Mazda CX-50. Nowy SUV, który do Europy nie trafi.
Mazda zapowiedziała, że niebawem zaprezentuje aż 5 nowych modeli . Wszystkie to SUV-y i crossovery. Pierwsza to Mazda CX-50. Niestety do Europy nie dojedzie, choć mogłaby zastąpić wysłużoną CX-5. Jakie nowości szykuje Mazda i na które będziemy mogli tylko popatrzeć?
Jeśli się dobrze zastanowić, to SUV-ów i crossoverów w Maździe zbyt wielu nie ma. W zasadzie są tylko dwa modele, a przecież dzisiejsza motoryzacja SUV-ami stoi. Jeśli więc ktoś uprze się na Mazdę, do wyboru ma dwa auta: starą i sprawdzoną CX-5 oraz nowszą CX-30. No, chyba że zdecyduje się na elektrycznego crossovera MX-30.
Mazda CX-5 zadebiutowała w 2017 roku, lata swojej świetności ma więcej już za sobą. Mierzy 455 cm długości i ma 190 cm szerokości. Jej rozstaw osi to 270 a pojemność bagażnika to 506 litrów (1620 l.). Z kolei Mazda CX-30 jest nieco krótsza – 439,5 cm długości i 204 cm szerokości. Rozstaw osi to 265,5 cm, a pojemność bagażnika wynosi 430 litrów (1406 l.).
Mazda CX-50 zamiast CX-5
Zapowiedziana w październiku ofensywa nowych modeli staje się jednak faktem. Mazda przyspiesza i na pierwszy ogień pokazuje model CX-50, auto stworzone dla osób, które lubią zjechać z utwardzonych szlaków, ale nadal cenią sobie komfort i wygodę. Jedyny kłopot jest taki, że pierwsze nowe auto Mazdy nie trafi na europejski rynek. Może kolejne? Tego jeszcze nie wiadomo.
Szczegółów dotyczących nowych modeli też zbyt wielu nie ma. Wymiary i napędy CX-50 objęte są tajemnicą. Trochę jakby Mazda na szybko przygotowała całą ofensywę modelową. Spekuluje się, że CX-50 to tak naprawdę następca CX-5, zgodnie z nową nomenklaturą Mazdy, wprowadzoną od modelu CX-30. Wtedy CX-30 zastąpiło wysłużony model CX-3. Problem jedynie w tym, że według wstępnych informacji CX-50 nie trafi do Europy, a to oznacza, że CX-5 nadal będzie u nas oferowana. No, chyba że Mazda zdecyduje się zrezygnować z tego modelu.
Off-rad w mieście
Z pierwszych informacji wynika, że CX-50 jest jeszcze wyżej zawieszonym SUV-em, a offroadowy pakiet stylizacyjny ułatwić ma życie w dzikim terenie. Auto ma zwiększony prześwit, seryjny napęd na wszystkie koła oraz tryb offroadowy. A możliwości ładunkowe zwiększa olbrzymi i wytrzymały bagażnik na dachu. To zapewne jedynie pakiet stylizacyjny, bo przecież nikt Mazdą CX-50 na wyprawę terenową się nie wybierze.
Dzisiaj szczyt terenowych możliwości to szutrowy odcinek drogi i wysokie krawężniki w mieście. Pod maską CX-50 trafi dobrze znany 2,5-litrowy silnik o mocy 190 KM lub Skyactiv-G 2.5 Turbo o mocy 254 KM. W późniejszym czasie do gamy ma trafić także napęd hybrydowy.
OD 50 do 90
Produkcja Mazdy CX-50 rozpocznie się w styczniu 2022 roku w amerykańskiej fabryce Mazdy. Pozostałe modele będę produkowane gdzie indziej.
CX-50 to najmniejszy z nowych SUV-ów. Kolejne to CX-60, CX-70, CX-80 i olbrzymi CX-90. Nowe modele mają wyróżniać się dwoma rodzajami nadwozia i dwoma układami siedzeń (dwa lub trzy rzędy). Niestety ze wszystkich nowości Mazdy jedynie dwa przewidziane są na rynek europejski. To CX-60 i CX-80.
Warto także pamiętać, że na amerykańskim rynku od wielu lat dostępne są duże SUV-y Mazdy. CX-7 i CX-9 znane są także u nas, ale jedynie z importu prywatnego.
Plany Mazdy na najbliższe lata
Grupa produktów | Modele | Planowane rynki zbytu |
Large Product group | Mazda CX-60 (dwa rzędy siedzeń) | Europa, Japonia |
Mazda CX-70 (szerokie nadwozie, dwa rzędy siedzeń) | Ameryka Północna | |
Mazda CX-80 (trzy rzędy siedzeń) | Europa, Japonia | |
Mazda CX-90 (szerokie nadwozie, trzy rzędy siedzeń) | Ameryka Północna | |
Small Product group | Mazda CX-50 | USA |