Montaż osłony silnika – poradnik krok po kroku
Zadaniem osłony silnika jest ochrona jednostki napędowej oraz jej podzespołów przed uszkodzeniami mechanicznymi oraz zmiennymi warunkami atmosferycznymi. Kosz części jest niewielki w porównaniu z korzyściami, jakie daje. Podpowiadamy, jak samodzielnie wykonać montaż osłony silnika.
Dlaczego warto zamontować osłonę silnika?
Dolna osłona silnika to plastikowy lub metalowy element montowany od spodu jednostki napędowej. Po bokach łączy się z nadkolami, a od przodu przypinana jest do pasa przedniego lub do zderzaka. Często sięga do skrzyni biegów.
Silnik i jego osprzęt są bardzo wrażliwe na uszkodzenia mechaniczne oraz trudne warunki atmosferyczne, dlatego są osłonięte niemalże z każdej strony. Obecnie wiele aut jest fabrycznie wyposażonych w dolne osłony silnika. Jednak gdy te, wskutek uszkodzeń mechanicznych, pękają, odrywają się od zaczepów i ocierają o nawierzchnię, wielu właścicieli wówczas demontuje je i już nie wymienia na nowe.
W większości przypadków jest to błąd, który może przyspieszyć zużycie wielu podzespołów oraz doprowadzić do uszkodzeń wymagających kosztownych napraw.
Osłona dolna silnika niweluje dostawanie się do komory brudu, wilgoci i soli drogowej. Dzięki temu jest mniejsze ryzyko awarii wynikających z korozji np. na złączach elektrycznych lub z wypłukania smaru z łożysk. Brak osłony sprawia też, że dużo szybciej zużywają paski i łożyska napinaczy oraz elementy skrzyni automatycznej. Silne zanieczyszczenia mogą powodować też pękanie obudowy alternatora oraz korozję uszczelniaczy.
Osłona silnika idealnie sprawdza się podczas jazdy w terenie i offroadowej. Stanowi wtedy barierę dla kamieni wyrzuconych spod kół, wystających korzeni, prętów zbrojeniowych i innych przeszkód czyhających na tego typu drogach. Dzięki temu jest znacznie mniejsza szansa na uszkodzenia mechaniczne np. miski olejowej.
Co więcej, osłona silnika wycisza samochód wewnątrz i na zewnątrz, poprawiając komfort jazdy po każdym rodzaju nawierzchni.
Więcej o położeniu silnika w samochodzie przeczytasz w artykule: Umiejscowienie silnika – jak wpływa na konstrukcję, osiągi i prowadzenie samochodu?
Jak wybrać odpowiednią osłonę silnika?
Osłona silnika musi być dobrana do konkretnego modelu auta. Niekiedy znaczenie ma nie tylko rok produkcji, ale też typ silnika, napędu i wersja. Inne osłony są przeznaczone do samochodów z silnikami benzynowymi, a inne do diesli.
Poza tym warto zastanowić się, czy chcemy kupić osłonę plastikową, czy metalową.
Osłony silnika w naszej strefie klimatycznej są wykonane z trwałych tworzyw sztucznych, takich jak polietylen o wysokiej gęstości (HDPE). Charakteryzuje się on dużą odpornością na: uszkodzenia mechaniczne, działanie skrajnych temperatur i obecność płynów eksploatacyjnych. Z kolei samochody przeznaczone na rynek południowy, zwykle są wyposażone w osłony cieńsze, a w niektórych przypadkach nawet ich nie ma.
Z kolei osłony silnika metalowe mogą być wykonane z:
- aluminium – będą wtedy wytrzymałe i odporne na uszkodzenia mechaniczne, obecnie najczęściej montuje się je w samochodach terenowych i SUV-ach
- blachy stalowej – są najbardziej wytrzymałe i zapewniają najwyższy poziom ochrony; montuje się je w samochodach terenowych i pojazdach użytkowych, eksploatowanych w bardzo trudnym terenie
Oczywiście najtańsze są osłony z tworzyw sztucznych, nieco droższe są aluminiowe, a najwięcej zapłacimy za elementy wykonane blachy stalowej.
Rodzaj osłony trzeba też dopasować do nawierzchni, po jakiej najczęściej jeździmy. Plastikowe osłony, zabezpieczą silnik przed kamieniami, brudem, uderzeniami wody w trakcie jazdy po normalnych drogach. Jednak kiedy często zjeżdżamy w teren i poruszamy się po szutrowych drogach, zdecydowanie korzystniej jest kupić osłonę metalową. Ona nie pęknie, nawet jak wjedziemy w głęboką dziurę albo najedziemy na ogromny kamień – pozostaną na niej jedynie rysy. W takiej sytuacji osłona silnika z tworzywa raczej by nie wytrzymała uderzenia.
Warto wspomnieć o osłonach silnika wykonanych z włókna szklanego. Stosuje je się w samochodach sportowych, gdzie liczy się nie tylko trwałość, ale i niska waga.
Narzędzia potrzebne do montażu
Do montażu osłony silnika przyda się kanał lub najazd albo podnośnik plus kozły do podparcia auta oraz kliny blokujące koła. Wtedy łatwiej będzie nam się dostać pod auto, aby sprawnie i odpowiednio przymocować tę część. Oczywiście należy wyposażyć się w ubranie robocze i rękawice ochronne.
Narzędzia, jakie będą potrzebne to:
- klucz 10, może być nasadowy z grzechotką
- mały młotek
- mocny śrubokręt do wyjmowania metalowych mocowań z podwozia i ich umieszczania na miejscu
- kombinerki
- szczypce
- przecinak
W przypadku, kiedy zakupiona osłona silnika nie pasuje idealnie i trzeba ją odpowiednio spasować, przydadzą się:
- wiertarka z wiertłem do plastiku o średnicy 6 - 6,5 mm
- wyrzynarka z brzeszczotem o drobnych zębach do PCV
- okrągły pilnik do ostatecznego dopasowywania osłony
Wraz z osłoną powinniśmy dostać komplet spinek, wkrętów i śrub niezbędnych do mocowania osłony silnika. Jeśli ich nie ma, musimy je kupić.
Montaż osłony silnika – instrukcja krok po kroku
Osłona silnika w różnych modelach może być przymocowana w odmienny sposób, dlatego dobrze jest wcześniej sprawdzić w instrukcji obsługi samochodu, jak ta kwestia wygląda w naszym samochodzie. Dzięki temu łatwiej będzie nam wymienić osłonę.
Mając zgromadzone wszystkie niezbędne narzędzia oraz osłonę z zestawem mocowań, możemy przystąpić do montażu.
Krok 1. Wjeżdżamy samochodem nad kanał lub podnosimy przód na podnośniku. W przypadku wybrania drugiej opcji pamiętajmy, aby zaciągnąć hamulec ręczny, włożyć kliny pod tylne koła i podeprzeć auto z obu stron na kozłach. Dla pewności można też dodatkowo podeprzeć samochód dwoma podnośnikami z każdej strony. Ponieważ prace będą przeprowadzone pod autem, trzeba szczególnie zadbać o swoje bezpieczeństwo.
Kiedy mamy taką możliwość, warto poprosić inną osobą, aby nam towarzyszyła podczas montażu osłony silnika. Wtedy nie tylko poczujemy się bezpiecznie, ale też będziemy mieć pomoc. Poza tym w przypadku montowania osłony metalowej niezbędna jest obecność innych osób, ponieważ takie elementy ważą nawet kilkanaście kilogramów. W związku z tym sami jej nie zainstalujemy.
Krok 2. Jeśli samochód jest wyposażony w fabryczną odsłonę, którą chcemy wymienić z powodu jej uszkodzeń, na tym etapie trzeba ją zdemontować. Plastikowe osłony często są przytwierdzone na wciskach, metalowe – mocowane za pomocą śrub. Niestety te dość często są zardzewiałe i zapieczone. Oznacza to, że aby je zdjąć, trzeba będzie je rozwiercić.
Najpierw trzeba wymontować spinki mocujące nadkole przednie i osłonę silnika do nadwozia. Następnie odpinamy spinki i wykręcamy śruby ze spodniej części przedniego zderzaka. Potem odkręcamy śruby mocujące osłonę podłogi i osłonę silnika do nadwozia. Od spodu nadwozia odkręcamy śruby i odczepiamy spinki. Na koniec odczepiamy zaczepy osłony silnika i wyciągamy ją.
Krok 3. W tym momencie należy przymierzyć nową osłonę silnika, czy pasuje do naszego auta, czy zgadza się liczba otworów oraz czy nie brakuje żadnej śrubki ani zaczepu. Dobrym sposobem jest przyłożyć osłonę i umieścić dwa metalowe mocowania w otworach po bokach belki, za chłodnicą. Potem sprawdzamy, czy wszystkie otwory są w odpowiednich miejscach. Jeśli któregoś brakuje, trzeba wiercić otwór w zaznaczonym wcześniej miejscu, natomiast kiedy brakuje tylko paru milimetrów, tylko rozwiercamy istniejące. W razie potrzeby docinamy też osłonę, tak aby idealnie pasowała.
Krok 4. Montaż osłony silnika wykonujemy w odwrotnej kolejności do procedury jej wymontowania. Należy pamiętać, aby dobrze wcisnąć wszystkie spinki w odpowiednie miejsca i dokręcić śruby.
Krok 5. Na końcu zdejmujemy auto z podnośnika albo zjeżdżamy z kanału.
Najczęstsze błędy przy montażu osłony silnika
Montując osłonę silnika, trzeba zwrócić uwagę na jakość śrub i zaczepów. Wiele jest wykonanych z kiepskiej jakości materiałów i potrafią pękać już w trakcie przykręcania.
Najczęstsze błędy popełniane przy montażu osłony silnika to m.in.:
- za słabe dokręcenie wszystkich śrub i pozostawienie prześwitu, co grozi oderwaniem się osłony w trakcie szybkiej jazdy i oczywiście zwiększa hałas w kabinie
- wykorzystanie zaczepów od lekkich plastikowych osłon do montowania ciężkich płyt metalowych – stwarza ryzyko odpadnięcia osłony
Podsumowanie
Osłona silnika z pewnością wydłuży żywotność jednostki napędowej i jej osprzętu, a także ochroni podzespoły przed wieloma nieoczekiwanymi awariami będące wynikiem działania błota, wody, soli i kamieni. Z tych powodów, w naszym zmiennym klimacie montaż osłony silnika, o ile oczywiście jej nie ma w naszym aucie, jest bardzo korzystnym rozwiązaniem.
Przy zakupie części trzeba sprawdzić po numerze VIN, czy pasuje do samochodu. Warto też wybrać droższy element, ale wykonany z wytrzymałych tworzyw sztucznych. Cienkie plastikowe osłony silnika, mogą łatwo pęknąć i stać się bezużyteczne.
Na szczęście zakup osłony nie jest bardzo kosztowny, a jej montażem możemy zająć się sami – o ile dysponujemy podnośnikiem samochodowym lub mamy dostęp do kanału. W sytuacji, kiedy nie mamy warunków do przeprowadzenia prac albo wiedzy, warto tę kwestię powierzyć warsztatowi samochodowemu. Koszt montażu osłony silnika to wydatek ok. 100-200 zł, a czas potrzebny do jej założenia to maksymalnie pół godziny.
FAQ
Czy można jeździć bez osłony silnika?
Jazda bez osłony pod silnikiem jest możliwa. Jednak właściciel auta musi mieć na uwadze to, że jednostka napędowa i jej podzespoły nie będą odpowiednio chronione przed zanieczyszczeniami oraz uszkodzeniami mechanicznymi.
Ile kosztuje montaż osłony silnika?
Montaż osłony silnika nie jest drogi, a jego koszt wynosi ok. 100-200 zł. Do tego trzeba doliczyć cenę części. Ta może się różnić w zależności od rodzaju, marki i modelu samochodu oraz materiału, z jakiego jest wykonana osłona. Osłony silnika z tworzywa sztucznego kosztują od 100 do 300 zł, z aluminium – od 300 do 600 zł, natomiast z blachy stalowej są najdroższe i ich cena może wynosić od 600 do nawet 1500 zł.
Na co zwrócić uwagę wybierając osłonę silnika?
Osłona silnika musi być dobrana do marki, modelu i rocznika danego auta. Poza tym powinna być wykonana z tworzywa wysokiej jakości, które mają wysoką odporność na uszkodzenia mechaniczne i chemiczną oraz zmianę temperatur.