23 października 2024

Mercedes otworzył zakład recyklingu. 50 tys. modułów trafi do aut na prąd

Mercedes otworzył właśnie pierwszy w Europie zakład recyklingu akumulatorów ze zintegrowanym procesem mechaniczno-hydrometalurgicznym. Inwestycja, której koszt wyniósł kilkadziesiąt milionów euro, powstała w Kuppenheim w południowych Niemczech (Badenia-Wirtembergia).

Jak podkreśla producent, zakład jest w stanie osiągnąć pułap odzysku na poziomie ponad 96%. Dotyczy on cennych i rzadkich surowców, takich jak lit, nikiel i kobalt, które zostaną wykorzystane w nowych akumulatorach przyszłych, elektrycznych Mercedesów.

Zdolności produkcyjne szacuje się na 2500 ton, co pozwala na wytworzenie ponad 50 000 nowych modułów akumulatorowych rocznie – informuje portal elektromobilni.pl.

Recykling baterii: zrównoważona produkcja

„Mercedes postawił sobie za cel produkcję samochodów w zrównoważony sposób. Jako pionier inżynierii motoryzacyjnej, pierwsza w Europie zintegrowana fabryka recyklingu akumulatorów z procesem mechaniczno-hydrometalurgicznym, stanowi kluczowy kamień milowy w kierunku zwiększenia zrównoważonego rozwoju surowców" – mówi Ola Kallenius, prezes zarządu Mercedes-Benz Group AG.

„Wraz z naszymi partnerami z przemysłu i nauki wysyłamy silny innowacyjny sygnał na rzecz zrównoważonej mobilności elektrycznej i tworzenia wartości w Niemczech i Europie" – dodaje Kallenius.

Partnerem technologicznym Mercedesa w fabryce recyklingu akumulatorów jest Primobius. To spółka joint venture z australijskim producentem technologii procesowych Neometals. Zakład otrzymał dofinansowanie od niemieckiego Federalnego Ministerstwa Gospodarki i Działań Klimatycznych w ramach projektu naukowo-badawczego z trzema niemieckimi uniwersytetami.

Wszystkie etapy w jednym miejscu

Po raz pierwszy w Europie zakład recyklingu akumulatorów Mercedesa obejmuje wszystkie kroki: od rozdrobnienia modułów akumulatorowych po suszenie i przetwarzanie aktywnych materiałów.

Wieloetapowy proces mechaniczny sortuje i oddziela tworzywa sztuczne, miedź, aluminium oraz żelazo. Proces hydrometalurgiczny przeznaczony jest do tzw. masy czarnej. Są to materiały aktywne, które tworzą elektrody komórek akumulatora. Cenne metale: kobalt, nikiel i lit zostają ekstrahowane (wymywane) indywidualnie w wielostopniowym procesie chemicznym.

W przeciwieństwie do pirometalurgii, stosowanej obecnie w Europie, proces hydrometalurgiczny jest mniej intensywny pod względem zużycia energii i odpadów materiałowych. Niskie temperatury (do 80 stopni Celsjusza) oznaczają mniejsze zużycie energii.

Ponadto, podobnie jak wszystkie zakłady produkcyjne Mercedesa, zakład recyklingu w Kuppenheim jest zaopatrywany w 100% zieloną energię elektryczną. Powierzchnię dachu budynku (6800 metrów kwadratowych) wyposażono w system fotowoltaiczny o wydajności szczytowej ponad 350 kW.