Mróz kontra policyjny sprzęt

Zima nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa. Szczególnie nocą temperatura spada nawet do kilkunastu stopni poniżej zera. Czy w takich warunkach policja może sprawdzać prędkość pojazdów oraz kontrolować trzeźwość kierowców?
Zimowa aura daje się we znaki nie tylko ludziom – niskie temperatury mogą również wpływać na sprzęt elektroniczny, zwłaszcza urządzenia pomiarowe. Sprawdź, w jakich temperaturach można korzystać z poszczególnych urządzeń wykorzystywanych przez drogówkę i jak mróz wpływa na policyjny sprzęt.
Mierniki prędkości kontra mróz
W przypadku laserowych mierników prędkości zimowe warunki nie stanowią większego problemu. Zarówno starsze „lasery” ULTRALYTE LTI 20-20 (bez rejestracji wideo), jak i nowsze modele z kamerą, czyli LTI 20/20 TruCAM oraz TruCAM II, można używać nawet przy temperaturze -30°C.
Dopiero przy większym mrozie producent zaleca zaprzestanie użytkowania urządzenia. Problemem nie jest wtedy dokładność pomiaru, lecz akumulator, który może ulec uszkodzeniu. Czy poniżej tej temperatury można próbować podważyć wynik pomiaru? W teorii tak, ale ostateczna decyzja należy do sądu.
Alkomat a mróz
Alkomaty nie lubią zimy – dotyczy to zarówno urządzeń amatorskich, jak i profesjonalnych, używanych przez służby. Ich sensory muszą się nagrzać do temperatury roboczej, aby dokładnie wskazywać poziom alkoholu.
Alkomat bezkontaktowy (służący do wstępnej, szybkiej kontroli trzeźwości) może działać powyżej -5°C. Jednak nie ma to większego znaczenia, ponieważ w przypadku wykrycia alkoholu policjant musi użyć dokładniejszego urządzenia, którego wynik może stanowić dowód w sądzie.
Najczęściej stosowany Alco-Sensor IV CM według producenta może pracować w temperaturze minimum 0°C. Dlatego podczas mrozu kierowca dmucha w swoim aucie lub w radiowozie. Kontrola trzeźwości przeprowadzona na mrozie może zostać podważona jako wykonana niezgodnie z instrukcją obsługi.
Wideorejestrator na mrozie
Zurad Videorapid 2A, najczęściej używany przez policję wideorejestrator (238 zestawów), według producenta powinien pracować w temperaturze nie niższej niż -10°C. Ponieważ jest montowany wewnątrz radiowozu, temperatura wewnątrz pojazdu zazwyczaj nie spada poniżej tego poziomu. Podczas przechowywania (np. na postoju w zimną noc) urządzenie może być jednak narażone na nawet -30°C.
W tym przypadku to nie temperatury są problemem tego sprzętu, a sama metoda pomiarowa. Sprawdź, jak nie dać się naciągnąć na niesłuszny mandat.