19 grudnia 2024

Motoryzacyjne preferencje Polaków – jakie auta kupujemy? Ile przeznaczamy na zakup?

Kompleksowa analiza rynku OTOMOTO LEASE, czyli motoryzacyjny obraz Polaka. Sprawdź, jakie auta kupujemy, gdzie szukamy ofert, ile przeznaczamy na nie pieniędzy oraz jakie formy finansowania wybieramy.

Najnowszy raport OTOMOTO LEASE powstał w oparciu o dane własne OTOMOTO oraz badanie przeprowadzone przez dom badawczy Minds & Roses. Jego analiza pozwala dostrzec zmiany w podejściu Polaków nie tylko do zakupu auta. Również do zyskujących na popularności alternatywnych form finansowania, takich jak kredyt, leasing czy wynajem długoterminowy.

Raport OTOMOTO LEASE – jak często kupujemy samochód

Chęć kupna samochodu najczęściej wynika z potrzeby zamiany na nowszy lub nowy model – tak twierdzi niemal połowa respondentów. 37% kierowców planuje kupić auto, ponieważ chce posiadać lepszy pojazd. 30% jako powód zakupu wymienia problemy techniczne dotychczas używanego auta.

Jak często zmieniamy samochody? Blisko połowa ich użytkowników deklaruje, że co 4–6 lat. Co czwarty kierowca używa auta między 7 a 10 lat. Zarówno częstsze (od roku do 3 lat), jak i rzadsze wymiany (ponad 10 lat) nie są zbyt popularne – tu odsetek wynosi odpowiednio 13% i 9%.

OTOMOTO LEASE – preferencje zakupowe

Aż 47% respondentów badania chciałoby posiadać nowe auto, jednak tylko 39% planuje jego zakup w najbliższym czasie. Ostatecznie dominująca większość rejestrowanych pojazdów w Polsce to samochody używane. A jakie auta kupujemy?

Naszą ulubioną marką jest Toyota, następnie Audi, a podium zamyka Volkswagen. Najchętniej wybieramy SUV-y, a w dalszej kolejności auta miejskie oraz kombi. Nieznacznie preferujemy pojazdy z ręczną skrzynią biegów, z przebiegiem ponad 100 tys. km oraz w kolorze czarnym, srebrnym lub białym.

Co istotne, cena, choć ważna, nie jest głównym kryterium wyboru pojazdu używanego. Decydujący jest stan techniczny oraz to, czy auto jest bezwypadkowe. Dopiero na kolejnym miejscu pojawia się koszt zakupu. Najczęściej wyszukujemy auta w wieku 5–10 lat (44%), choć te młodsze: 3–5 lat – interesują co trzeciego potencjalnego kupującego.

Samochody kupujemy w internecie

Większość Polaków poszukuje samochodów w internecie, z przewagą serwisów ogłoszeniowych nad stronami dealerskimi. OTOMOTO pozostaje liderem w tej kategorii, szczególnie wśród osób w wieku 35–54 lata. Dzięki bogatej ofercie i intuicyjnym narzędziom wyszukiwania platforma wyznacza standardy w procesie zakupu pojazdów.

Raport OTOMOTO LEASE – ponad 50 tys. zł za auto

Ponad połowa kierowców wybiera pojazdy kosztujące ponad 50 tys. zł. Kolejna grupa (25%) preferuje auta do 30 tys. zł. Przy samochodach używanych do 50 tys. zł gotówka pozostaje najczęściej wybieraną opcją.

Raport jasno pokazuje, że choć kupujący często deklarują zainteresowanie droższymi autami, to finalnie koncentrują się na tańszych ofertach, zwłaszcza w najniższych przedziałach cenowych. Natomiast w przypadku droższych modeli rośnie popularność takich form jak kredyt, leasing czy wynajem długoterminowy. Dane z OTOMOTO wskazują, że aż 6 na 10 wniosków o finansowanie samochodu kończy się pozytywną decyzją, szczególnie w przypadku osób w wieku 35–44 lata.

„Nowoczesne formy finansowania zakupu pojazdów zwiększają dostępność nowszych samochodów dla szerokiego grona kierowców, a więc stwarzają realną szansę na obniżenie średniej wieku pojazdów w Polsce. To proces, bo Polacy są unijnymi liderami w liczbie posiadanych samochodów na mieszkańca, a średnia wieku aut to blisko 15 lat. Obniżenie tej średniej przyniosłoby większy komfort i bezpieczeństwo jazdy, a także pomogłoby skuteczniej odpowiadać na wyzwania związane z ochroną klimatu” – Agnieszka Czajka, General Manager OTOMOTO/OLX Group.

Raport OTOMOTO LEASE – elektromobilność na horyzoncie

Samochody EV są najczęściej kupowane przez firmy, podczas gdy ich zakup na potrzeby prywatne pozostaje sporadyczny. Największy popyt na pojazdy elektryczne odnotowano wśród osób w średnim wieku. Zwłaszcza u kierowców z dochodami w przedziale od 8 do 18 tys. zł miesięcznie. Zmniejszenie się liczby wniosków o finansowanie zakupu pojazdów elektrycznych to wynik zawieszenia wypłat środków z programu „Mój Elektryk” w ścieżce leasingowej. Firmy, będące głównymi nabywcami takich pojazdów, postrzegały dopłaty jako istotny czynnik zachęcający do wyboru aut elektrycznych.

Tu znajdziesz cały raport OTOMOTO LEASE.