Motoryzacyjna mapa polski – Toyota bierze wszystko
Volkswagen, Skoda, BMW – to najczęściej wystawiane nowe samochody na sprzedaż w polskim internecie. Z kolei BMW, Mercedes i Audi to marki, których internauci szukali najchętniej. Jak wygląda motoryzacyjna mapa polski?
Jeśli nałożylibyśmy obie kategorie, wystawień i wyświetleń na siebie, można dojść do wniosku, że wśród Top 10 marek samochodów, tylko 4 są częściej wyczekiwane niż wystawiane. Jak wynika z danych OTOMOTO za luty, w przypadku samochodów marek BMW, AUDI, Mercedes i Volvo mieliśmy większą liczbę wyświetleń niż wystawień. A to może prowadzić do konkluzji, że pobyt tych konkretnych marek przewyższał podaż.
Jeśli sprawdzimy jakie modele były najchętniej wystawiane na sprzedaż w lutym, okaże się, że podium zajmują Skoda Octavia, Volkswagen Golf i Fiat Tipo. Z kolei wśród wyświetleń najchętniej szukaliśmy Hyundaia Tucsona, Skodę Octavię i Skodę Superb.
Jak pokazują statystyki luty był najgorszym miesiącem w całej Europie od 2013 roku. Sprzedaż nowych samochodów spadła aż o 20 proc.
Ciekawie na tym tle rysuje się motoryzacyjna mapa Polski. Gdyby szukać samochodów marki Audi, warto odwiedzić kujawsko-pomorskie. Właśnie stamtąd pochodziło w lutym najwięcej ogłoszeń aut tej marki. Jednak, gdyby chcieć sprzedać Audi, to warto zwrócić uwagę na województwo kujawsko-pomorskie, pomorskie, łódzkie i mazowieckie, bo kliencie z tych województw najchętniej szukali aut Audi.
Popularność BMW rozkłada się mniej więcej równo w całej Polsce. Wyjątkiem jest województwo świętokrzyskie, gdzie odnotowano najwięcej wystawień aut tej marki. BMW nie są zainteresowani za to kierowcy z województwa lubuskiego i opolskiego. Tam wystawień aut tej marki, ale także wyświetleń ogłoszeń było najmniej i to zdecydowanie, bo poniżej 1 proc.
Samochody nowe – Toyota bierze wszystko
Po nowego Forda najlepiej pojechać do Opolskiego. Zarówno pod względem liczby wystawień, jak i wyświetleń to województwo wybija się i to zdecydowanie ponad przeciętną. Hyundaia kochają w Lubuskiem, Lubelskiem i Kujawsko-Pomorskiem, a Kię w Podlaskiem.
Mercedes idzie podobnie jak BMW, mniej więcej równo na terenie całej polski. Jedynie w Zachodniopomorskiem wystawiono na sprzedaż zdecydowanie więcej aut BMW.
Opel? Kochają go w województwie dolnośląskim, lubuskim i podkarpackim. Tam też ofert aut tej marki było najwięcej. Peugeot to z kolei domena województwa warmińsko-mazurskiego, podkarpackiego i podlaskiego, a
Renault był najchętniej poszukiwanym autem w Opolskiem. Z kolei po Skodę warto się wybrać na Warmię i Mazury lub na Dolny Śląsk.
Ciekawie sytuacja wygląda w przypadku Toyoty, która od początku roku bije rekordy sprzedaży. We wszystkich województwach udział wyświetleń samochodów tej marki zdecydowanie przewyższa liczbę wystawień. To może oznaczać, że podaż japońskich samochodów jest mniejsza niż popyt.
Samochody używane
W przypadku samochodów używanych ranking tych najpopularniejszych marek wg liczby ogłoszeń i wyświetleń wygląda inaczej.
Najpopularniejsze marki pod względem wystawień to Opel, Volkswagen i Ford, a pod względem wyświetleń to same marki premium, czyli Audi, BMW i Mercedes.
Modelowo pod względem liczby ogłoszeń, wygląda to następująco:
- Opel Astra
- Audi A4
- BMW serii 3
- Volkswagen Golf
- Volkswagen Passat
- Ford Focus
- Skoda Octavia
- BMW serii 5
- Ford Mondeo
- Audi A6
Pod względem wyświetleń, czyli tego, czego polscy internauci szukają, kolejność jest już nieco inna.
- BMW serii 3
- Audi A4
- Volkswagen Golf
- BMW serii 5
- Audi A6
- Opel Astra
- Volkswagen Passat
- Audi A3
- Ford Focus
- Skoda Octavia
Co ciekawe najpopularniejsze wśród aut używanych są auta klasy premium. Więcej wyświetleń niż wystawień w top 10 mają Audi A4, BMW 3 i 5 oraz Audi A6.
Szukamy coraz starych
Najczęściej sprawdzamy oferty samochodów w wieku między 2003-2007. Auta w 14-18-letnie to aż 20 proc ogłoszeń i wyświetleń, gdy kolejna grupa stanowi nieco ponad 7 proc. wszystkich ogłoszeń.
Najczęściej szukamy także aut z przebiegiem w przedziale 175-200 tys. km i w cenie pomiędzy 50-75 tys. zł oraz 30-40 tys. Rośnie jednak udział samochodów w cenie od 5 do 10 tys. zł, 10 do 15 oraz 15-do 20 tys. zł. Znacznie mniejszym zainteresowaniem cieszą się auta najdroższe oraz te do 5 tys. zł. Ciekawe jednak, że również małe wzięcie mają w czasach pandemii auta w przedziale 20-25 i 25-30 tys. zł.
Czy benzyna pobiła już Diesla?
Powiększa się różnica pomiędzy typem paliwa. Coraz chętniej szukamy aut z silnikami benzynowymi, a liczba wyświetleń tych właśnie to już 52 proc. W stosunku do Diesla (39 proc.)
Co ciekawe hybrydy, wśród samochodów używanych to nadal zaledwie 1,9 proc. Wszystkich wystawień i 1,5 proc. Wyświetleń. Zatem jeśli używane auto to benzynowe.
Elektryki? Nadal szorują po dnie z wynikiem nieprzekraczającym pół procent.
Motocykle
Motoryzacyjna mapa polski to nie tylko samochody. Tym bardziej, że sezon na jednoślady niebawem ruszy pełna parą. Zatem gdyby tak kupić motocykl? To najlepiej w przedziale 10-15 tys. zł. Nie dosyć, że właśnie takich ogłoszeń jest najwięcej, to na dodatek kierowcy szukają takich motocykli najchętniej.