Moduł komfortu: co to jest, jaką pełni rolę i jakie są objawy i przyczyny awarii?

Centralny zamek i elektrycznie otwierane szyby to przykłady systemów, których działanie kontroluje moduł komfortu. A jak funkcjonuje sam podzespół?
Czym jest moduł komfortu?
Moduł komfortu, jak sama nazwa wskazuje, to urządzenie elektroniczne odpowiadające za systemy zapewniające komfort kierowcy. Warto wspomnieć, że w różnych markach moduł komfortu może mieć inne nazwy, np. we francuskich samochodach grupy PSA jest to BSI (Built in Systems Interface), w dawnej grupie FCA, czyli m.in. we Fiacie, Jeepie, Alfie Romeo i Lanci – NBC, w BMW jest to JBE, a w Renault UCH. Za to grupa Volkswagen pozostała przy nazwie moduł komfortu.
Moduły komfortu są sterowane za pomocą magistrali transmisji danych: CAN, LIN, MOST lub poprzez sieć radiową Bluetooth.
- Szeregowa magistrala komunikacyjna LIN (Local Interconnect Network) to najprostsze i jednocześnie najwolniejsze rozwiązanie. Z powodu niskiej szybkości przesyłu danych (do 20 kb/s) była wykorzystywana do sterowania klimatyzacją, elektrycznym opuszczaniem szyb, lusterkami zewnętrznymi, alarmem i centralnym zamkiem. Obecnie nie stosuje się jej w nowych autach.
- Moduły komfortu sterowane magistralą CAN (Controller Area Network) są powszechnie montowane w samochodach od 2005 r. W zależności od jej typu (wyróżnia się wersję wolniejszą Low Speed oraz szybszą High Speed) prędkość przesyłu danych może wynieść 100 kb/s. Co jest wystarczające do płynnej obsługi multimediów.
- Najnowsze modele samochodów, z zainstalowanymi skomplikowanymi systemami bezpieczeństwa wymagającymi bardzo szybkiej wymiany danych, są wyposażone w zaawansowaną magistralę określaną skrótem MOST (Media Oriented System Transport). Pozwala ona na łączenie systemów informatycznych i multimedialnych. Oferuje transmisję danych do 124 kb/s.
Gdzie w samochodzie znajduje się moduł komfortu?
Moduł komfortu może znajdować w różnych miejscach w kabinie. Wszystko zależy od producenta i marki pojazdu. Najczęściej znajdziemy go: w skrzynce pod pedałami, w okolicach deski rozdzielczej, w pobliżu skrzynki bezpieczników, pod siedzeniem kierowcy, a także w bagażniku.
Przykładowo w Audi Q7 moduł komfortu umieszczono w prawym boczku bagażnika, na spodzie w pionie. W Golfie IV znajdziemy go koło kolumny kierowniczej. Natomiast w Passacie B5 i Octavii 1 moduł komfortu umieszczono pod nogami kierowcy (pod pedałami), a w Passacie B6 i CC – za schowkiem w desce rozdzielczej.
Jakie funkcje pełni moduł komfortu?
Moduł komfortu odpowiada za prawidłową pracę i sterowanie systemami, które powszechnie uważa się za zwiększające komfort użytkowania samochodu. Ich liczba zależy od modelu, klasy, wieku i wybranego wariantu auta. Moduł komfortu kontroluje m.in.:
- szyby otwierane i zamykane elektrycznie
- elektrycznie sterowane lusterka zewnętrzne
- centralny zamek
- układ klimatyzacji
- podgrzewanie foteli
- czujniki deszczu
- pracę wycieraczek i spryskiwaczy do szyb
- oświetlenia wewnątrz samochodu
- szyberdach
- alarm fabryczny
- system kontroli trakcji
- system wspomagania parkowania
- automatycznie otwierany bagażnik
Każdy moduł komfortu jest fabrycznie zakodowany. Jednak można zmienić kodowanie, np. aby wprowadzić dodatkowe, wcześniej niedostępne funkcje, jak np. domykanie szyb w czasie deszczu albo wyłącznie automatycznego włączanie się wycieraczek w trakcie opadów. Oczywiście do tego niezbędny jest odpowiedni sprzęt.
Jakie są objawy awarii modułu komfortu i jak go naprawić?
Awaria może dotyczyć pojedynczego systemu albo kilku z nich, w przypadku, kiedy doszło do uszkodzenia całego węzła. Wtedy przestaje działać np. zamek centralny, elektrycznie otwierany szyby albo oświetlenie w kabinie.
Aby zlokalizować źródło problemu, trzeba podpiąć moduł do interfejsu diagnostycznego. Wówczas na ekranie będziemy mogli odczytać kod błędu. Jeżeli pokazuje nam się błąd komunikacji ze sterownikiem, trzeba sprawdzić bezpieczniki oraz przepływ napięcia na wtyczce zasilającej moduł. Przepalony bezpiecznik trzeba wymienić, a brak napięcia oznacza problem po stronie instalacji elektrycznej samochodu.
Niekiedy pomaga tzw. restart, czyli odłączenie modułu komfortu od zasilania i ponowne podpięcie. Innym sposobem jest kilkuminutowe odłączenie bieguna ujemnego akumulatora. Natomiast jeśli żadna z powyższych metod nie zadziała, prawdopodobnie moduł komfortu jest uszkodzony. Rozwiązania są dwa: wymiana na nowy albo używany lub próba naprawy. W pierwszym przypadku nowy sprzęt musi mieć zgodne numery fabryczne i po zamontowaniu trzeba go zakodować.
W drugim przypadku trzeba zdemontować obudowę i dokładnie obejrzeć płytę oraz styki. Jeśli zlokalizujemy wypalone elementy, trzeba będzie jedynie uzupełnić braki w lutowaniu. Kiedy znajdziemy uszkodzenia mechaniczne, moduł nadaje się tylko do wymiany.
Moduł komfortu – przyczyny najczęstszych usterek
Uszkodzenia modułu komfortu mogą powstawać samoistnie lub też wynikać z błędów dotyczących poszczególnych podzespołów.
Najczęściej przyczynami awarii są wilgoć albo problemy z zasilaniem. Wilgoć dostaje się do kabiny na mokrych ubraniach oraz zabłoconych i zaśnieżonych butach. Jeśli moduł znajduje się pod pedałem, jest duże prawdopodobieństwo, że dostanie się do niego woda. Wilgoć sprzyja korozji instalacji elektrycznej.
Musimy pamiętać, że odłączenie akumulatora spowoduje, że elektronika nie będzie działała. O ile chwilowy brak energii nie powinien stwarzać problemu, o tyle odcięcie zasilania na dłuższy czas może zaburzyć prawidłowe działanie modułu.
Natomiast jeśli mamy problem z multimediami, to zwykle przyczyna usterki leży po stronie sieci wymiany danych. Niekiedy też okazuje się, że brak współpracy jest wynikiem instalacji nieautoryzowanego sprzętu.
FAQ
Jak sprawdzić sprawność modułu komfortu?
W tym celu należy przetestować, czy wszystkie funkcje, które obsługuje moduł komfortu (np. klimatyzacja, zamek centralny albo opuszczanie szyb) działają poprawnie. Następnie trzeba upewnić się, że na panelu sterowania nie ma widocznych uszkodzeń, a wyświetlacz nie okazuje żadnych komunikatów o błędach.
Ile kosztuje wymiana modułu komfortu?
Cena modułu komfortu zależy od producenta oraz modelu i marki samochodu. Za jego wymianę i zakodowanie zapłacimy od kilkuset do półtora tysiąc złotych.
Za co odpowiada moduł komfortu?
Moduł komfortu odpowiada za prawidłową pracę systemów elektronicznych w samochodzie, a konkretnie tych, które mają za zadanie poprawić kierowcom komfort użytkowania auta.