6 lipca 2023

Mazda CX-60 – 6 cylindrów i 3 litry! | Test OTOMOTO TV

Mazda nie po raz pierwszy zaskakuje. Tym razem do dużego SUV-a postanowiła wsadzić olbrzymi jak na dzisiejsze czasy silnik wysokoprężny i to sześciocylindrowy. Czy Mazda CX-60


Mazda CX-60 to duży SUV, który na rynku pojawił się w 2022 roku. Auto nie miało swojego poprzednika, więc to debiut Mazdy w klasie. Auto oparto na nowo opracowanej platformie przeznaczonej dla modeli tylnonapędowych.

Samochód mierzy 474,5 cm długości, 194,9 cm szerokości oraz 168,0 cm wysokości. Rozstaw osi to 2,87 cm. Wymiarami celuje więc w takie auta jak BMW X3 i Audi Q5, od tego ostatniego jest nawet ciut dłuższa. Mazda jest więc samochodem naprawdę postawnym, o czym zresztą świadczy jej sylwetka z masywnym przodem i typowo tylnonapędowymi proporcjami, a więc z kabiną przesuniętą w stronę tylnej osi.

Auto jest wygodne i przestronne, kabina wyróżnia się naprawdę obszernym drugim rzędem siedzeń z regulowanym oparcie oraz praktycznie płaską podłogą. A to nie ostatnie słowo Mazdy w kwestii dużych SUV-ów. Zaplanowane są kolejne. W 2023 roku na rynku ma zadebiutować Mazda CX-80, będąca 7-osobowym wcieleniem CX-60. A na rynek amerykański szykowana jest Mazda CX-90 - największy SUV z trzema rzędami siedzeń.

To, co może zaskakiwać, to, jakość wykończenia. Mazda nawet otarła się o słowo premium i choć można uśmiechnąć się pod nosem, że mazda nieco inaczej definiuje to słowo, bez wątpienia auto w środku urządzone jest wyśmienicie. Przynajmniej w wysokich wersjach wyposażenia. W najbogatszej wersji imponuje wykończeniem, na które składają się skóra Nappa, drewno klonowe czy materiał przypominający swoją fakturą kimono.

Na desce rozdzielczej są dwa 12-calowe ekrany, z których centralny można obsługiwać albo dotykowo, albo panelem, umieszczonym na szerokim tunelu środkowym. W CX-60 zastosowano też podświetlenie nastrojowe, które w przeciwieństwie do tego, występującego np. we współczesnych Mercedesach, jest delikatne, a przez to nieangażujące uwagi kierowcy. Plus za nowy ekran head-up o dwa razy większej przekątnej niż w innych modelach Mazdy.

Mazda CX-60 – jaki silnik?


W momencie, gdy wśród SUV-ów klasy średniej tylko kilku producentów oferuje silniki większe niż 4-cylindrowe, wraz z CX-60 debiutują dwie jednostki napędowe o zupełnie niewspółczesnej pojemności. Benzynowy, opracowany w technologii SkyActiv-X, a więc z częściowo samoczynnym zapłonem, ma pojemność 3 litrów, natomiast wysokoprężny – dorzuca do tego kolejne 0,3 l.

Oba korzystają z układu mikrohybrydowego (MHEV) z 48-woltową instalacją elektryczną oraz współpracują z 8-stopniowym automatem. To zupełnie nowa konstrukcja, opracowana przez Mazdę i wytwarzana w jej zakładach. Japończycy chwalą się szybką zmianę przełożeń oraz znakomitymi reakcjami na dodanie gazu. Sekretem ma być zastosowanie sprzęgła wielopłytkowego w miejscu klasycznego konwertera.

Skrzynia jest przeznaczona dla samochodów o silnikach umieszczonych wzdłużnie, dlatego nie należy się spodziewać, aby znalazła zastosowania w mniejszych modelach Mazdy, które nadal korzystają z 6-biegowych automatów z konwerterem.

Wysokoprężny silnik ma sześć cylindrów ułożonych w rzędzie i jest rozwinięciem silnika 2,2, którego zwiększono o dwa cylindry. Modyfikacje doprowadziły jednak do tego, że silnik jest oszczędny i dynamiczny.

W ofercie jest także hybrydowy napęd typu plug-in, na który składają się 2,5-litrowa jednostka wolnossąca (191 KM), 136-konny silnik elektryczny, umieszczony w obudowie automatu, oraz akumulator litowo-jonowy o pojemności 17,8 kWh. Moc całego układu to 327 KM (500 Nm), co zapewnia przyspieszenie do 100 km/h w 5,8 s i rozwinięcie prędkości maksymalnej 200 km/h (ograniczonej elektronicznie).

Moment obrotowy w hybrydzie trafia do cztery, koła, choć z preferencją tylnej osi. Przednia dołącza się, jeśli zajdzie taka potrzeba. Odpowiada za to sprzęgło wielopłytkowe.

Mazda CX-60 – ile kosztuje?


Mazda CX-60 kosztuje 204 tys. zł. Auto z dieslem pod maską wyceniono na 213 tys. zł. a najdroższa jej odmiana ponad 270 tys. zł. 10 000 zł dopłaty wymaga wersja Exclusive-Line, w której seryjnie występują ekran head-up, podgrzewane kierownica i fotele, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, kamera cofania czy automatyczne przełączanie świateł na drogowe.

Wraz z premierą CX-60 Mazda znów idzie pod prąd globalnym trendom. Nie dość, że chce grać w tej samej lidze, co Audi, BMW i Mercedes, choć na własnych warunkach, to jeszcze opracowała model, który wyłamuje się współczesnym standardom. I trzeba przyznać, że całkiem nieźle to Mazdzie wychodzi.

W tym odcinku testujemy Mazdę CX-60. Czym wyróżnia się to japońskie auto? Dlaczego nie da się obok niego przejść obojętnie? Czy CX-60 można nazwać samochodem premium? Jak wypada w teście spalania i wygłuszenia wnętrza? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w najnowszym filmie OTOMOTO TV. Zapraszamy do oglądania.

Testowany przez nas model to Mazda CX-60 z silnikiem 3.3 e-SKYACTIV D o mocy 200 KM.

Mazda CX-60
Mazda CX-60
Mazda CX-60