24 grudnia 2024

Na co zwrócić uwagę kupując felgi używane?

używane felgi

Używane felgi aluminiowe to dobry sposób na poprawę wyglądu auta dość niskim kosztem. Oczywiście pod warunkiem, że obręcze są odpowiednie do posiadanego pojazdu oraz w dobrym stanie. Podpowiadamy, jak sprawdzić felgi przed zakupem i na co zwrócić uwagę wybierając dany model.

Czy warto kupować używane felgi?

Skupem felg aluminiowych i stalowych zajmują się zakłady wulkanizacyjne, złomowiska oraz firmy zajmujące się demontażem samochodów. Tam też możemy kupić używane felgi. Obręcze z drugiej ręki dostępne są też na portalach ogłoszeniowych, np. OTOMOTO.

Na pewno warto zainwestować w używane felgi, jeśli szukamy oszczędności, albo nasze auto jest oldtimerem i trudno dostać nowe obręcze na rynku. Aby zakup był opłacalny, felgi muszą być w dobrym stanie, ewentualnie wymagać szlifowania, aby usunąć rysy i lakierowania. W innym przypadku koszt regeneracji może być dość wysoki.

Należy też pamiętać, że używane felgi o rzadko spotykanym w Polsce wzorze, mogą być podróbkami o niskiej jakości. Poza tym nabywając obręcze o oryginalnym wyglądzie, możemy mieć kłopot z ewentualnym dokupieniem pasującej pojedynczej sztuki.

Na co zwracać uwagę przy zakupie używanych felg?

Przy zakupie używanych felg należy zwrócić uwagę na:

  • lakier – oryginalna warstwa lakieru bezbarwnego, oznacza, że obręcz nie była spawana, czyli pęknięta ani mocno uszkodzona
  • widoczne uszkodzenia mechaniczne np. deformacje, pęknięcia, mocne zarysowania
  • certyfikaty jakości – nawet używane felgi powinny mieć certyfikat albo homologację, np. ECE, ISO 9001, PIMOT lub TUV
  • dowód zakupu/sprzedaży, potwierdzający legalność zakupu używanych felg
  • wymiary – ważne są: szerokość i średnica felgi, rozstaw otworów montażowych, osadzenie oraz nośność

Jakich felg nie kupować?

Wulkanizatorzy zdecydowanie odradzają zakup używanych felg popękanych, mocno zniszczonych i bardzo krzywych. Często regeneracja takich obręczy jest nieopłacalna, a nawet w wielu przypadkach – niemożliwa.

Jakie używane felgi wybrać – aluminiowe czy stalowe?

Felgi stalowe, jak i alufelgi mają wady i zalety. Te pierwsze są bardziej odporne na uszkodzenia mechaniczne. Trudniej jest je odkształcić, gdy wjedziemy w głęboką dziurę albo na krawężnik, ale jednocześnie mała plastyczność sprawia, że łatwiej pękają. Z kolei alufelgi, dzięki ich elastyczności, łatwiej jest wyprostować. Ponadto w przeciwieństwie do felg stalowych nie ulegają korozji, zatem niestraszne im zmienne warunki pogodowe oraz chemia i sól na drogach.

Felgi aluminiowe są dostępne w wielu kolorach i wzorach, a duży wybór pozwala na znalezienie odpowiedniego modelu. Kolejną zaletą alufelg jest ich budowa, która zapewnia lepsze chłodzenie układu hamulcowego niż w przypadku felg stalowych, które mają masywną i bardziej zabudowaną konstrukcję.

Używane felgi stalowe są też znacznie tańsze od aluminiowych odpowiedników. Zatem będą dobrym wyborem dla osób, które nie tyle chcą poprawić estetykę auta, ile po prostu potrzebują felg i chcą zaoszczędzić pieniądze przy zakupie.

Decydując się na zakup używanych felg aluminiowych, należy wziąć pod uwagę to, że nie każde pozwalają na założenie łańcuchów na koła.

Jaka jest cena felgi aluminiowej na złomie?

Cena alufelg na złomie zależy od ich stanu, modelu oraz rozmiaru. Przykładowo felgi aluminiowe: 14" 6J 4X114,3 ET38 pasujące do wybranych modeli Mitsubishi i Nissana kosztują ok. 400 zł za komplet. Natomiast felgi aluminiowe 17" sygnowane logo Audi zostały wycenione na ok. 700 zł.

Cena felgi stalowej na złomie jest znacznie niższa od alufelgi. Na komplet najmniejszych 13" obręczy wydamy od 100 zł. Z kolei za pojedynczą sztukę zapłacimy od ok. 20 zł do ok. 150 zł.

Jak sprawdzić, czy felga była spawana?

Jeśli używane felgi są bardzo dobrze pospawane, to trudno będzie zobaczyć czy faktycznie były naprawiane. Zatem, jak sprawdzić felgi przed zakupem? Wyjściem jest prześwietlenie obręczy rentgenem albo ultrasonografem. Dostępne są też spraye: penetrant i wywoływacz, które się rozpyla w miejsce spawane (bądź podejrzewane, że było spawane). Od strony spawu nakłada się penetrant (czerwony) a z drugiej strony po chwili wywoływacz (biały). Jeśli pojawią się różowe ślady, oznacza to pęknięcia lub pory. Może to być efekt źle wykonanego spawu albo jego rozszczelnienia.

Pamiętajmy, że spawanie używane felgi pochodzące z demontażu, po naprawie są szlifowane i malowane, stąd nawet wulkanizator może nie poznać, że obręcze były regenerowane.

Jak sprawdzić, czy felgi są proste?

Jeśli nie ma widocznych skrzywień albo wgnieceń, trudno jest na pierwszy rzut oka ocenić czy obręcze są idealnie poste. Więc, jak sprawdzić felgi przed zakupem? Jedyną możliwością jest zażądanie od sprzedawcy wykonanie pomiarów u wulkanizatora na wyważarce i przedstawienie wyników testów. Krzywa felga stalowa albo alufelga utrudnia prawidłowe wyważenie koła. Wtedy trzeba użyć bardzo dużej liczby ciężarków, aby równomiernie rozłożyć masę wokół osi obrotu.

Niektórzy próbują też domowej metody, czyli toczenia obręczy po równej powierzchni i obserwowania czy jest idealnie owalna i lekko sunie po torze. Niestety ten sposób bywa zawodny.

Warto wiedzieć, że krzywa używana felga powoduje dyskomfort podczas jazdy i może przyczynić się do niebezpiecznych zdarzeń. Kierowca może wyczuwać drgania na kierownicy, zarzucanie tyłu samochodu na ostrych zakrętach oraz słyszeć szum.

Jak sprawdzić nośność felg?

Nośność felgi to parametr, który wskazuje jej maksymalną odporność na konkretne obciążenia. Wartość wyrażana jest w kilogramach i występuje po napisie „Max Load”, czyli maksymalne obciążenie. Informacja jest zwykle wybita bezpośrednio na przodzie obręczy (od strony wewnętrznej) lub z tyłu. Jeżeli nie ma jej w podanych miejscach, to powinna być zawarta w certyfikatach dołączonych do obręczy. Używanej felgi czy też nowej nie należy montować, jeżeli wartość nacisku na cięższą oś samochodu podzielona przez dwa jest większa od nośności obręczy. Przykładowo, jeśli nacisk na przednią oś wynosi 1500 kg, a na tylną 1300 kg, minimalna nośność felgi to 750 kg (1500/2).

Na felgach stalowych albo alufelgach mogą znaleźć się także oznaczenia homologacji, albo certyfikacji, np. znacznik TUV, który świadczy o tym, że dany egzemplarz przeszedł testy bezpieczeństwa i został zatwierdzony przez niemiecki związek inspekcji technicznej.