2 kwietnia 2023

Najbardziej ekonomiczne samochody używane. TOP 5

tankowanie

Przy aktualnych cenach paliw, wielu kierowców wybierając samochód skupia się przede wszystkim na tym, aby był on po prostu wstrzemięźliwy pod względem apetytu na paliwo. Kolejny ważny aspekt to niezawodność. Najbardziej ekonomiczne samochody – oto zestawienie 5 modeli, które nie „drenują” portfeli swoich właścicieli.

Dla przeciętnego kierowcy, traktującego swoje auto, jako pojazd służący do codziennego przemieszczania się, musi ono być po prostu tanie w utrzymaniu. Oznacza to nie tylko wysoki stopień niezawodności, ale również niewielkie wydatki na paliwo. W końcu o tym, ile może kosztować benzyna czy olej napędowy dobitnie przekonaliśmy się po ataku Rosji na Ukrainę.

Co wybrać, jeśli dysponujemy kwotą ograniczoną do 30 tys. zł? Jak na realia polskiego rynku, to już naprawdę spora suma. Przeciętny Polak w 2022 roku najczęściej rozglądał się za modelami z przedziału 15 000-20 000 zł – wynika z badania ISR 2022 (TUTAJ przeczytasz o tym więcej).

Nasz wybór zawęziliśmy do 5 aut, znanych z niewielkiego apetytu na paliwo oraz ze swojej ponadprzeciętnej niezawodności. Każdy z modeli pochodzi z innej klasy, co oznacza, że są tu pojazdy nie tylko miejskie, ale również klasy kompakt, średniej, a nawet SUV.

Oto nasze zestawienie TOP 5 najbardziej niezawodnych aut do 30 tys. zł.

TOP 5 EKONOMICZNYCH AUT DO 30 000 PLN

Zobacz video news

Ekonomiczne samochody: Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm (2010-2020)

Choć nosi znaczek Alfa Romeo, Giulietta to samochód, który przeczy praktycznie wszystkim stereotypom na temat tej marki. Ma dużo jasnych stron, jak trwałe zawieszenie, dopracowaną elektronikę czy bardzo dobre silniki wysokoprężne.

SILNIK

Do wyboru są dwa: 1.6 JTDm i 2.0 JTDm w kilku wariantach mocy. Oba są znane ze swojej solidności. Dodatkowo mniejszy z nich okazuje się naprawdę oszczędny. I to niezależnie, czy jest w wariancie 105- czy w 120-konnym.

Co to oznacza? Średnie zużycie paliwa przy normalnej jeździe na poziomie 5,0-5,4 l/100 km, a przy ekonomicznej w trasie – w okolicach 4,0 l/100 km. W mieście trzeba liczyć się z apetytem wynoszącym około 6,0 l na 100 km.

Oba warianty silnika 1.6 JTDm występowały wyłącznie z 6-biegową przekładnią ręczną. Oba też wyróżniają się dobrymi osiągami (z naciskiem na mocniejszy: 0-100 km/h, odpowiednio, w 10,0 i 11,3 s) oraz bardzo przyzwoitym zachowaniem w najniższym zakresie obrotów. Czyli bez wyraźnie odczuwalnej turbodziury. Przyzwyczaić się trzeba do dość głośnej pracy, typowej dla tej serii jednostek napędowych.

TRWAŁOŚĆ I TYPOWE USTERKI

Silnik 1.6 JTDm ma pasek rozrządu, który zaleca się wymieniać co 120 tys. km lub co 5 lat. Co 5-6 wymian oleju (co 10 000-15 000 km) warto również wymienić uszczelkę smoka olejowego. Dlaczego? Może się ona bowiem rozpaść i pozbawić silnik smarowania. Poza tym to bardzo trwała jednostka napędowa. Ba, niektórzy właściciele aut z 1.6 JTDm chwalą się bezproblemowymi przebiegami sięgającymi 500 tys. km.

Części do Giulietty nie są drogie, a wiele z nich pasuje np. od Fiata Bravo. Co więcej, na rynku dostępne są liczne zamiennik. Giulietta to auto, które trzyma swoją cenę.

Co do reszty samochodu, warto zwrócić uwagę na stan progów w okolicach tylnych kół (słaby punkt tego modelu), na łączniki stabilizatora oraz na przecierającą się wiązkę elektryczną pokrywy bagażnika. Drobnostką, ale wysoce irytującą, jest klamka kierowcy, która ma tendencję do… łamania się.

Obecnie dostępne są zamienniki i filmy instruktażowe na YT, dlatego można pokusić się o samodzielną wymianę tego elementu.

ZALETY:

  • niskie zużycie paliwa
  • dobre wyciszenie kabiny
  • trwałe i jakościowe materiały w kabinie
  • łatwa obsługa podstawowych funkcji
  • pewne, bardzo przyjemne prowadzenie
  • ponadprzeciętna trwałość

WADY:

  • przeciętna przestrzeń w drugim rzędzie
  • dość sztywne zawieszenie
  • kiepskie światła halogenowe
  • małe wnęki i półki w kabinie
  • brak tacki na smartfona

PODSUMOWANIE

Do 30 000 zł można trafić ładny i zadbany egzemplarz Giulietty. Będzie się on wyróżniał przebiegiem powyżej 150 000 km i raczej nie będzie pochodził z polskiego salonu. Mimo wszystko to samochód warty uwagi – oszczędny, trwały i niezawodny.

Ekonomiczne samochody: Toyota Prius II (2003-2009)

Marzenie taksówkarzy. I to dosłownie. To auto imponuje swoją trwałością, przestronną kabiną, ale mogłoby zapewniać wyższy poziom komfortu. Prius II, choć ma już 20 lat, wyróżnia się też cyfrowymi wskaźnikami w kokpicie.

SILNIK

Do wyboru jest wyłącznie jeden układ napędowy. Składa się on z 1,5-litrowej, benzynowej jednostki o mocy 78 KM oraz z 68-konnego silnika elektrycznego. Całość „spina” ze sobą przekładnia bezstopniowa.

Auto do 100 km/h przyspiesza w 10,9 s i potrafi rozpędzić się do 170 km/h. W praktyce Priusem należy jeździć dostojnie, ponieważ każda próba nagłego zwiększenia tempa jazdy kończy się mało przyjaznym, głośnym i jednostajnym wyciem silnika. To zresztą typowe dla samochodów z przekładnią bezstopniową z okresu, w którym wytwarzano Priusa drugiej generacji.

Ale hybrydowa Toyota bez problemu w mieście zużywa poniżej 6 l/100 km, choć rekordziści schodzą nawet poniżej 5 l/100 km. W trasie auto zadowala się podobnymi wynikami.

TRWAŁOŚĆ I TYPOWE USTERKI

Prius jest samochodem niezwykle trwałym mechanicznie. Po części zawdzięcza to swojej bardzo prostej konstrukcji, a więc silnikowi bez sprzęgła czy innych zużywających się elementów, jak alternator, rozrusznik, paski klinowe, czy dwumasa.

Jeśli zdarzają się jakiekolwiek problemy, to wynikają one albo z zaniedbań serwisowych, albo też z wyeksploatowania samochodu. Co ciekawe, Prius, ze względu na hamowanie rekuperacyjne wytrzymuje przebieg nawet 200 tys. km na komplecie tarcz i klocków.

Ze względu na popularność wśród taksówkarzy, na rynku wtórnym nie brakuje Priusów o bardzo wysokich przebiegach – ponad 300 000 km. Niestety, w kwocie do 30 000 zł ciężko o samochód, który przejechał mniej niż 180 000 km. Z drugiej strony w przypadku hybrydy Toyoty nie należy się tego obawiać.

Priusy bez problemu osiągają przebiegi rzędu 500 000 km, ale powyżej 300 000 km może się pojawić wysokie zużycie oleju. Remont silnika nie jest jednak opłacalny i lepiej wymienić go na inną jednostkę. Co ciekawe, zakup jej wcale nie będzie drogi: wynosi od około 1200 zł. Inne typowe problemy to tendencja podwozia do rdzewienia, czy korodujące tarcze hamulcowe.

A co z baterią? Akumulator NiMH, umieszczony pod kanapą, objęty był gwarancją 8 lat lub 150 tys. km. Składa się on z 28 cel, z których każda kosztuje około 150 zł. Czasem niezbędna może się okazać wymiana jednej z cel, a czasem – większej liczby. Koszt robocizny wynosi około 1000 zł.

ZALETY:

  • znakomita trwałość
  • niskie zużycie paliwa
  • przestronne, nieźle wyposażone wnętrze
  • niskie koszty utrzymania
  • łatwość odsprzedaży

WADY:

  • astronomiczne przebiegi wielu oferowanych aut (powyżej 0,5 mln km)
  • hałasujący silnik spalinowy
  • zużycie oleju przy dynamicznej jeździe
  • niezbyt komfortowe, „taczkowate” zawieszenie
  • słaba widoczność w tył

PODSUMOWANIE

Prius to oszczędność, ale do 30 000 zł trzeba się naprawdę naszukać dobrego egzemplarza. Przed zakupem bezsprzecznie należy poddać testowi akumulator tego samochodu, bo to jego najdroższa część. Badanie kosztuje nieco ponad 200 zł.

Ekonomiczne samochody: Dacia Duster I 1.5 dCi (2010-2018)

Rumuńskie auto, zaopatrzone w wysokoprężny silnik 1.5 dCi, przekonuje przede wszystkim przestronnością. Zbudowane na płycie podłogowej Renault Clio II, wyróżnia się też przestronną kabiną (większą nawet niż w Qashqaiu) oraz zaskakująco wysoką sprawnością w terenie (prześwit: 21 cm).

Zresztą wartą rozglądać się za Dusterami 4x4, które wykorzystują elementy przeniesienia napędu, znane z Nissanów, oraz 6-biegowe przekładnie ręczne (z bardzo krótką „jedynką” do ruszania w terenie). To nie wszystko – ich skrzynie pracuje bardziej precyzyjnie niż w modelu 4x2, a poza tym są lepiej wyposażone, w tym w ESP.

Starsze Dustery często były dostępne bez ESP, w rezultacie czego okazywały się niestabilne w zakrętach. Po modernizacji już każdy egzemplarz został zaopatrzony w to rozwiązanie.

W momencie debiutu Duster był najtańszym samochodem uterenowionym w Polsce. W 2013 roku auto poddano modernizacji, która objęła głównie deskę rozdzielczą. Mimo tego jakość wykończenia nadal pozostawiała sporo do życzenia.

SILNIK

Silnika 1.5 dCi (K9) nie należy się specjalnie obawiać. To poprawiona konstrukcja względem starszych jednostek Renault, wolna od problemów z zacierającymi się panewkami. Dlatego też liczba doniesień o poważnych awariach jest niewielka.

Co ważne, w odmianach 1.5 dCi o mocy poniżej 100 KM nie stosowano turbosprężarki o zmiennej geometrii kierownicy łopatek czy koła zamachowego z dwumasą.

Jednostka K9 wyróżnia się kulturalną pracą oraz przyjemną charakterystyką. Do wyboru były dwa warianty mocy: 90 i 110 KM. Oba przekonują swoją oszczędną naturą (średnie zużycie paliwa wynosi pomiędzy 5,8 a 6,2 l/100 km) i wystarczająco dobrymi osiągami na co dzień.

Przy rozważaniu zakupu należy się wystrzegać silnika 1.5 dCi bez dokumentacji i o przebiegu wyższym niż 250 tys. km.

TRWAŁOŚĆ I TYPOWE USTERKI

Ogólnie Duster jest niezawodnym samochodem. Problemy w jego przypadku wynikają przede wszystkim z przesadnych oszczędności konstrukcyjnych. W rezultacie nierzadką przecierają się przewody czy śniedzieję styki.

Normą są również podatne na zarysowania plastiki czy bardzo szybko zużywająca się tapicerka. Zdarzają się problemy z klimatyzacją (rozszczelnienie układu), czy z czujnikiem poziomu paliwa, w rezultacie czego zawiesza się wskaźnik.

Pomimo stosunkowo niewielkiego wieku, Duster nie jest wolny od… ognisk korozji, szczególnie pod uszczelkami drzwi. Koroduje także układ zawieszenia.

ZALETY:

  • spore prześwit i dzielność w terenie
  • dostępność napędu 4x4
  • atrakcyjne ceny zadbanych egzemplarzy
  • duża dostępność tanich części

WADY:

  • mało porywająca stylizacja
  • tanie materiały wykończeniowe
  • za słabe wyciszenie kabiny

PODSUMOWANIE

Do 30 000 zł nie brakuje ofert Dacii Duster z silnikiem wysokoprężnym. Ba, można nawet kupić auto z polskiego salonu ze stosunkowo niewielkim przebiegiem, choć z początku produkcji. Napęd 4x4 trafia się niestety sporadycznie.

Ekonomiczne samochody: Skoda Citigo (2011-2019)

Bliźniacza konstrukcja z VW up!-em i Seatem Mii. Z jednej strony Skoda Citigo to typowy samochód miejski, ale z drugiej – zaskakująco dojrzały. Na pokładzie pomieści czterech pasażerów, ma solidnie wykończoną kabinę, niestety z gołą blachą na drzwiach, i zaskakująco duży bagażnik o pojemności 251 l. Szkoda tylko, że krótki i głęboki.

Za kierownicą Citigo daje odczucia samochodu o klasę większego. Prowadzi się bezpiecznie i całkiem przyjemnie pochłania nierówności. Nie rozpieszcza jednak osiągami swojego 1-litrowgo, 3-cylindrowego silnika.

SILNIK

3-cylindrowiec z wielopunktowym wtryskiem paliwa występuje w dwóch wariantach mocy: 60 lub 75 KM. Żaden z nich nie zapewnia dobrych osiągów, jednak do miasta oba są absolutnie wystarczające. Słabszy do 100 km/h rozpędza Citigo w 14,4 s, a mocniejszy – w przyzwoite 13,2 s.

Jednostka napędowa do dynamicznej jazdy wymaga jednak porządnych obrotów, a wtedy po prostu hałasuje. Za tu zużycie paliwa w mieście utrzymuje się na poziomie około 5,5-6 l/100 km. Jeszcze lepiej jest w trasie, gdzie swobodnie da się uzyskać liczbę z czwórką z przodu.

Obie jednostki napędowe współpracują z dobrze zestopniowaną przekładnią 5-biegową. Oferowano również przekładnię ASG ze zautomatyzowanym sprzęgłem (pogarsza osiągi i zwiększa zużycie paliwa). Ponadto Citigo występowało z instalacjami LPG i CNG, a pod koniec swojego rynkowego bytu, oferowane je wyłącznie w wersji elektrycznej.

1-litrowy silnik jest trwały, a wymianę paskowego rozrządu zaleca się co 240 tys. km. Serwisy zachęcają jednak, aby dokonywać tego co 200 000 km.

TRWAŁOŚĆ I TYPOWE USTERKI

Citigo wyróżnia się maksymalnie prostą konstrukcją, dlatego jest trwałe. Ale nie wszystkie elementy równie dobrze znoszą trudy eksploatacji. Najsłabsze punkty małej Skody to sprzęgło, które potrafi wykazywać ślady zużycia już po 100 tys. km, czy skrzynia biegów. W jej przypadku wielu użytkowników Skody z początków produkcji zgłaszało głośny i nieprzyjemne hałas przy cofaniu.

Właściciele Citigo narzekają także na nieszczelności w nadwoziu, spowodowane kiepską jakością uszczelek w pewnej partii tych aut. Poza tym zdarza się, że przecieka kompresor klimatyzacji oraz psują się elektryczne wspomaganie i gniazdo do zasilania zewnętrznych multimediów.

Zalety:

  • bardzo nieduże koszty eksploatacji
  • trwała, sztywna konstrukcja nadwozia
  • wysoka niezawodność
  • nieduże zużycie paliwa
  • dojrzałe prowadzenie
  • silnik nadaje się do LPG

Wady:

  • gołe połacie blach w kabinie
  • bardzo przeciętne osiągi

PODSUMOWANIE

Skoda Citigo to małe, ale bardzo dojrzałe i niezawodne auto. Na rynku wtórnym dostępne są dwie grupy egzemplarzy: po flotach oraz od prywatnych właścicieli. Pierwsze są wyraźnie tańsze, ale mniej zadbane i z wysokimi przebiegami. Drugie stanowią ich przeciwieństwo. W cenie do 30 000 zł można już przebierać w ofertach. I jeszcze jedno – lepiej sięgnąć po wariant 75-konny.

Ekonomiczne samochody: Renault Laguna III 2.0 dCi (2007-2015)

Laguna trzeciej generacji przez całe swoje życie musiała zmagać się z niesmakiem, jaki… pozostawiło drugie wcielenie tego auta, zwane „królową lawet”. To znakomicie wykończony, trwały, a na dodatek niedrogi samochód, który z klasowymi rywalami przegrywał jednym – mniej przestronną kabiną.

Wykończenie wnętrze jest jednak na wysokim poziomie, choć elementy, z którymi mamy kontakt najczęściej – uchwyty drzwi, lewarek zmiany biegów czy klamki – przedwcześnie się zużywają. Rodzinom powody do narzekań dają niezbyt obszerny drugi rząd siedzeń oraz mało obfite w litry bagażniki (450 l w liftbacku i 508 l w kombi).

Właściciele na forach często doceniają swoje Laguny za wysoki komfort, niezawodność oraz… brak jakichkolwiek oznak korozji w nadwoziu.

SILNIK

Producent zadbał o szeroki wybór silników wysokoprężnych. Obok bazowego 1.5 dCi, dostępny był 3.0 V6 dCi, a przede wszystkim 2.0 dCi. To silnik najbardziej polecany do Laguny, odznaczający się dopracowaniem, świetną kulturą pracy oraz ogólną niezawodnością.

Występował on w czterech wariantach mocy: 130, 150, 173 lub 180 KM. Szczególnie polecany jest w dwóch słabszych wersjach, które charakteryzują się trwałością oraz niewygórowanym apetytem na paliwo. Średnio zużywają one od 5,2 do 6,0 l oleju napędowego na 100 km. Przy tym zapewniają dobre osiągi: 0-100 km/h, odpowiednio, w 10,6 i 9,5 s.

W przypadku mocniejszych odmian 2.0 dCi zaleca się profilaktyczną wymianę panewek co 100 tys. km (mogą się bowiem obrócić). Natomiast w każdym wariancie tej jednostki należy wziąć pod uwagę ewentualną konieczność przeprowadzenia regeneracji filtra cząstek stałych.

TRWAŁOŚĆ I TYPOWE USTERKI

Niezbyt mocnym punktem Renault Laguny są skrzynie biegów, ale ich awarie pojawiają się przede wszystkim w mocno wyeksploatowanych egzemplarzach. Problem dotyka tutaj hałasującego łożyska.

Poza tym w silnikach wysokoprężnych należy liczyć się z usterkami EGR. Na szczęście dostępne są zamienniki w cenie od około 600 zł.

ZALETY:

  • atrakcyjne ceny
  • bogate wyposażenie
  • świetnie silniki 2.0 dCi
  • brak problemów z korozją
  • wysoka ogólna trwałość

WADY:

  • przeciętna odporność materiałów wykończeniowych na zużycie
  • postępująca utrata wartości

PODSUMOWANIE

Renault Laguna 2.0 dCi to największe auto z naszego zestawienia. Do 30 000 zł dostępnych jest bardzo wiele samochodów z polecanym turbodieslem 2.0, ale praktycznie wszystkie egzemplarze łączy jedno – przebieg od 200 000 km w górę. Auta z niższą liczba kilometrów w tym przedziale cenowym są rzadkością.

Używany 10-letni samochód - 2010 Alfa Romeo Giulietta
Ekonomiczne samochody: Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm
Ekonomiczne samochody: Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm
Używany 10-letni samochód - 2010 Alfa Romeo Giulietta
Ekonomiczne samochody: Toyota Prius II
Ekonomiczne samochody: Toyota Prius II
Ekonomiczne samochody: Toyota Prius II
Dacia Duster
Ekonomiczne samochody: Dacia Duster I
Najmniej awaryjne samochody
Ekonomiczne samochody: Skoda Citigo
Ekonomiczne samochody: Skoda Citigo
Ekonomiczne samochody: Renault Laguna III
Ekonomiczne samochody: Renault Laguna III
Ekonomiczne samochody: Renault Laguna III
Ekonomiczne samochody: Renault Laguna III