Mini Countryman Cooper SD – Mini w wersji maxi. | Test
Mini Countryman I to dla marki Mini i jej właściciela BMW samochód niezwykły. Z jednej strony zrywa z małymi gabarytami, z drugiej jest pierwszym crossoverem marki i pierwszym od wielu lat modelem z dwiema parami drzwi bocznych. Czy warto zwrócić uwagę na Mini Countryman Cooper SD, czyli najmocniejszą wersję?
Warto przypomnieć, że brytyjska marka Mini należąca do koncernu British Motor Corporation w wyniku problemów finansowych została sprzedana BMW w 1994 roku. Aż sześć lat trwało przygotowania nowego modelu. Mini One zadebiutowało w 2000 roku i od razu podbiło serca fanów małych, miejskich samochodów. W międzyczasie pojawiła się wersja kabrio, a kolejny nowy model zadebiutował w 2007 roku i był to Clubman.
Countryman, przejął nazwę od Mini Countrymana z lat 60. Oryginał był niewielkim kombi ze skrzydłowymi drzwiami bagażnika. Nowy Countryman to jednak nie kombi a pierwszy crossover marki. Do sprzedaży trafił w 2010 roku i produkowany był dość krótko, bo do 2016 roku. W międzyczasie (2013) pojawiła się 3-drzwiowa odmiana Countrymana — Mini Paceman, który przez producenta traktowany był jak oddzielny model.
Mini Coutryman — Wnętrze
W stosunku do zwykłego Mini auto otrzymało dodatkową parę drzwi i urosło aż o 40 cm. Rozstaw osi wzrósł o 13 cm. W efekcie Countryman stał się największym Mini w ofercie i wreszcie mógł swobodnie zmieścić czwórkę osób plus bagaż.
Wnętrze urządzone jest jednak w typowy dla Mini sposób. Duży okrągły wyświetlacz w centralnej części deski rozdzielczej i mały przed oczyma kierowcy to już znak rozpoznawczy Mini. Do tego fikuśne przełączniki, które tworzą niesamowity klimat. Na szczęście większy rozstaw osi przełożył się na większą przestrzeń w środku auta. Może nie jest to rodzinne auto, ale cztery osoby zmieszczą się tutaj dość wygodnie.
Wiosną 2014 roku Countryman został poddany liftingowi. Stylistycznie Countryman nieco upodobnił się do Mini hatchback nowej generacji, lifting dotknął głównie pas przedni i zderzaki. Ponadto poszerzono wyposażenie i modernizacji poddano jednostki napędowe.
Mini Coutryman – jaki silnik wybrać?
Pod maskę trafiły te same silniki, znane z Mini II (R56). Zachowano nawet te same nazwy poszczególnych modeli (One/One D, Cooper/Cooper D, Cooper S/Cooper SD).
I choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wersji silnikowych jest sporo, wszystkie benzynowe Countrymany mają ten sam silniki o pojemności 1.6 l. W One i Cooperze stosowano jednak jego wolnossące odmiany o mocy 98 KM i 122 KM, w Cooperze S i mocniejszych – turbodoładowane z bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocach 184, 190, 218 KM.
W przypadku diesli do napędu wykorzystywano silnik tej samej pojemności (1598 cm³) o mocy 90 KM lub i większy – 2-litrowy o mocy 143 KM, Co ciekawe, oba silniki występowały również w wersji 112-konnej. I właśnie ten ostatni silnik pochodzi bezpośrednio z BMW. Pozostałe są wspólnym dziełem BMW i PSA (benzynowe 1.6 l.) i niestety nie cieszą się dobrą opinią.
W przypadku mocniejszych odmian istniała możliwość wyboru napędu na cztery koła z elektronicznie sterowanym sprzęgłem międzyosiowym.
Dane techniczne
Model | Pojemność skokowa | Układ cylindrów | Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0-100 km/h (manual/automat) | Prędkość maksymalna (manual/automat) | Średnie zużycie paliwa (manual/automat) |
Silniki benzynowe: | |||||||
One od 7/2010 | 1598 cm³ | R4 | 98 KM przy 6000 obr./min | 153 Nm przy 3000 obr./min | 11,9/13,9 s | 173/168 km/h | 6,0/7,2 l/100km |
One od 7/2014 | 1598 cm³ | R4 | 98 KM przy 6000 obr./min | 153 Nm przy 3000 obr./min | 11,9/13,9 s | 175/170 km/h | 5,7/6,9 l/100km |
Cooper od 7/2010 | 1598 cm³ | R4 | 122 KM przy 6000 obr./min | 160 Nm przy 4250 obr./min | 10,5/11,6 s | 190/182 km/h | 6,0/7,2 l/100km |
Cooper od 7/2014 | 1598 cm³ | R4 | 122 KM przy 6000 obr./min | 160 Nm przy 4250 obr./min | 10,4/11,6 s | 191/184 km/h | 5,9/6,9 l/100km |
Cooper ALL4 od 7/2013 | 1598 cm³ | R4 | 122 KM przy 6000 obr./min | 160 Nm przy 4250 obr./min (manual) 190 Nm przy 4250 obr./min (automat) | 11,9/11,7 s | 184/182 km/h | 6,9/7,5 l/100km |
Cooper ALL4 od 7/2014 | 1598 cm³ | R4 | 122 KM przy 6000 obr./min | 160 Nm przy 4250 obr./min (manual) 190 Nm przy 4250 obr./min (automat) | 11,5/11,7 s | 186/184 km/h | 6,7/7,0 l/100km |
Cooper S od 7/2010 | 1598 cm³ | R4 | 184 KM przy 5500 obr./min | 240 Nm przy 1600-5000 obr./min 260 Nm przy 1700-4500 obr./min z overboost | 7,6/7,9 s | 215/210 km/h | 6,1/7,1 l/100km |
Cooper S od 7/2014 | 1598 cm³ | R4 | 190 KM przy 5500 obr./min | 240 Nm przy 1600-5000 obr./min 260 Nm przy 1700-4500 obr./min z overboost | 7,5/7,8 s | 218/214 km/h | 6,0/6,8 l/100km |
Cooper S ALL4 od 7/2010 | 1598 cm³ | R4 | 184 KM przy 5500 obr./min | 240 Nm przy 1600-5000 obr./min 260 Nm przy 1700-4500 obr./min z overboost | 7,9/8,3 s | 210/205 km/h | 6,7/7,7 l/100km |
Cooper S ALL4 od 7/2014 | 1598 cm³ | R4 | 190 KM przy 5500 obr./min | 240 Nm przy 1600-5000 obr./min 260 Nm przy 1700-4500 obr./min z overboost | 7,7/8,1 s | 215/213 km/h | 6,4/7,1 l/100km |
John Cooper Works ALL4 od 9/2012 | 1598 cm³ | R4 | 218 KM przy 6000 obr./min | 280 Nm przy 1900-5000 obr./min 300 Nm przy 2100-4500 obr./min z overboost | 7,0/7,0 s | 225/223 km/h | 7,4/7,9 l/100km |
John Cooper Works ALL4 od 7/2014 | 1598 cm³ | R4 | 218 KM przy 6000 obr./min | 280 Nm przy 1900-5000 obr./min 300 Nm przy 2100-4500 obr./min z overboost | 6,9/6,9 s | 228/225 km/h | 7,1/7,5 l/100km |
Silniki wysokoprężne: | |||||||
One D od 7/2010 | 1598 cm³ | R4 | 90 KM przy 4000 obr./min | 215 Nm przy 1750-2500 obr./min | 12,9/- s | 170/- km/h | 4,4/- l/100km |
One D od 7/2014 | 1598 cm³ | R4 | 90 KM przy 4000 obr./min | 215 Nm przy 1750-2500 obr./min | 12,9/- s | 171/- km/h | 4,2/- l/100km |
Cooper D od 7/2010 | 1598 cm³ | R4 | 112 KM przy 4000 obr./min | 270 Nm przy 1750-2250 obr./min | 10,9/- s | 185/- km/h | 4,4/- l/100km |
Cooper D od 2/2011 | 1598 cm³ (manual) 1995 cm³ (automat) | R4 | 112 KM przy 4000 obr./min | 270 Nm przy 1750-2250 obr./min | 10,9/11,3 s | 185/180 km/h | 4,4/5,6 l/100km |
Cooper D od 7/2014 | 1598 cm³ (manual) 1995 cm³ (automat) | R4 | 112 KM przy 4000 obr./min | 270 Nm przy 1750-2250 obr./min | 10,9/11,3 s | 186/181 km/h | 4,2/5,6 l/100km |
Cooper D ALL4 od 7/2010 | 1598 cm³ | R4 | 112 KM przy 4000 obr./min | 270 Nm przy 1750-2250 obr./min | 11,6/- s | 180/- km/h | 4,9/- l/100km |
Cooper D ALL4 od 2/2011 | 1598 cm³ (manual) 1995 cm³ (automat) | R4 | 112 KM przy 4000 obr./min | 270 Nm przy 1750-2250 obr./min | 11,6/11,8 s | 180/175 km/h | 4,9/6,0 l/100km |
Cooper D ALL4 od 7/2014 | 1598 cm³ (manual) 1995 cm³ (automat) | R4 | 112 KM przy 4000 obr./min | 270 Nm przy 1750-2250 obr./min | 11,6/11,9 s | 181/176 km/h | 4,7/5,9 l/100km |
Cooper SD od 3/2011 | 1995 cm³ | R4 | 143 KM przy 4000 obr./min | 305 Nm przy 1750-2700 obr./min | 9,3/9,5 s | 198/195 km/h | 4,6/5,7 l/100km |
Cooper SD od 7/2014 | 1995 cm³ | R4 | 143 KM przy 4000 obr./min | 305 Nm przy 1750-2700 obr./min | 9,2/9,4 s | 200/197 km/h | 4,5/5,7 l/100km |
Cooper SD ALL4 od 3/2011 | 1995 cm³ | R4 | 143 KM przy 4000 obr./min | 305 Nm przy 1750-2700 obr./min | 9,4/9,5 s | 195/193 km/h | 4,9/6,1 l/100km |
Cooper SD ALL4 od 7/2014 | 1995 cm³ | R4 | 143 KM przy 4000 obr./min | 305 Nm przy 1750-2700 obr./min | 9,3/9,4 s | 197/195 km/h | 4,8/5,9 l/100km |
Mini Coutryman – typowe usterki
Najbardziej problematyczne okazują się turbodoładowane silniki o pojemności 1.6 l. dzieła BMW i PSA. We francuskich modelach noszą one nazwę THP. Największy ich kłopot to awarie łańcucha rozrządu spowodowane wadą napinacza (koszt naprawy to ok. 1500 zł). Silnik potrafi także zużywać sporo oleju, a jeśli będzie go za mało, może dojść nawet do zatarcia lub w najlepszym przypadku uszkodzenia turbosprężarki.
Podobnie ma się z dwulitrowym dieslem, którego również trapią problemy z rozrządem, jednak przy regularnym serwisie nie powinno być problemów.
Mini Coutryman – jaka wersje wybrać?
W zasadzie wszystkie silniki w Mini Coutryman obarczone są dużym ryzykiem. W sumie nie ma ich zbyt wiele, więc wydaje się, że dwulitrowy Diesel będzie rozsądnym wyborem. Warto jednak pamiętać, że po problemach z rozrządem w silnikach 1.6 l. producent przeprowadził wiele zmian, które miały wyeliminować usterki.
Z pewnością warto sobie odpuścić najsłabsze odmiany auta. Choć Mini Coutryman wielki nie jest, to jednak 90 KM na auto o tych gabarytach może rozczarować.
Mini Coutryman w sporcie
Mini chcąc zaistnieć w świecie motorsportu, stworzyło rajdową odmianę Coutrymana — Mini John Cooper Works WRC. Auto wyposażone jest w turbodoładowany silnik 1.6 o mocy około 300 KM i stały napęd na cztery koła. Skonstruowane zostało przez firmę Prodrive i pojawiło się na rajdowych trasach w sezonie 2011.
Z kolei odmiana Mini All4 Racing skonstruowana została przez X-raid na potrzeby rajdów terenowych. Wyposażona jest w turbodoładowany zmodyfikowany silnik wysokoprężny BMW N57 o pojemności 3 litrów o mocy 300 KM i ok. 700 Nm momentu obrotowego. Auta o tej specyfikacji zwyciężyły m.in. w rajdzie Dakar 2012 (Peterhansel) i Baja Poland 2012. Przez wiele lat takim właśnie autem jeździł Krzysztof Hołowczyc.
Mini Coutryman Cooper SD – ceny
Mimo nie za dobrej opinii o silnikach Mini, na rynku wtórnym sporo jest aut tej marki. Trudno się dziwić. To auto świetnie wyglądające, stylowe i modne na dodatek jeżdżące jak gokart i to nawet w wersji crossoverowej. Najmniej jest aut w najmocniejsze wersji, czyli Cooper SD. O ile zwykłego Coutrymana można kupić już za 25 tys. zł, tak w tej odmianie trzeba się przygotować na wydatek nawet 50 tys. zł.