6 grudnia 2023

Mercedes-AMG CLE 4Matic+ Coupe: nowy wariant wjeżdża do gry. Imponuje nie tylko mocą

Mercedes-AMG CLE 53+ 4Matic Coupe

W tym roku Niemcy połączyli ze sobą swoje dwa auta – klasę C Coupe i klasę E Coupe – w jeden model. W ten sposób powstał Mercedes CLE Coupe, który teraz otrzymał nowy, mocny wariant 53 4Matic+. Oczywiście, za jego opracowaniem stoi… AMG.

Mercedes CLE Coupe trafił w Polsce do sprzedaży we wrześniu bieżącego roku. Auto do tej pory dostępne było w trzech wariantach silnikowych, korzystających z układu miękkiej hybrydy.

Bilet wstępu do świata tego modelu kosztuje 249 900 zł. Tyle trzeba zapłacić za CLE 200 Coupe, wprawiane w ruch przez 204-konną (plus zastrzyk 23 KM, dzięki układowi mild hybrid) benzynową jednostkę 2.0. 264 900 zł kosztuje 2-litrowy turbodiesel (197+23 KM). Natomiast CLE 300 Coupe (silnik 2.0, 258+23 KM) to wydatek 295 000 zł.

W październiku gamę Mercedesa CLE Coupe uzupełnił 6-cylindrowy wariant 450 4Matic w cenie od 368 500 zł. Wytwarza on 381 KM (+23 KM) i od 0 do 100 km/h „przenosi” to auto w 4,4 s. Jeszcze lepsze przyspieszenia zapewnia 2024 Mercedes-AMG CLE 53 4Matic+ Coupe.

2024 Mercedes-AMG CLE 53 4Matic+ Coupe: silnik 3.0 R6

Sercem najnowszego wcielenia niemieckiego auta jest 3-litrowy silnik R6 (M 256 M) z układem podwójnego doładowania. Wyciska on z siebie 449 KM w zakresie 5800-6100 obr./min oraz 560 Nm (2200-5000 obr./min). Dzięki funkcji overboost jest to nawet 600 Nm przez 12 s.

Względem poprzedniego wcielenia tej jednostki (M 256), zmodernizowano komory spalania, przeprojektowano kanały dolotowe i wylotowe oraz zastosowano nowe pierścienie tłokowe. Poza tym zoptymalizowano wtrysk oraz użyto nowej turbosprężarki, którą zespolono z dodatkową sprężarką elektryczną.

Jej zbawienne działanie, oprócz wzrostu ciśnienia doładowania o 0,4 bara (do 1,5 bara), to poprawiona reakcja na dodanie gazu. Oprócz tego przyczynia się ona do zwiększenia wydajności silnika, szczególnie przy pracy z pełnym obciążeniem.

Również wariant 53 4Matic+ otrzymał 48-woltową instalację elektryczną z układem miękkiej hybrydy. Jego serce stanowi nowy rozrusznik z funkcją alternatora (ISG drugiej generacji), zintegrowany teraz z obudową skrzyni biegów.

Zastosowanie układu mild hybrid oznacza krótkotrwałe zwiększenie mocy o 23 KM i momentu obrotowego o 205 Nm. Poza tym pozwala na wyłączenie silnika w czasie jazdy z niewielkim obciążeniem oraz rozszerza działanie funkcji start-stop (TUTAJ przeczytasz o niej więcej).

0-100 km/h w 4,2 i napęd 4x4

Mercedes-AMG CLE 53 4Matic+ Coupe od 0 do 100 km/h rozpędza się w czasie 4,2 s i jest w stanie pojechać z prędkością maksymalną 250 lub 270 km/h. Jej zwiększenie umożliwia opcjonalny pakiet kierowcy AMG. Producent podaje średnie zużycie paliwa na poziomie 9,3-9,7 l/100 km.

3-litrowa jednostka napędowa Mercedesa-AMG CLE 53 4Matic+ Coupe współpracuje z 9-biegową przekładnią AMG SPEEDSHIFT TCT 9G. Według Niemców, „skrzynia biegów działa bardzo spontanicznie, zwłaszcza w trybach Sport+ i manualnym”. Zapewnia ona też funkcję podwójnego wysprzęglania oraz „wielokrotną redukcję biegów”.

Standardowo moment obrotowy z silnika trafia do kół obu osi. Dba o to układ 4Matic+, który według Mercedesa zapewnia bardzo płynny rozdział niutonometrów pomiędzy tylne a cztery koła.

W rezultacie Mercedes-AMG CLE 53 4Matic+ Coupe ma tylnonapędową charakterystykę, a moment obrotowy jest „pchany” na przednie koła dopiero kiedy wymaga tego sytuacja. Czyli np. na wyjściu z zakrętu po dodaniu gazu czy przy ostrym przyspieszaniu z miejsca.

W układzie przeniesienia napędu mamy więc do czynienia ze sprzęgłem płytkowym. Jest ono kontrolowane za pomocą elektronicznych systemów i działa różnie w zależności od trybu jazdy. Ciekawostkę w Mercedesie-AMG CLE 53 4Matic+ Coupe stanowi program Drift, w którym moment obrotowy trafia wyłącznie na tylne koła. Tryb ten dostępny jest jednak w opcjonalnym pakiecie AMG Dynamic Plus.

2024 Mercedes-AMG CLE 53 4Matic+ Coupe: układ jezdny

Najważniejszą cechą układu jezdnego Mercedesa-AMG CLE 53 4Matic+ Coupe stanowi standardowa tylna oś skrętna. Maksymalnie jej koła skręcają się pod kątem 2,5 stopnia w kierunku przeciwnym do przednich. Dzieje się tak do prędkości 100 km/h, choć tak naprawdę jest zależne od wybranego trybu jazdy.

Tylna oś skrętna wirtualnie skraca rozstaw osi, co skutkuje poprawą zwrotności przy manewrach. Poza tym jej zastosowanie zwiększa zwinność niemieckiego coupe oraz jego szybkość reakcji na komendy wydawane przez kierowcę.

Powyżej 100 km/h (tak naprawdę to różna prędkość zależnie od trybu jazdy) tylne koła skręcają się w tę samą stronę, co przednie maksymalnie o 0,7 stopni. To z kolei wirtualnie zwiększa rozstaw osi niemieckiego auta, przyczyniając się m.in. do poprawy stabilności jazdy.

Co jeszcze znajdziemy w Mercedesie-AMG CLE 53 4Matic+ Coupe? To układ kierowniczy (tzw. trzystopniowy) o zmiennej charakterystyce w zależności od prędkości i trybu jazdy, zawieszenia adaptacyjne z oddzielnymi zaworami do zarządzania odbiciem i kompresją (tryby Comfort, Sport i Sport+) oraz 5 programów jazdy.

Te ostatnie, czyli Slippery, Comfort, Sport, Sport+ i Individual wpływają na wiele kluczowych podzespołów Mercedesa-AMG CLE 53 4Matic+ Coupe. Czyli m.in. na reakcje silnika, skrzyni oraz pracę podwozia, układu kierowniczego i układu przeniesienia napędu.

I jeszcze jedno. Mercedes-AMG CLE 53 4Matic+ Coupe z przodu ma perforowane tarcze hamulcowe o średnicy 370 x 36 mm i stałe czterotłoczkowe zaciski. Z kolei z tyłu ich wymiary to 360 x 26 mm (pływające zaciski jednotłoczkowe).

Nadwozie szersze niż w innych wersjach

Z zewnątrz Mercedes-AMG CLE 53 4Matic+ Coupe wyróżnia się m.in. dwoma przetłoczeniami na masce silnika, a także typową dla modeli AMG osłoną chłodnicy. Ale najważniejsza zmiana względem innych odmian tego modelu to poszerzone przednie i tylne błotniki.

Dzięki temu zabiegowi możliwe było zastosowanie szerszych osi – o 58 mm więcej z przodu i 75 mm z tyłu – względem standardowego Mercedesa CLE Coupe. Seryjnie auto jeździ na kołach 19-calowych, natomiast opcjonalnie – na 20-calowych.

W kabinie znajdziemy kokpit z dwoma ekranami (12,3-calowy wyświetlacz kierowcy i 11,9-calowy ekran centralny), a także rozbudowane oświetlenie nastrojowe. Typowe dla modeli z rodziny AMG, zintegrowane siedzenia obszyto sztuczną skórą połączoną z mikrofibą i wykończono czerwonymi szwami.

Wyposażenie Mercedesa-AMG CLE 53 4Matic+ Coupe obejmuje ponadto czerwone pasy bezpieczeństwa oraz liczne elementy z błyszczącego włókna węglowego. W kabinie znajdziemy też spłaszczoną u dołu kierownicę z przełącznikami funkcji jazdy.

W opcji dostępne są tapicerka ze skóry Nappa, a także fotele AMG Performance, wyróżniające się przede wszystkim mocno wyprofilowanymi boczkami oparcia.

2024 Mercedes-AMG CLE 53 4Matic+ Coupe: cena?

Mercedes-AMG CLE 53 4Matic+ Coupe trafi do dealerów w przyszłym roku. Ceny jeszcze nie ujawniono, ale zapewne będzie z… czwórką z przodu. Czyli powyżej 400 000 zł. Wszak za wariant 450 4Matic trzeba zapłacić 368 500 zł.

Mercedes-AMG CLE 53+ 4Matic Coupe
Mercedes-AMG CLE 53+ 4Matic Coupe
Mercedes-AMG CLE 53+ 4Matic Coupe
Mercedes-AMG CLE 53+ 4Matic Coupe
Mercedes-AMG CLE 53+ 4Matic Coupe
Mercedes-AMG CLE 53+ 4Matic Coupe
Mercedes-AMG CLE 53+ 4Matic Coupe
Mercedes-AMG CLE 53+ 4Matic Coupe
Mercedes-AMG CLE 53+ 4Matic Coupe
Mercedes-AMG CLE 53+ 4Matic Coupe
Mercedes-AMG CLE 53+ 4Matic Coupe
Mercedes-AMG CLE 53+ 4Matic Coupe
Mercedes-AMG CLE 53+ 4Matic Coupe
Mercedes-AMG CLE 53+ 4Matic Coupe
Mercedes-AMG CLE 53+ 4Matic Coupe
Mercedes-AMG CLE 53+ 4Matic Coupe
Mercedes-AMG CLE 53+ 4Matic Coupe
Mercedes-AMG CLE 53+ 4Matic Coupe
Mercedes-AMG CLE 53+ 4Matic Coupe