Program Mój Elektryk 2.0 (NaszEauto) tuż tuż. Czym różni się od programu 1.0?

Zgodnie z rządowym komunikatem nabory wniosków w ramach pierwotnego programu Mój elektryk dobiegają końca:
- dla osób fizycznych: zamknięcie 31 stycznia 2025 roku lub po wyczerpaniu środków
- dla przedsiębiorców i innych podmiotów: również do 31 stycznia 2025 roku
- ścieżka leasingowa: zawieszona 31 sierpnia 2024 roku, zamknięta definitywnie 31 grudnia 2024 roku
TUTAJ poznasz elektryki, których baterie ładują się najszybciej.
Mój elektryk 2.0: kluczowe zmiany
Głównym celem programu Mój elektryk 2.0 (NaszEauto) pozostaje wspieranie zakupu lub wynajmu bezemisyjnych pojazdów elektrycznych. Nowa wersja wprowadza jednak ujednolicone zasady przyznawania dotacji zarówno dla osób fizycznych, jak i przedsiębiorców, niezależnie od sposobu odliczania VAT.
Oznacza to, że podatek VAT nie będzie już kosztem kwalifikowanym, a maksymalna kwota dotacji odnosi się do ceny netto pojazdu – informuje portal elektromobilni.pl.
TUTAJ poznasz wyniki wielkiego zimowego testu zasięgów.
Mój elektryk 2.0 i Mój elektryk 1.0: kluczowe różnice
Jednolity poziom dofinansowania
W programie Mój Elektryk 2.0 (NaszEauto) maksymalna cena samochodu kwalifikującego się do dotacji wynosi 225 000 zł netto (276 750 zł brutto). Jest identyczna niezależnie od tego, czy beneficjentem jest osoba fizyczna, firma, czy przedsiębiorca odliczający VAT.
W porównaniu z wersją 1.0 zrównano poziom wsparcia, eliminując różnice wynikające z odliczenia VAT-u.
Minimalny wkład własny
Dofinansowanie na samochód elektryczny zależy od formy zakupu:
- dla osób fizycznych (bez Karty Dużej Rodziny) możliwe jest uzyskanie nawet 35 000 zł netto, co odpowiada minimalnemu wkładowi własnemu w wysokości 43 050 zł brutto
- dla firm preferujących leasing operacyjny lub najem minimalny wkład wynosi 30 000 zł netto (36 900 zł brutto)
- nowa edycja wprowadza ograniczenie: każda osoba fizyczna (jeden PESEL) lub firma (jeden NIP) może uzyskać dotację tylko na jedno auto. Wersja 1.0 takich limitów dla przedsiębiorców nie przewidywała
Zwiększenie dostępności
Program Mój elektryk 2.0 otwiera nowe możliwości dla przedsiębiorców, w tym spółek z ograniczoną odpowiedzialnością. Dotacje na samochody elektryczne obejmują również leasing konsumencki oraz najem długoterminowy, co wcześniej było mniej popularne.
Jak złożyć wniosek w programie Mój elektryk 2.0?
Złożenie wniosku jest kluczowym krokiem, aby uzyskać dofinansowanie na samochód elektryczny. Oto, co warto wiedzieć:
- dla osób fizycznych nabór w pierwszej edycji programu kończy się 31 stycznia 2025 roku lub w momencie wyczerpania środków
- dla firm i przedsiębiorców obowiązują te same terminy
- ścieżka leasingowa została zamknięta 31 grudnia 2024 roku, jednak nadal można skorzystać z dotacji przy innych formach zakupu
- z początkiem lutego 2025 roku rusza nabór wniosków w nowym programie dopłat do samochodów elektrycznych Mój elektryk 2.0
Mój Elektryk 1.0 a nowe zasady
W programie Mój elektryk 1.0 maksymalna cena pojazdu oraz wysokość wkładu własnego zależały od statusu VAT beneficjenta. Przykładowo:
- firmy odliczające 100% VAT mogły ubiegać się o dotację przy wkładzie własnym wynoszącym 33 210 zł brutto
- osoby fizyczne miały ograniczenie do jednego pojazdu na PESEL, jednak firmy mogły kupić więcej aut bez ograniczeń
- w programie Mój Elektryk 2.0 (NaszEauto) uproszczono te zasady. Dofinansowanie w przypadku leasingu czy najmu wynosi 30 000 zł netto, a w niektórych przypadkach dochodzi dodatkowe wsparcie (np. 5000 zł dla osób z niższymi dochodami)
Co zrobić w przypadku wniosków złożonych w 2024 roku?
Osoby i firmy, które złożyły wnioski w drugiej połowie 2024 roku, ale nie otrzymały jeszcze dotacji, mogą liczyć na nowe zasady. Przykładowo, wkład własny ustalony według starych zasad może zostać dostosowany do nowych warunków, zwiększając kwotę dotacji od 3000 do 8000 zł.
Dlaczego warto skorzystać z programu Mój Elektryk 2.0?
- wyższe kwoty dofinansowania
- nowe zasady wyrównują szanse między różnymi grupami beneficjentów
- uproszczone zasady
- zasady obliczania maksymalnej ceny samochodu i wkładu własnego są bardziej przejrzyste
- dedykowany dla firm i osób fizycznych