Mini Cooper. Tak wygląda nowe wcielenie brytyjskiego malucha.
Mini, czyli tak naprawdę Mini Cooper mocno się zaokrąglił. Nadwozie ma zmienione proporcje i nie tak pudełkowaty kształt. Nadal jednak auto wygląda jak zabawka na kołach. Kiedy premiera?
Na kilka miesięcy przed oficjalną premierą Mini Cooper zostało przyłapane na ulicy i to przy okazji realizacji zdjęć reklamowych. Bez kamuflażu, w pełnej krasie Mini paradowało przed kamerą no i ciekawskimi przechodniami.
Samochód wyraźnie się zaokrąglił. Nie ma już tak pudełkowatego kształtu. Przednia i tylna szyba są mocniej pochylone. Inna jest też linia maski i charakterystyczny grill. Duże zmiany pojawił się także w tylnej części samochodu. Zmienił się kształt tylnych świateł. Zamiast prostokąta mamy teraz coś, co przypomina trójkąt. Nie wygląda to dobrze, ale na szczęście pozostawiono grafikę brytyjskiej flagi. Lampy nie są też połączone modnym ostatnio czerwonym paskiem Led. Listwa jest czarna, a na niej nazwa modelu.
Mini - jaki napęd?
Wszystko wskazuje na to, że Mini Cooper czwartej generacji będzie wyłącznie elektryczne. Auto powstało na platformie, która nie przewiduje napędu spalinowego. W przyszłości ma powstać także usportowiona wersja JCW, a także kabriolet.
Według przecieków elektryczny Mini Cooper będzie miał dwie pojemności akumulatorów: 40 kWh i 54 kWh, i napęd o dwóch mocach: 181 i 215 KM.
Mini – brytyjska legenda
Nowe Mini to już czwarta generacja modelu, ale od czasów, kiedy Mini trafiło w niemieckie ręce BMW. Pierwsza zadebiutowała w 2000 roku, na rok po przejęciu Mini przez BMW. Mini o kodzie fabrycznym R50/52/53 było małe zgrabne i mocno nawiązywało do swoich poprzedników.
Kolejna generacja R56/57 pojawiła się w 2006 roku i przetrwała do 2013 roku. Auto nieznacznie urosło, ale wykorzystywało tę samą platformę. Różnicą były silniki. W Mini pojawiły się silniki wspólnie budowane przez BMW i koncern PSA.
Trzecia generacja Mini F55/56/57 przyniosła sporo zmian. Przede wszystkim Mini straciło swój charakter minisamochodu. Trudno się dziwić, bo auto powstało na platformie BMW o nazwie UKL, wspólnej dla BMW 2 Active Tourer. Pojawiły się też aż sześć nowych silników od 1.2 l. do 2.0 l.
Czwarta generacja, która oficjalnie ma się pojawić w tym roku, będzie także rewolucyjna. Nie tylko za sprawą nowego designu, ale także wyłącznie elektrycznego napędu.
Mini to jednak przecież legenda brytyjskiej motoryzacji oryginalnie produkowana od 1959 roku. Do 2000 roku, kiedy ostatecznie zakończono montaż Mini, powstało aż 7 generacji:
- Mark I: 1959–1967
- Mark II: 1967–1970
- Mark III: 1969–1976
- Mark IV: 1976–1983
- Mark V: 1984–1990
- Mark VI: 1990–1996
- Mark VII: 1996–2000
Mini od samego początku było małym, tanim i ekonomicznym autem. Miało zmotoryzować Wielką Brytanię i sprawić, że na samochód będzie mogło pozwolić sobie wielu kierowców. Na początku silniki były małej pojemności (800 ccm), przez lata jednak montowano coraz większe i mocniejsze jednostki. W ostatniej generacji pozostał silnik 1.2 l. o mocy ok. 78 KM.