała wyraźny wzrost sprzedaży. W efekcie w ubiegłym roku w Polsce zarejestrowano 11 079 nowych samochodów tego japońskiego producenta. To oznacza 52,4% wzrostu rok do roku oraz udział w rynku w wysokości 2,33%.

Mazda w Polsce: jakie modele najchętniej kupowano nad Wisłą?

Choć Mazda obecna jest w wielu, również niszowych segmentach, to jednak na podium niepodzielnie królują SUV-y. Polacy, odwiedzając salony tego producenta, najchętniej wybierali CX-5. Czyli kolejne wcielenie modelu, od którego zaczęła się nowożytna era Mazdy spod znaku stylistyki Kodo i technologii SkyActiv. Na CX-5 w ubiegłym roku zdecydowało się 3088 klientów.

2116 Polaków wybrało mniejszego SUV-a, czyli Mazdę CX-30, zaś do 1929 odbiorców trafił flagowy model japońskiego producenta – CX-60. Tym samym udział SUV-ów z linii CX w sprzedaży polskiego oddziału Mazdy wyniósł w 2023 roku imponujące 64,4%.

Warty odnotowania jest wynik wysłużonej już Mazdy 6, która znalazła 1587 nabywców, co jest niezłym wynikiem w kontekście systematycznie spadającego zapotrzebowania na modele klasy średniej. Kompaktowa Mazda 3 sprzedała się w liczbie 1343 sztuk, a miejska Mazda 2 Hybrid przekonała do siebie 400 Polaków.

Elektryczna Mazda MX-30 trafiła do serc 343 klientów. Stawkę zamykają kultowe MX-5 z wynikiem 137 egzemplarzy oraz poprzednie już wcielenie Mazdy 2 (136 sztuk).

Zmiany w strukturach

Jednak miniony rok to również czas zmian w strukturach polskiego przedstawicielstwa Mazdy. Maciej Hochman zastąpił Łukasza Paździora na stanowisku Dyrektora Zarządzającego Mazda Motor Poland.

Dotychczasowy Dyrektor Zarządzający, Łukasz Paździor, po ponad 12 latach w roli szefa Mazdy w Polsce, 1 grudnia 2023 r. awansował na stanowisko dyrektora zarządzającego Mazda Selected Markets Group – 20 rynków z Europy Środkowej, Bałkanów, Grecji, Turcji, Cypru, Malty, Portugalii oraz Irlandii.

Jakie są plany Macieja Hochmana na rok 2024? „Nasz plan na 2024 r. to utrzymanie sprzedaży na poziomie 10 000 sztuk i wprowadzanie kolejnych modeli.” – poinformował nas dyrektor zarządzający Mazda Motor Poland. Wśród zapowiadanych nowości wymienić można m.in. modele MX-30 R-EV czy zmodernizowane MX-5.

Jednak najważniejszą premierą będzie z pewnością CX-80: „To będzie nasz flagowy SUV w segmencie, w którym do tej pory nie byliśmy obecni w Europie, kolejny model będący naszą propozycją dla klientów rozważających alternatywę dla uznanych marek premium” – zapowiada Maciej Hochman.