1 grudnia 2023

A więc wojna! Na szczęście – tylko cenowa. MG wchodzi na polski rynek z SUV-em tańszym od Dacii Duster. Czy to będzie hit?

MG ZS

MG odrobiło lekcję i wprowadza na polski rynek auta idealnie skrojone pod masowe gusta. Największe zalety jego samochodów to niezwykle konkurencyjne ceny oraz 7-letnia gwarancja mechaniczna. Jednak czy to wystarczy, aby przekonać do siebie klientów?

MG to brytyjska marka o długich tradycjach, ale i trudnej historii. Jej początki datuje się na 1924 rok, jednak we współczesnych dziejach tego producenta moment przełomowy wyznacza inna data. To rok 2005. Właśnie wtedy firma MG Rover Group ogłosiła bankructwo. Wówczas do gry wkroczyli Chińczycy.

By ułatwić sobie ekspansję na Starym Kontynencie, markę MG przejął chiński SAIC Motor (Shanghai Automobile Industry Corporation), będący obecnie siódmym największym producentem samochodów na świecie i liderem rynku w Państwie Środka.

Roczna sprzedaż koncernu przekracza 7 milionów pojazdów rocznie. Teraz SAIC Motor na poważnie wkracza do Europy. Choć na naszym rynku dostępne są już inne marki z portfolio koncernu (jak np. Maxus; test modelu Mifa 9 znajdziesz TUTAJ), to jednak dopiero rozpoczęcie sprzedaży MG oznacza początek prawdziwej walki o klienta. Jej stawką jest podbój europejskiego rynku.

Wczoraj (30 listopada) mieliśmy okazję poznać z bliska trzy modele, które właśnie trafiły do polskich salonów. Łączą je niewygórowana cena, 7-letnia gwarancja mechaniczna, ale i... wspólny problem.

Widowiskowy, elektryczny MG Cyberster to pieśń przyszłości. Póki co nie trafi jeszcze na rynek.

Przezwyciężyć stereotypy

Nie ma co ukrywać – przez długie lata produkty chińskiego przemysłu były w Europie synonimem marnej jakości wykonania oraz wątpliwej trwałości. Jednak to już przeszłość. Dziś firmy z Państwa Środka bez kompleksów rywalizują w branży elektroniki czy odnawialnych źródeł energii. Nadeszła więc pora na motoryzację.

Jednak czym innym jest przekonać ludzi do kupna telefonu za kilkaset (czy nawet kilka tysięcy) złotych, a czym innym do podjęcia decyzji o pozostawieniu w salonie samochodowym... no właśnie: jakiej kwoty?

I tu pojawia się pierwsze pozytywne zaskoczenie. Brytyjskie MG pod chińską banderą wypływa na szerokie wody wypowiadając wręcz wojnę cenową. Wprowadzone właśnie na polski rynek SUV-y to wręcz bezkonkurencyjna oferta.

Do rangi symbolu urasta metka, którą przyczepiono do najtańszego modelu ZS. Jego ceny zaczynają się od 79 800 zł. To o równe 100 zł taniej niż trzeba zapłacić za Dacię Duster, a więc samochód słynący z bezkonkurencyjnej relacji ceny do jakości. Trudno o bardziej jednoznaczny znak.

Ale to nie koniec. Kolejną propozycją w gamie jest nieco większy model HS. Jego ceny startują z pułapu 103 800 zł. Natomiast elektryczne MG4 EV w podstawowej wersji kosztuje 125 000 zł.

Choć ceny są nad wyraz konkurencyjne, to jednak wciąż nie rozwiązują bodaj największego problemu marki, a więc pytania o jakość i niezawodność. MG wydaje się być jednak nad wyraz pewne trwałości swoich produktów, odpowiadając 7-letnią gwarancją (limit przebiegu to 150 000 km). Niemal identyczny zabieg wiele lat temu zastosowała Kia. MG dorzuca do tego coś jeszcze: 7 lat darmowych przeglądów oraz 7 lat assistance.

Z dużą dozą prawdopodobieństwa można uznać, że takie warunku obsługi posprzedażnej powinny uspokoić nawet największych sceptyków. A skoro tak – co znajdą w salonach?

Dwa SUV-y i elektryk

Nie da się ukryć, że konkurencyjne ceny i atrakcyjne warunku gwarancji to ważny, ale nie kluczowy element składowy. Do pełnego sukcesu niezbędna jest jeszcze atrakcyjna gama modeli. Przy czym atrakcyjność należy rozpatrywać w kilku aspektach.

Aby w ogóle zainteresować klientów swoją ofertą, trzeba zaproponować im modele, których potrzebują. Brzmi jak banał? Być może, ale historia pokazuje, że wcale nie jest to takie oczywiste. Wszyscy pamiętamy nowe otwarcie Alfy Romeo, do którego posłużyła Giulia, a więc sedan klasy średniej, czyli model reprezentujący ten segment rynku, który szczyt popytu miał już dawno za sobą.

MG odrobiło tę lekcję i wchodzi do gry z SUV-ami. Czyli pojazdami, które we współczesnym świecie są najbardziej pożądanym typem aut osobowych.

MG ZS: materiał na przebój

I tak, model ZS reprezentuje segment B-SUV (rywale to m.in. Renault Captur czy Suzuki Vitara). To najchętniej kupowany samochód MG na Starym Kontynencie. I trudno się dziwić.

W Polsce to auto dostępne będzie z czterocylindrowym, wolnossącym silnikiem benzynowym o pojemności 1,5 litra i mocy 106 KM, połączonym z 5-biegową, manualną skrzynią biegów. W ofercie będzie też trzycylindrowa, turbodoładowana jednostka o pojemności 1 litra i mocy 111 KM. Tu do wyboru będzie jedna z dwóch 6-biegowych przekładni (manualna lub automatyczna).

Jednak najciekawsze są oczywiście ceny:

  • 1.5 MT Excite: 79 800 zł
  • 1.5 MT Exclusive: 86 200 zł
  • 1.0 MT Exclusive: 91 000 zł
  • 1.0 AT Exclusive: 96 300 zł

MG HS

MG HS będzie walczył o uwagę klientów w segmencie C-SUV. Tu nie będzie możliwości wyboru silników: pod maską HS-a znajdzie się turbodoładowana jednostka o pojemności 1,5 litra i mocy 162 KM. Standardem będzie manualna przekładnia, a w opcji znajdzie się dwusprzęgłowa skrzynia DCT o 7 przełożeniach. Ceny?

  • 1.5 T MT Standard: 103 800 zł
  • 1.5 T MT Excite: 109 500 zł
  • 1.5 T MT Exclusive: 117 300 zł
  • 1.5 T AT Excite: 115 200 zł
  • 1.5 T AT Exclusive: 123 500 zł

MG4

MG4 to samochód elektryczny oparty na platformie MSP Na polskim rynku dostępny będzie w pięciu wariantach.

Wersja podstawowa to MG4 Electric Standard z tylnym napędem i baterią o pojemności 51 kWh. Zapewnia ona zasięg do 350 km (cykl WLTP). Silnik elektryczny ma moc 170 KM. Ceny tego modelu zaczynają się od 125 200 zł. To wersja bazowa.

Dwie kolejne (MG4 Electric Comfort i MG4 Electric Luxury) mają już większą baterię o pojemności 64 kWh i silnik elektryczny o mocy 204 KM. Ich zasięg też jest większy i wynosi 450 km. Wariant Comfort to wydatek minimum 141 900 zł, a Luxury startuje od 150 600 zł.

Dla potrzebujących jeszcze większego zasięgu MG też ma coś w zanadrzu. To wariant Luxury Long-Range. Z baterią o pojemności 77 kWh, silnikiem elektrycznym o mocy 244 KM i zasięgiem do 520 km (WLTP).

Na szczycie gamy znalazła się zaś odmiana XPOWER z napędem na wszystkie koła, dwoma silnikami elektrycznymi (przednim i tylnym) i mocą wynoszącą 435 KM. Cena? 169 900 zł.

Gdzie i kiedy kupić MG?

Sprzedaż samochodów MG właśnie startuje. Pierwsze salony uruchomiono już w Warszawie, a od stycznia 2024 roku do sieci dealerskiej dołączą punkty zlokalizowane w innych dużych miastach.

CZYTAJ TEŻ: Oto 10 chińskich marek dostępnych na polskim rynku.