Mimo zakupu nowych urządzeń, w Polsce fotoradarów… ubywa. Ile ich jest? Co z kamerami?

Pomimo zakupu nowych urządzeń na drogach jest coraz mniej fotoradarów. Powoli rośnie za to liczba kamer monitorujących przejazdy na czerwonym świetle oraz urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości. Piraci drogowi nie mają się jednak z czego cieszyć.
Szczególnie w mediach społecznościowych Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym chwali się uruchamianiem nowych urządzeń do dyscyplinowania kierowców. Można więc odnieść wrażenie, że nasze drogi są wręcz najeżone kamerami i fotoradarami. Tymczasem sprzętu wcale nie ma tak wiele, a nawet go ubywa. Jednak jest on znacznie bardziej skuteczny i wydajny.
Ile jest fotoradarów i kamer obecnie na drogach?
Ile jest fotoradarów i kamer – w ubiegłym roku było więcej
Na koniec 2023 r. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym informowało, że w systemie działa 583 stacjonarne urządzenia rejestrujące. W rzeczywistości na drogach działa 467 fotoradarów oraz 35 odcinkowych pomiarów prędkości i 31 kamer rejestrujących przejazd na czerwonym świetle. Wynika z tego, że ITD magazynowała 50 urządzeń. Część sprzętu czekała na przeniesienie w inne miejsce, zakończenie remontu drogi lub była w serwisie z powodu legalizacji bądź usterki.
Ile jest fotoradarów i kamer – miało być więcej, a jest mniej
Pierwszy etap rozbudowy systemu obejmuje montaż 26 fotoradarów w lokalizacjach dotychczas nieobjętych kontrolą CANARD. Przy okazji Multaradary CD zastąpiły 98 najstarszych, awaryjnych fotoradarów w systemie CANARD. 147 kolejnych wymieniono na Mesta Fusion RN, a w 2 lokalizacjach zamontowano urządzenia TraffiStar SR390. Po instalacji nowych urządzeń i wymianie starych na drogach działa 449 fotoradarów (stan na koniec trzeciego kwartału 2024 r.), czyli o 18 mniej niż na początku roku. Remonty dróg, zmiany lokalizacji, awarie i dewastacje wpływają na liczbę aktywnych urządzeń. Docelowo ma ich być 472.
Ile jest fotoradarów i kamer – przybywa jedynie kamer
W przypadku kamer rachunek jest prosty – ich liczba rośnie. Według danych CANARD z końcem września 2024 r. kierowców dyscyplinowało 51 systemów rejestrujących prędkość średnią. W ciągu 9 miesięcy przybyło ich 16, a docelowo ma ich być 71.
Do 31 kamer monitorujących przejazdy na czerwonym świetle (stan na koniec 2023 r.) dołączyło 16 kolejnych. Na włączenie do systemu czekały jeszcze 4 kamery, co oznacza, że kierowców dyscyplinuje już 51 urządzeń.
Sumarycznie na drogach działa lub może działać 594 stacjonarne urządzenia. To co prawda niewielki wzrost wobec ubiegłego roku, zaledwie o 11 sztuk, ale ponieważ są nowsze, są mniej zawodne. Mogą więc działać niemal przez 365 dni w roku. Warto też pamiętać, że ITD ogłosiła przetarg na zakup nowego sprzętu, w tym 70 fotoradarów.