10 lipca 2024

Ta Mazda byłaby w Polsce hitem. Niestety musimy obejść się smakiem

Mazda znów połączyła siły z Toyotą, a efektem współpracy japońskich producentów jest – kolejny już raz – hybrydowy model pierwszego z tych producentów. Niestety nic nie wskazuje na to, by miał on trafić do polskich salonów.

Mazda CX-50 to kompaktowy SUV, który oferowany jest m.in na rynku amerykańskim. Samochód zadebiutował w 2022 roku. Do tej pory klienci w Stanach Zjednoczonych mogli kupić CX-50 z 2,5-litrową jednostką benzynową o mocy 187 KM lub wybrać turbodoładowaną wersję tego silnika o mocy 256 KM.

Teraz Mazda wprowadziła do gamy CX-50 nowy wariant. Rzut oka na szczegóły techniczne sugeruje, że gdyby to auto trafiło do dystrybucji w Polsce, z miejsca stałoby się hitem. Wszystko za sprawą układu hybrydowego, który wprawia je w ruch.

CZYTAJ TEŻ: Mazda 3 e-Skyactiv-X – technologiczny majstersztyk, który przekonuje tylko jednym | MEGATEST

Mazda CX-50 – sojusz Japończyków

Zapożyczono go wprost od Toyoty, co sprawia, że CX-50 jest w pewnym sensie amerykańską wariacją na temat wypróbowanego już w Europie manewru taktycznego tych japońskich producentów.

W końcu najnowsza generacja Mazdy 2 jest de facto Toyotą Yaris z dyskretnymi modyfikacjami nadwozia. W przypadku CX-50 mamy do czynienia oczywiście z własną konstrukcją Mazdy, jednak debiutujący w tym modelu układ hybrydowy to dzieło Toyoty, znane Polakom choćby z modelu RAV4.

Jego podstawą jest 2,5-litrowa, 4-cylindrowa jednostka benzynowa. Do pomocy ma 3 silniki elektryczne, a całość spina przekładnia eCVT. Samochód ma napęd 4x4, a moc systemowa to 219 KM. Mazda zapewnia, że zużycie paliwa wariantu zelektryfikowanego jest aż o 40% niższe niż w przypadku wolnossącej odmiany czysto spalinowej.

CZYTAJ TEŻ: Mazda CX-80 – największa i najlepsza? | Premiera OTOMOTO TV

W praktyce oznacza to, że hybrydowa Mazda CX-50 ma – według deklaracji producenta – pokonać 38 mil na każdym galonie paliwa. Po przeliczeniu tego na stosowane u nas jednostki wychodzi, że nowy SUV ma zużywać ok. 6,2 l/100 km. Dla porównania, sprzedawana w Polsce Toyota RAV4 potrzebuje katalogowo od 5,6 do 5,9 l na każde 100 km. Wyposażona jest w ten sam układ napędowy, jednak w Toyocie generuje on o 3 KM więcej mocy (222 KM, wariant AWD-i).

Jako ciekawostkę możemy podać również kwotę widniejącą na metce. Hybrydowa Mazda CX-50 kosztuje przynajmniej 33 970 dolarów (ok. 134 tys. zł). Jednak, jak powszechnie wiadomo, ceny w Stanach Zjednoczonych nie mają wiele wspólnego z tymi w Europie. Dla przykładu, obecna na obu rynkach Mazda CX-30 kosztuje za oceanem od 24 995 dolarów (ok. 98 tys. zł), a w Polsce – od 134 900 zł.

CZYTAJ TEŻ: Mazda MX-5 to przedstawiciel umierającego gatunku. Teraz jest lepsza niż kiedykolwiek | MEGATEST