1 lutego 2025

Używany Mercedes GLE W292 – opinie, usterki. Jaki silnik wybrać? | PORADNIK KUPUJĄCEGO

Mercedes GLE

Mercedes GLE W292 to prestiżowy SUV, którego ceny zaczynają się już od 80 tys. zł. Czy warto zainteresować się tym autem jako alternatywą dla młodszych modeli popularnych producentów? Jakie są jego typowe usterki? Jaki silnik wybrać?

Z tego artykułu dowiesz się jakie są wady i zalety używanego modelu Mercedes GLE W292. Warto zaznaczyć, że opisywana pierwsza generacja GLE to tak naprawdę Mercedes ML W166 (produkowany od 2011 roku) po gruntownej modernizacji. Ten samochód, czyli GLE W292 był produkowany w latach 2015-2019.

Ceny używanych egzemplarzy rozpoczynają się od ok. 80-90 tys. zł. Te z drugiego końca skali – najdroższe, kosztują prawie 300 tys. zł i są to najczęściej odmiany coupe AMG.

Znalazłeś już samochód, który chcesz poddać inspekcji?

Wklej link do ogłoszenia i zamów inspekcję wymarzonego pojazdu

Wklej link do ogłoszenia

Zamów raport z inspekcji
Inspekcja techniczna OTOMOTO

Używany Mercedes GLE W292 – nadwozie, korozja, bezpieczeństwo

Nadwozie GLE w porównaniu z ML-em nie zmieniło się jakoś rewolucyjnie. Podstawowe wymiary to: długość 4,8-4,85 m, szerokość 1,92-1,97 m, wysokość 1,76-1,79 m i rozstaw osi 2,91 m. Auto jest także dosyć ciężkie – na pusto waży od 2130 do 2345 kg w zależności od wersji.

Do wyboru jest tylko jedna, 5-miejscowa wersja – nie występuje wariant 7-miejscowy. Wynika to z faktu, że w gamie mamy jeszcze większą propozycję, czyli model GL/GLS. Mercedes zaoferował natomiast alternatywną odmianę coupe. 

Mercedes GLE z 2015 roku nie był badany przez EuroNCAP. Z racji braku poważnych zmian konstrukcyjnych utrzymano wyniki ML-a z 2012 roku (auto otrzymało wtedy 5 gwiazdek). Badaniu został poddany dopiero „drugi GLE” czyli ten produkowany od 2019 roku i on również otrzymał 5 gwiazdek.

Nie od dzisiaj wiadomo, że Mercedesy nie są jakoś przesadnie dobrze zabezpieczone przed korozją. Owszem GLE jest pod tym względem znacznie lepszy niż np. pierwsza generacja klasy M, ale wciąż nie jest to ideał. Z drugiej strony ewentualne ogniska korozji będą w przypadku tego samochodu znacznie mniejszym problemem niż ślady źle wykonanych napraw blacharskich. Ich ryzyko jest w tym przypadku znacznie większe. Można wręcz w ciemno zakładać, że 95% aut wystawionych do sprzedaży ma coś na sumieniu. Pytanie, na które trzeba odpowiedzieć przed zakupem jest takie: czy szkody były poważne i czy naprawa została wykonana prawidłowo.  

Elementem, na który warto zwrócić uwagę podczas oględzin są ładunki pirotechniczne unoszące maskę w chwili zderzenia. Jeśli znajdziemy ślady ich odpalenia, wiadomo, że samochód miał już kontakt z jakąś przeszkodą.

Używany Mercedes GLE W292 – wnętrze, bagażnik

Zgodnie z oczekiwaniami GLE to komfortowy, wygodny samochód dla 4-osobowej rodziny. Zapewnia także bardzo wysoki komfort jazdy na dalszych trasach. Osoby, które celowo kupują SUV-a z zadowoleniem stwierdzą, że w GLE siedzi się dość wysoko, co przekłada się na wzorową widoczność z miejsca kierowcy.  

Do foteli trudno mieć jakiekolwiek zastrzeżenia. Wysoki tunel środkowy też nie powinien nikogo dziwić. Wszystkie wersje mają mechaniczny napęd na cztery koła 4Matic, więc pod podłogą musiało się znaleźć miejsce na wał napędowy. Bardzo pakowny i jednocześnie ustawny jest też bagażnik. Ma pojemność 690 litrów (hybryda ma o ok. 200 litrów mniej). Po złożeniu kanapy podłoga jest płaska a dostępna objętość wzrasta do 2010 litrów (w hybrydzie 1800 l). Co ciekawe wersja GLE Coupe nie jest wiele gorsza – wyniki 650-1720 l są również jak najbardziej zadowalające.

Używany Mercedes GLE W292 – deska rozdzielcza, wyposażenie

To ostatnia generacja GLE z klasycznymi, zegarowymi wskaźnikami. Model oferowany od 2019 roku ma już duży, cyfrowy wyświetlacz. Generalnie jest to także jeden z ostatnich dość solidnie wykonanych Mercedesów – oczywiście chodzi o namacalną jakość w kabinie.

W ogłoszeniach praktycznie nie pojawiają się wersje podstawowe. Ale nawet one są bogato wyposażone. Na pokładzie znajdziemy zawsze w system kontroli trakcji, układ przeciwblokujący (ABS), systemy stabilizujące pojazd na drodze, automatyczną skrzynie biegów (tańsze wersje mają 7 biegów, a droższe – 9). Seryjne są także napęd na cztery koła 4Matic czy dwustrefowa klimatyzacja. Część tapicerki standardowo pokryta jest sztuczną skórą.

Ciekawostką jest system multimedialny Comand Online z ekranem, który może wyświetlać obraz w technologii 3D. Standardowo na pokładzie znajduje się sterowanie głosowe Linguatronic. Uwagę zwraca również system dźwięku przestrzennego Harman Kardon Logic 7, który dysponuje 14 głośnikami o łącznej mocy 830 W.

Używany Mercedes GLE W292 – zawieszenie, układ napędowy, skrzynia biegów

Zaawansowane wielowahaczowe zawieszenie może być, w zależności od wersji, rozbudowane o pneumatykę. Z jednej strony – to bardzo przydatny dodatek w tak ciężkim, a jednocześnie dość szybkim SUV-ie. Z drugiej – trzeba się liczyć z koniecznością wymiany poszczególnych miechów a nawet kompresora ciśnienia.

W tej generacji GLE po raz pierwszy zastosowano (opcjonalnie) 9-biegowy automat. Trzeba zaznaczyć, że w całym tym technologicznym wyścigu, Mercedes wciąż utrzymuje się w ścisłej czołówce, jeżeli chodzi o produkcję automatów.   

Używany Mercedes GLE W292 – silniki Diesla

Największym zainteresowaniem cieszą się wersje wysokoprężne, ponieważ jako jedyne łączą wysoki moment obrotowy z relatywnie niskim zużyciem paliwa na dalszych trasach i świetnie nadają się do holowania przyczep. Podstawową propozycją w gamie jest popularny, 4-cylindrowy silnik Diesla 2.1/204 KM (GLE 250d). Jak na ten samochód to raczej rozwiązanie „minimum”, ale i tak dysponuje ona momentem 480-500 Nm. To doskonała opcja dla kogoś, kto liczy się z kosztami eksploatacji, ale mimo wszystko szuka wygodnego samochodu do codziennej eksploatacji w cyklu mieszanym.

Alternatywa w postaci jednostki 3.0 V6 CDI/258 KM (GLE 350d) to już zupełnie inna półka jeżeli chodzi o kulturę pracy i osiągi, ale też bez porównania większe wydatki w serwisie. Kupując samochód z przebiegiem 400-500 tys. km trzeba się liczyć z koniecznością regeneracji turbosprężarki, wtryskiwaczy czy nawet wymianą rozrządu. Samo to pochłonie lekko między 10 a 20 tys. zł.

Jeśli dojdzie do tego jeszcze regeneracja układu chłodniczego (uszczelnienie) albo skrzyni biegów – wydatki po zakupie bez problemu mogą przekroczyć nawet 30 tys. zł. Ale wiele osób godzi się z tym, ponieważ w zamian otrzymują samochód, który swoimi parametrami znacznie przewyższa nowsze „ekologiczne” konstrukcje, które można kupić w salonie za mniej niż 200 tys. zł.

Używany Mercedes GLE W292 – silniki benzynowe

Silniki benzynowe są znacznie mniej popularne niż diesle, mają gorsze zaopatrzenie w części i zużywają znacznie więcej paliwa. Wszystkie jednostki mają bezpośredni wtrysk benzyny. W przypadku tego modelu benzynową gamę otwiera turbodoładowana jednostka 3.0 V6 (272 KM/400 Nm – GLE 320). Alternatywnie mamy jeszcze również 3-litrową, ale już podwójnie doładowaną wersję GLE 400 (także jako GLE 43 AMG) oraz wolnossącą 3.5l/306 KM (GLE 350). Nie są one jakoś specjalnie złe, ale jeśli już ktoś nie obawia się wysokich rachunków na stacji, powinien sięgnąć po większy model GLE 500 - 4.7 V8 (435-455 KM/ 700 Nm). To nie tylko mocna, ale także dość trwała konfiguracja, która na dodatek ma rewelacyjne brzmienie. Topową propozycją jest AMG GLE 63 5.5 V8/558-585 KM. Również jest udaną konstrukcją, ale AMG oznacza ograniczoną dostępność części zamiennych.  

Uzupełnieniem gamy benzynowej jest hybryda GLE 500e. To połączenie wersji 3.0 V6 z jednostką elektryczną. Jej atutem są dobre osiągi przy rozsądnym spalaniu na poziomie 4 l/100 km, ale to hybryda plug-in, więc jeśli się jej nie będzie doładowywać z gniazdka o dużych oszczędnościach można zapomnieć.

Popularne silniki

Używany Mercedes GLE W292 – typowe usterki

Wiele osób szuka w internecie listy typowych usterek tego modelu. Tymczasem najpoważniejsze są dwie – cofane liczniki oraz zamaskowane ślady źle wykonanych napraw blacharskich. Większość problemów z którymi spotykają się użytkownicy wynika właśnie z dużych przebiegów lub uszkodzeń powypadkowych.

Możemy wskazać tu np. awarie oświetlenia, nieszczelności w układzie chłodzącym lub pneumatycznym, zużycie skrzyni biegów lub wypracowanie silników. Przed zakupem tego samochodu zdecydowanie warto sprawdzić przynajmniej geometrię zawieszenia, co ewentualnie ujawni przynajmniej te najpoważniejsze uszkodzenia.

Używany Mercedes GLE W292 – ceny, oferta rynkowa

Na rynku jest olbrzymi wybór samochodów. To jeden z najpopularniejszych modeli w tym segmencie. Niestety to także jeden z najbardziej ryzykownych modeli na rynku wtórnym. Niestety w tej klasie nie ma pewniaków.

Zalety i wady

Zalety:

  • bardzo wysoki komfort jazdy
  • wzorowa kultura pracy dostępnych silników
  • kompletne wyposażenie

Wady:

  • wysokie koszty serwisowania
  • duże ryzyko zakupu aut z fałszywą historią
Mercedes GLE przód
Mercedes GLE bok
Mercedes GLE
Mercedes GLE w terenie
Mercedes GLE tył
Mercedes GLE deska rozdzielcza
Mercedes GLE deska rozdzielcza