Mercedes ML W163 – Tani Mercedes na bezdroża | Test OTOMOTO TV
Mercedesa ML, jakby nie patrzeć, to już historia. Produkowany w latach 1997 – 2015 SUV doczekał się trzech generacji i następcy pod zmienioną nazwą. Pierwszy ML, oznaczony kodem fabrycznym W 164 uchodzi jednak za najbardziej trenowe auto. Czy tani używany Mercedes może być dobry?
Pierwsza generacja Mercedesa ML zadebiutowała w 1997 roku i produkowana była aż do 2005. To długo przed tym, gdy BMW dopiero planowało swoje X5. Auto tworzyło dopiero segment, więc jak na terenówkę było bardzo luksusowe, a jak na SUV-a bardzo terenowe.
W 2001 roku auto przeszło facelifting, w którym wizualnie zmieniono m.in. zderzaki i lampy, a kierunkowskazy pojawiły się także w lusterkach. Więcej zmian zaszło we wnętrzu, a pod maską zadebiutowały mocniejsze silniki. ML 430 został zastąpiony silnikiem 5.0 l. V8 i stał się ML 500, a nowy 4 litrowy Diesel V8 w odmianie ML 400 CDI pojawił się w Europie. W 2002 Mercedes uzupełnił gamę o wersję ML 350 z 3.7 l. silnikiem V6, który na niektórych rynkach zastąpił ML 320.
Następca G klasy na Pajero
Mercedes ML pierwotnie miał zastąpić produkowaną od 1979 roku G klasę. W sprawie następcy, Mercedes nawiązał nawet współpracę z Mitsubishi, a auto miało powstać na równie legendarnym, co klasa G, Mitsubishi Pajero. Niestety plany w 1992 roku wzięły w łeb, jak oficjalnie mówiono z przyczyn „technicznych”. Mercedes jednak samemu postanowił dokończyć projekt, zmieniając chęć zastępowania klasy G. Nowa „terenówka” miała być niemal tak samo dzielna, ale bardziej luksusowa.
Nie trudno się domyślić, że Mercedes ML pomyślany był, jako auto na rynek amerykański. Stąd duże silniki. To właśnie w Alabamie zlokalizowano także jego produkcję.
Ostatecznie auto zostało zbudowane na nowej platformie z wykorzystaniem ramy, a to była wówczas rzadkość. ML miał stały napęd na cztery koła, trzy mechanizmy różnicowy i reduktor renomowanej firmy BorgWarner.
Długość auta to nieco ponad 4,5 m, a rozstaw osi 2,8 m. Jak na potrzeby przyzwyczajonych do dużych samochodów amerykanów – niewiele, choć ML mógł być siedmioosobowy, czyli w dużym bagażniku (660 l) zmieszczono jeszcze trzeci rząd foteli.
Wnętrze jest typowe dla Mercedesów z lat 90. Dobrej jakości materiały, skórzana tapicerka drewno i nienaganne wykonanie. Zaskoczeniem dla klientów mogło być to, że luksusowy standard utrzymany był w samochodzie o terenowych aspiracjach. Całość dopełniały wygodne fotele, szeroki podłokietnik i miękka kanapa z tyłu. To w dużej mierze ona sprawiła, że ML stał się za oceanem ulubionym samochodem dla opiekunek. Jakoś trzeba było wozić dzieciaki do szkoły.
Mercedes ML — jaki silnik?
Gama silników jest całkiem spora. Najmniejsze motory mają zaledwie 2,3 litra pojemności i moc 150 KM. To czterocylindrowe silniki. Kolejne to już V6 i V8 o pojemności od 3,2 do 5,4 l. Oczywiście ten największy zarezerwowany jest dla wersji AMG, która pojawiła się w 2000 roku. ML 55 AMG miał 3478 KM i przyspieszał do setki w 6,8 sekundy. Jak na ówczesne czasy był to niespotykany wynik.
Silniki benzenowe stosowane były w wielu innych modelach Mercedesa, dlatego dostępność części jest duża. Silniki nie są też szczególnie awaryjne. Jeśli już to warto sprawdzić automatyczne skrzynie biegów.
W ofercie Mercedesa ML nie zabrakło także silników wysokoprężnych, choć wybór ograniczał się do pięciocylindrowego motory 2,7 l i czterolitrowego V8.
Mercedes ML – ile kosztuje?
Ważniejsze niż to, ile kosztuje używany ML, jest stan ramy i blacharki. Auto podatne jest bowiem na korozję. O ile z blachami można sobie poradzić, choć to kłopotliwe i kosztowne, skorodowanej ramy naprawić się nie da. Przynajmniej jest to nieopłacalne.
Szukają używanego ML-a, a jak niektórzy mówią Mercedesa Klasy M, trzeba, zatem zwrócić szczególną uwagę właśnie na ten element. Stąd nie dziwią ceny używanych egzemplarzy. Ładnie wyglądający z zewnątrz Mercedes ML I generacji (W163) to wydatek nawet 14 tysięcy złotych. Wśród ogłoszeń na OTOMOTO, tańszych aut również nie brakuje. A jeśli ktoś szuka mocniejszych wrażeń, wystarczy nieco ponad 40 tys. na wersję AMG.
W tym odcinku testujemy Mercedesa ML W163 pierwszej generacji, SUV-a, który w przeciwieństwie do dzisiejszych konstrukcji ma jeszcze sporo offroadu w swoim DNA. ML W163 to model, który można kupić stosunkowo tanio, jak na Mercedesa - ale to nie znaczy, że każdego będzie na niego stać. Z czego to wynika? Czym ML W163 różni się od klasycznych terenówek, a czym od konkurencyjnego Volkswagena Touarega czy BMW X5? Czy Mercedes zawsze oznacza bogate wyposażenie? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w najnowszym filmie OTOMOTO TV. Zapraszamy do oglądania.






